Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.05.2018 07:00 - Социометрична методика „Маски“ за деца над 5г. (Т.Д. Марцинковская)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1134 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                                  Социометрична методика „Маски“  за деца над 5г.

                                                             (Т.Д. Марцинковская)

 

Методиката е модификация на метода "Социометрия". Прилага се за деца над 5-годишна възраст и е предназначена да определи социалния статус в групата.

Инструкция: Разгледай  тези лица.

1.Какво мислиш, с кое лице най-често се случва да бъдеш ти самия, когато гледаш другите децата от твоята група (твоя клас)?

2.Към кого от тях най-често гледаш така (показва се всяка от маските по ред)?

3.Кое от децата най-често те гледа така (показва се отново всяка от маските по ред)?

Ред за работа: Първоначално всичките четири маски се показват на детето, за да ги разгледа. След това последователно му се задават трите въпроса.  Всеки отговор е приет, включително отказ за отговор.

image

Обработка и интерпретация на резултатите

Емоционалното състояние на детето в групата се проявява в избора на маска с определено настроение (добро или лошо), когато отговаря на първия въпрос. Изчислява се колко пъти са избрани маски с добро и лошо настроение, когато отговаря на въпроса „На кого от децата гледаш така?“.

Ако детето е удовлетворено от своето място в групата, броят на усмихнатите маски значително надвишава броя на тъжните. Този показател е по-важен от показателя за състоянието (лидерство или отхвърляне) на детето, тъй като показва удовлетворението на детето от мястото, което заема. В случай на отхвърляне, може да става дума за дете, което предпочита да общува с връстници вкъщи, на двора, а не в групата или класа и може да се приеме, че то не изпитва тревожност (безпокойство) от това, че тук с него малко общуват. Този вариант може да е свързан с нежеланието на детето да общува активно, с незаинтересованост от контактите с връстници. В същото време лидерите също могат да са неудовлетворени от своето положение, ако претендират за по-високо място в групата или се стремят към общуване с някое от онези деца, които принадлежат към друга група и не се подчиняват на този лидер. По този начин се идентифицира т. нар. „пасивно“ и „активно“ отхвърляне, т.е. деца, които спокойно понасят отхвърлянето си и не търсят общуване и деца, които преживяват отделянето им от групата.

Изчисляват се също и количеството избори „доминираме-подчинение“ – както при първия въпрос (това е най-важния показател), така и при последващите отговори. Това е особено важно за децата, които са недоволни от статусното си място. Тези деца, които показват желание към доминиране, по правило са неудовлетворени от статута си. Тях не ги устройва обикновеното общуване с връстниците – те са готови по-добре да прекъснат общуването, отколкото да заемат подчинена позиция. 

При корекционна работа на тези деца е важно, да покажат уменията си да организират дейности с връстници, например, общи игри, а не просто да участват в групата с някаква роля. Децата, които показват тенденция към подчинение, не са доволни от отхвърлянето си и са готови да комуникират под каквато и да е форма. Тези деца лесно ще приемат всякаква помощ от възрастен, докато децата от първата група са предпазливи по отношение на тази помощ, често предпочитайки да се провалят сами.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816971
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031