Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.05.2018 09:00 - Оценка за наличието и изразеността на емоционално-негативните състояния депресия и тревожност, формиращи „комуникативни бариери“ в клиничната практика. (Б.Д.Кар
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1333 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


     Оценка за наличието и изразеността на емоционално-негативните състояния

                 депресия и тревожност, формиращи „комуникативни бариери“ в

                                                          клиничната практика.

                                                              (Б.Д.Карвасарский)

 

Оценка за нивото на депресия.

Оценката на тежестта на депресията се извършва с помощта на скала на депресията, разработена и адаптирана в отделението по наркология на Научно-изследователски институт. „Бехтерев“. Въпросникът е разработен за диференциална диагностика на депресивни състояния и състояния, близки до депресията, за експресна диагностика при масови изследвания, както и за предварителна долекарска диагностика. Изследването с обработката на получените резултати отнема 20-30 минути. В процеса на работа изследваното лице отбелязва отговорите си на предложена стандартна бланка.

Инструкция. Прочетете внимателно всяко от предложенията по-долу твърдения и зачертайте съответната цифра от дясно, в зависимост от това как се чувствате напоследък. Не мислете дълго над въпросите, защото няма правилни и грешни отговори.

1 — никога или рядко;

2 — понякога;

3 — често;

4 — почти винаги или постоянно.

image

Нивото на депресия (НД) се изчислява по следната формула:

НД = Сума от „правите“ + сума на „обратните“ отговори, където:

-сумата на „правите“ е сумата от маркираните числа с №№: 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 13, 15,19;

- сумата на „обратните“ е сумата от маркираните числа с №№:2, 5, 6, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 20, като те се изчисляват в балове в обратна посока, т.е., оценка 4 = 1; 3 = 2; 2 = 3; 1 = 4 бала.

В резултат се получава ниво на депресия (НД), което варира от 20 до 80 бала.

-Ако НД не е повече от 50 бала, тогава се диагностицира състояние без депресия.

-Ако НД е в диапазона от 50 до 59 бала, тогава се прави извод за наличие на лека депресия със ситуативен или невротичен генезис.

-При НД от 60 до 69 бала се диагностицира субдепресивно състояние или маскирана депресия.

-Истинското депресивно състояние се диагностицира с НД повече от 70 бала.

 

Оценка на нивото на тревожност

Нивото на тревожност се оценява, като се използва личностната скала за тревожност на Тейлър. Твърденията във въпросника са включени в състава на MMPI като допълнителна скала. Въпросникът е адаптиран от Немчинов и включва 50 твърдения. В съответствие с инструкцията, всяко твърдение се предлага на изследваното лице написано на отделна карта (картонче). Клиентът (пациентът) поставя картите надясно и наляво, в зависимост от това дали той е съгласен или не е съгласен със съдържанието на твърдението. Време за изследване от 15 до 30 минути.

Въпросник

1. Обикновено съм спокоен и не е лесно да загубя контрол над себе си.

2. Нервите ми са разстроени не повече, отколкото на другите хора.

3. Рядко се случва да имам запек.

4. Рядко се случва да имам главоболие.

5. Рядко се уморявам.

6. Почти постоянно се чувствам напълно щастлив.

7. Чувствам увереност в себе си.

8. Практически никога не се изчервявам.

9. В сравнение моите приятели, аз приемам себе си за доста смел човек.

10. Изчервявам се не по-често, отколкото другите хора.

11. Рядко имам серцебиене.

12. Обикновено ръцете ми са достатъчно топли.

13. Срамежлив съм толкова,  колкото и другите хора.

14. Не ми достига достатъчна себеувереност.

15. Понякога ми се струва, че не съм добър в нищо.

16. Имам периоди на такова безпокойство, че не мога да стоя на едно място.

17. Стомахът ми ме тревожи много.

18. Нямам дух за да преживея всички трудности, които стоят пред мен.

19. Би ми се искало да съм толкова щастлив, колкото са другите хора.

20. Струва ми се, че понякога пред мен ще възникнат такива трудности, които аз не съм в състояние да преодолея.

21. Рядко сънувам кошмарни сънища.

22. Забелязъл съм, че ръцете ми започват да треперят, когато се опитвам да направя нещо.

23. Имам извънредно неспокоен и прекъснат сън.

24. Винаги ме тревожат възможни неуспехи.

25. Случвало ми се е да изпитвам страх в такива случаи, за които добре знам, че нищо опасно не ме заплашва.

26. Трудно ми е да се концентрирам върху каквато и да е работа.

27. Работя с голямо напрежение.

28. Лесно преодолявам забележки, грешки или неуспехи.

29. Почти през цялото време изпитвам някаква тревожност за някой или за нещо.

30. Склонен съм да приемам всичко прекалено сериозно.

31. Често плача.

32. Често ме тормозат пристъпи на повръщане и гадене.

33. Веднъж или повече пъти месечно, имам проблеми със стомаха.

34. Често се страхувам, че изведнъж ще почервенея.

35. Много трудно се съсредоточавам върху каквото и да било.

36. Много се безпокоя за материалното си състояние.

37. Нерядко мисля за такива неща, за които не бих споделил с никой.

38. Имам периоди, при които толкова се тревожа, че дори не мога да заспя.

39.Понякога, когато съм объркан, започвам силно да се потя и това много ме смущава.  

40. Дори в хладни дни, доста лесно се потя.

41. Понякога съм толкова възбуден, че ми е трудно да заспя.

42. Аз съм много лесно възбудим човек.

43. Понякога се чувствам напълно безполезен.

44. Понякога ми се струва, че нервите ми са силно разбити и не съм в състояние да се контролирам.

45. Често сам се хващам, че нещо ме безпокои.

46. Аз съм много по-чувствителен, отколкото другите хора.

47. Може да се каже, че почти постоянно се чувствам гладен.

48. Понякога се разстройвам от най-малко неща или за нищо.

49. Животът ми е свързан с необикновено напрежение. 

50. Чакането винаги ме нервира.

 

Обработка на резултатите

Оценката на резултатите от изследването на въпросника се прави чрез отчитане на броя на отговорите на изследваното лице, свидетелстващи за наличието на тревожност.

Всеки отговор „да“ на твърдения: 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 и отговор „не“ на твърдения: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 се оценява с 1 бал.

 

-40-50 бала –  много високо ниво на тревожност;

-25-40 бала –  високо ниво на тревожност;

-15-25 бала – показател за средно (с тенденция към високо) ниво на тревожност;

- 0 до 5 бала – ниското ниво на тревожност.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817415
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031