2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. deathmetalverses
11. getmans1
12. hadjito
13. samvoin
14. tili
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Анкета „Оцени постъпката“ –
диференциация на конвенционални и морални норми
(по Е. Туриелю, модификация на Е.А.Курганова и О.А.Карабанова, 2004)
Цел: установяване степента на диференциация на конвенционалните и морални норми.
Оценка на универсалните учебни действия (УУД): отделяне (очертаване) моралното съдържание на действията и ситуациите.
Възраст: ученици от предучилищна възраст до III клас.
Форма (ситуация за оценяване) – фронтално анкетиране.
На децата се предлага да оценят постъпките на момче (момиче), като се иска да изберат една от четири възможности за оценка. Детето оценява действията на дете от своя пол. Тези, които могат да четат и пишат, попълват писмен варинат, а при първокласниците и по-малки, изследването се провежда устно (беседа).
Скала за отговори и оценяване.
-1 бал – това (така) може да се направи (да се постъпи);
-2 бала – понякога това (така) може да се направи (да се постъпи);
-3 бала – така не може да се направи (да се постъпи);
-4 бала – така не може да се направи (да се постъпи) в никакъв случай.
Инструкция: „Деца, сега ви предстои да оцените различните действия на деца като вас, момчета и момичета. Трябва да оцените 18 постъпки. В най-горната част на листа е посочено какви отговори може да изберете и какво означава всеки бал. Нека да прочетем заедно как можете да оцените действията на децата. Ако мислите, че можете да направите това, тогава поставете бал 1, ако ... и т.н.“.
След като бъде обсъдено значението на всички балове, децата пристъпват към изпълнението на задачите.
Процедурата за провеждане отнема от 10 до 20 минути, в зависимост от възрастта на децата.
В цялата анкета са представени:
-седем ситуаци, свързани с нарушение на моралните норми (2. 4, 7, 10, 12, 14, 17).
-седем ситуаци, свързани с нарушение на конвенционалните норми (1, 3, 6, 9, 11, 13, 16).
-четири неутрални ситуации, не предлагат морална оценка (5, 15, 8, 18).
Инструкция: Постави оценка на момчето (момичето) за всяка ситуация.
Стимулен материал (ситуации):
1.Момчето (момичето) не измило (а) зъбите си.
2.Момчето (момичето) не е предложило (а) на приятеля (приятелката) си помощ за почистване на класната стая.
3.Момчето (момичето) е дошло (дошла) в училище с изцапана дреха.
4.Момчето (момичето) не помогнало (ла) на майка си да почисти къщата.
5.Момчето (момичето) скъсало (а) книгата.
6.Момчето (момичето) по време на хранене разсипало (а) супата и изцапало (а) масата.
7.Момчето (момичето) не почерпило (а) родителите си с бомбони.
8.Момчето (момичето) измило (а) пода на стаите вкъщи.
9.Момчето (момичето) говорило (а) по време на час, когато учителя обяснявал.
10.Момчето (момичето) не почерпило (а) приятеля (приятелката) си с ябълка.
11.Момчето (момичето) вървяло (а) по улицата и хвърляло (а) на земята хартията от бомбоните.
12.Момчето (момичето) взело (а) от приятел (приятелка) книга и я скъсало (а).
13.Момчето (момичето) преминало (преминала) през улицата на забранено място.
14.Момчето (момичето) не отстъпило (а) място в автобуса на възрастен човек.
15.Момчето (момичето) купило (а) от магазина продукти.
16.Момчето (момичето) не поискало (а) разрешение да излезе на разходка.
17.Момчето (момичето) повредило (а) гребена на майката си и го скрил (а).
18.Момчето (момичето) влезло (влезла) в стаята и включило (а) лампата.
Критерии за оценка: съотношението на сумата в балове характеризира степента на недопустмост за нарушаване на конвенционалните и на морални норми.
Нива:
1 – сумата от балове, характеризиращи недопустимостта на нарушението на конвенционалните норми, надвишава с повече от 4 сумата от балове, които характеризират недопустимостта на нарушаването на моралните норми;
2 – сумите са равни (+ 4 бала);
3 – сумата от балове, характеризиращи недопустимостта на нарушаването на моралните норми, надвишава с повече от 4 сумата от балове, характеризиращи недопустимостта на нарушение на конвенционалните норми.
Примерна схема (анкета) за характеристик...
Анкета за определяне необходимостта от п...