Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.05.2018 09:00 - Примерна схема за изследване включеността на детето в детската субкултура, в условията на детски домове и интернати (институции).
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1085 Коментари: 0 Гласове:
0



 


   Примерна схема за изследване включеността на детето в детската субкултура,

                      в условията на детски домове и интернати (институции).

 

Едно от направленията в диагностициране на индивидуалното развитие на детето, трябва да бъде изследването на това, как то е ключено в детската субкултура и доколко в него са формирани способи на дейност и общуване, характерни за традиционната детска общност. При необходимост, в индивидуалната програма за съпровождане (подкрепа) може да бъде включва програма за възстановяване на начините за общуване и поведение на детето в детската група и повишаване на нивото на неговата социална компетентност.

Беседата с детето трябва да бъде проведена от възпитател или психолог, който не е включен директно в организацията на живота му и има най-голяма доверителна връзка с детето. Информацията, получена от интервюто, трябва да бъде строго поверителна и в никакъв случай детето да не смята, че данните, която се съобщава ще се използват срещу него.

Списък с примерни въпроси за интервю с деца, настанени в дом за сираци и интернат, относно характеристиките на детската субкултура в тази институция.

1.Откога се намираш в тази институция?

2.Моля, опиши как трябва да се държиш, като току-що постъпил в институцията.

3.Какви правила са задължителни за всички деца във вашия дом?

4.Какво ще се случи с момчето (момичето), което (което) нарушава тези правила?

5.Какви права и задължения има само за новопостъпилите по отношение на другите деца?

6.Кои предмети в твоята група са най-ценни?

7.В твоята група има ли ситуации, когато някой става длъжник на друг (други)?

8.По какъв начин това дете изплаща дълга си? Какво ще се случи, ако дългът не бъде върнат навреме?

9.Със сигурност децата в твоята група имат някакви прякори. Как се отличавате едно от друго? Какви прякори използвате?

10.Какво трябва да направи новопостъпилият, за да бъде приет във вашата група и да стане един от вас?

11.Имате ли някакви „специални места“, където отивате заедно, където се събирате? Какви са тези места?

12.Ако по време на играта възникне спорна ситуация, как обикновено я решавате?

13.Разказвате ли си страшни истории? Какви страшни истории знаеш ти самия?  

 

Въпроси за провеждане на интервю в колектива от възпитатели.

1.Какви „негласни“ норми и правила съществуват в отделните детски  групи във вашата институция?

2.Явява ли се задължително спазването на т. нар. „детски правен кодекс“  за всички ученици?

3.Има ли категории деца, заемащи специална позиция сред възпитаниците ви?

4.Какви прякори използват учениците при общуването един с друг?

5.Има ли специфични ритуали в групите, които регулират вътрешногруповите отношения?

6.По какъв начин се налагат „санкциите“ спрямо ученици, които са нарушили „негласните“  вътрешногрупови норми?

7.Има ли някакви „забранени места“, където децата се стремят да ходят в тайна от възрастните?

8.Наблюдава ли се сред възпитаниците стремеж към т. нар. „детско строителство“  (строят ли те укрития, убежища, колиби, подслон, заслони, хижи)?

9.Децата разказват ли страшни истории? Кога и къде се случва това най-често?

10.Знаете ли за съществуването на специални маршрути, пътища, които децата използват?

При анализа на получените отговори специалистта по съпровождането обръща внимание и оценява информираността на детето за правилата на децата в общността, емоционалните му реакции по време на разговора, степента на откритост и съпоставя получената  информация с данните от наблюдението и интервюта с колектива възпитатели.

Обработка и оценка на резултатите

За статистическата обработка експериментаторът оценява данните от интервюто по 4-балова схема, базирана на следните критерии:

-4 бала – детето е включено в детската субкултура, разговаря с доверие с възрастните;

-3 бала – детето е включено в детската субкултура; доверителните отношения с възрастните са затруднени;  

-2 бала – много е вероятно, детето да не е включено в детската субкултура; доверителните отношения с възрастните са затруднени;  

-1 бала - детето не е включено в детската субкултура; няма доверителни отношения с възрастните.

image 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3797963
Постинги: 2162
Коментари: 116
Гласове: 1306
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031