Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.05 08:00 - Психодиагностика в училище. Анкетна карта за наблюдение на ученика.
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 149 Коментари: 0 Гласове:
0



 

                                                       Психодиагностика в училище.

                                          Анкетна карта за наблюдение на ученика.

 

Попълва се от класни ръководители, възпитатели, психолози, педагогически съветници и др., които се намират в контакт с детето.

1.Недоверие към хора, вещи, ситуации.

Недоверието е причина, всеки успех да се постига с цената на огромни усилия. Симптомите  1-10 – слабо изразеност; 12-16 – явно нарушение.

1.Разговаря с учителите само на „четири очи“.

2.Плаче, когато му направят забележка.

3.Никога сам не предлага на някого помощ, но с желание го прави, ако го помолят.

4.Детето е „подчинено“ (съгласява се да изпълнява „непечаливши“ роли, например, по време на футболна игра се съгласява да гони и връща топката, когато излезе от игрището, докато другите спокойно го наблюдават; играе ролята на „маша“ и „слуга“).

5.Прекалено тревожен, за да бъде непослушен.

6.Лъже от страх.

7.Харесва му, ако някой прояви към него симпатия, но не моли за нея.

8.Никога не подарява на учителя цветя или други подаръци, въпреки че неговите съученици правят това достатъчно често.

9.Никога не носи и не показва на учителя вещи, които е намерил, въпреки че другарите му често го правят.

10.Има един единствен приятел и по принцип игнорира останалите момчета и момичета от класа.

11.Поздравява учителите само тогава, когато те му обърнат внимание. Иска да го забелязват.

12.Не общува с учителя по своя инициатива.

13.Твърде стеснителен и затворен, за да помоли някого за нещо (например, за помощ).

14.Лесно се изнервя, плаче, почервенява, ако му бъде зададен въпрос.

15.Лесно се оттегля, прекратява и отказва от активно участие в игри.

16.Говори неизразително, мърмори, особено когато поздарява или запознава с някого. 

 

2.Депресия (угнетеност). 

В по-лека форма (симптоми 1-6) периодично се наблюдават различни промени в активността, смяна на настроението. Симптомите 7 и 8 свидетелстват за склонност към раздразнение и физиологично изтощение. Сим­птоми 9-20 отразяват много по-остра форма на депресия.

1.В зависимост от самочувствието, понякога търси помощ и изпълнява училищните задачи, а друг път – не.

2.Държи се различно и непоследователно. Старателността и интереса му към учебната дейност се променя ежедневно.

3.В игрите понякога е активен, а друг път – апатичен.

4.В свободното си време понякога проявява пълно отсъствие на интерес към каквото и да било.

5.Когато изпълнява манипулации с ръце, понякога е много старателен, а друг път – не.

6.Губи интерес към дейността по време на изпълнението й.

7.Когато е раздразнен, изпада в „бяс“.

8.Може да работи индивидуално, но бързо се уморява.  

9.Дефицит на сила и енергия за физическа работа и манипулации.

10.Вял, безинициативен (в клас).

11.Апатичен, пасивен, невнимателен.

12.Често се наблюдава внезапна и рязка загуба на енергичност.

13.Бавни, мудни движения.

14.Твърде апатичен, за да се разстрои или активизира от/за нещо (към никого не се обръща за помощ).

15.Погледът му е равнодушен и безразличен.

16.Винаги е ленив и апатичен в игрите.

17.Често е откъснат от реалността (отвлечен във фантазии).

18.Говори неизразително, мърмори.

19.Предизвиква съжаление (угнетен, нещастен, рядко се усмихва).

 

3.Бягство в себе си (самоизолация).

Избагва контактите с хора, самоотстранява се. Налична е защитна нагласа за избягване всякакви контакти с хора; неприятно му е, ако някой прояви към него симпатия и изрази любов.

1.Никога и никого не поздравява.

2.Не реагира на поздрави.

3.Не проявява сърдечност, дружелюбие и доброжелателност към другите.

4.Избягва разговорите (затворен, потопен в себе си)

5.Мечтае да върши нещо друго, но не и училищни занимания (живее в друг свят).

6.Абсолючно никакъв интерес към ръчни дейности.

7.Не проявява интерес към колективни игри.  

8.Избягва другите хора.

9.Стои далеч от възрастните, сякаш ще бъде наранен или в нещо е заподозрян.

10.Напълно се изолира от другите деца (до него е невъзможно да се приближат).

11.Създава впечатление, че въобще не се интересува и не забелязва другите.

12.При разговори се безпокои, лаконичен, гледа да го приключи бързо, избягва задълбочаване на темата. 

13.Държи се така, сякаш е изплашено „животно“.

 

4.Тревожност по отношение на възрастните. 

Изразява се в безпокойство и неувереност на детето към обичта на възрастните. При симптомите 1-6 – детето се старае да се убеди и провери, дали възрастните го „приемат“ и обичат. Симптоми 7-10 – детето привлича вниманието към себе си и усилва интереса на възрастните. Симптоми 11-16 – проявява голямо безпокойство към факта на „приемането“ му от възрастните. 

1.С голямо желание изпълнява своите задължения.

2.Показва извънредно желание да поздравява учителите.

3.Прекалено разговорлив (досажда на учителите със своето бърборене).

4.С удоволствие носи цветя и други подаръци на учителите.

5.Много често носи и показва на учителите намерени предмети, рисунки, материали, принадлежности и др.

6.Извънредно дружелюбен с учителите.

7.Прекалено увлечение в стремежа да занимава учителите със своите занимания и отношения в семейството.  

8.Подлизурничи, ласкае,  стреми се да се хареса на учителите.

9.Винаги намира предлог да занимава учителите със себе си.

10.Постоянно се нуждае от помощта и контрола на учителя.  

11.Придобива симпатията и вниманието на учителите. Търси контакт и общува с учителите, като ги занимава с различни случки и оплаквания, засягащи негови съученици.

12.Опитва се да „монополизира“ учителите (занимава ги изключително със себе си).

13.Разказва фантастични, измислени истории на учителите.

14.Опитва се да заинтересува възрастните към себе си, но не полага от своя страна никакво старание.

15.Извънредно загрижен, за да заинтересува възрастните и да придобие симпатия.

16.Пълно отдръпване, ако усилията му са неуспешни.

 

5.Враждебност по отношение на възрастните. 

Симптомите 1-4 – детето показва различни форми на неприемане на възрастните, които могат да бъдат началото на враждебност или депресия.  Симптомите 5-9 – отнася се към възрастните ту враждебно, ту се старае да получи от тях добро отношение. Симптомите 7-10 – открита враждебност, проявяваща се в асоциално поведение. Симптомите 18-24 – пълна неуправляема и първична враждебност. 

1.Нестабилен в настроението.

2.Изключително нетърпелив, освен в случаите, когато се намира в добро настроение.

3.Проявява упорство и настойчивост при ръчни дейности (манипулации).  

4.Често се намира в лошо настроение.

5.В зависимост от настроението, предлага помощ и услуги.

6.Когато за нещо моли учителя, може да бъде ту много сърдечен, ту равнодушен.

7.Понякога се стреми, а понякога избягва да поздравява учителя.

8.В отговор  на поздрав на учителя, може да прояви подозрителност, гняв и злоба.

9.Понякога дружелюбен, понякога с лошо настроение.

10.Много променлив и непоследователен в поведението си. Понякога създава впечатление, че умишлено лошо изпълнява работите си.

11.Поврежда (унищожава) обществена и лична собственост (вкъщи, транспорт, училище).

12.Вулгарен език, разкази, рисунки.

13.Неприятен и нагъл, особено когато се защитава от отправени обвинения.  

14.Мърмори под носа си, ако е недоволен.

15.Отнася се негативно и със съпротива към забележки.

16.Понякога говори неистини, без някакъв повод и без никакви задръжки.

17.Един-два пъти е забелязван да краде пари, вкусотии, ценни предмети и пр.

18.Винаги има претенции и не винаги признава вина, изразява съмнение в справедливостта на наказанието си.

19.“Див“ поглед. Наблюдава „под вежди“, навъсен.

20.Непослушен, не спазва дисциплина и правила. 

21.Агресивен (крещи, заплашва, употребява сила).

22.С готовност се сприятелява с подозрителни типове.

23.Често посяга и краде пари, ценни предмети, вкусотии.

24.Държи се непристойно, нагло, грубо, неуважително.

 

6.Тревожност по отношение другите деца. 

Изразява се в тревожност от приемане/неприемане от другите деца. Временно приема форма на открита враждебност Всички симптоми са еднакво важни.

1.Играе „героични“ роли, особено когато му се прави забележка.

2.Не може да се самоконтролира и да потисне желанието си да играе роли пред другите.

3.Склонен да се преструва на глупак.

4.Демонстративно смел (поема необмислени рискове; рискува без нужда).

5.Полага усилия да бъде винаги в съгласие с мнозинството. Налага се над другите, опитва да ги управлява и манипулира.  

6.Обича да бъде център на внимание.

7.Играе изключително (или се стреми да играе) с по-големи деца.

8.Стреми се да заеме отговорен статус (пост) в групата, но се страхува, че няма да се справи.

9.Хвали се пред другите.

10.С удоволствие се държи се като клоун (шут) пред другите.

11.Поведението му се отличава с вдигане на шум (крещи, вика, скача, тропа), когато учителя не е в клас.

12.Облича се предизвикателно (облекло, накити, прическа при момчетата; преувеличеност при облеклото, накити, козметика, гримиране, тъмни очила – при момичетата). 

13.С голяма страст поврежда или разрушава обществено имущество.

14.Държи се като глупав палячо в група.

15.Подражава с увоволствие на хулиганските постъпки на другите от групата.

 

7.Недостатъчна социална нормативност (асоциалност). 

Несигурност в одобрението на възрастните, което се изразява в различни форми на негативизъм. Симптоми 1-5 свидетелстват за отсъствие на старание да се хареса на възрастните;  безразличие и отсъствие на заинтересуваност от добри отношения с тях. Симптоми 5-9 – при повечето по-големи деца указват определена степен на независимост.  Симптоми 10-16 – отсъствие на отговорност, достойнство, чест. 16 – счита, че възрастните са недружелюбни,  намесват се в неговия живот, като според него те нямат право на това.

1.Не е заинтересован от учебната дейност.

2. Работи в училището само тогава, когато някой го контролира или е принуден.  

3.Работи извън училището само тогава, когато е заставен да прави това.

4.Не е срамежлив, но проявява безразличие при отговорите на въпроси на учителя.  

5.Не е затворен и срамежлив, но никога не търси помощ. 

6.Никога не се заема доброволно с работа.

7.Не се интересува от одобрението или неодобрението (оценките) на възрастните.  

8.Свежда до минимум контактите с учителите, но  общува напълно нормално с другите възрастни. 

9.Избягва учителя, но общува с други хора.

10.Пише домашните си работи.

11.Взима чужди вещи без разрешение (не спазва граници).

12.Егоистичен, харесва интригите, издава (злепоставя; сплетничи) другите деца.  

13.В играта с други деца проявява хитрост и измама.

14.“Нечестен играч“ (играе за лична изгода; лъже, мами, не признава при игра).

15.Не може да гледа право в очите друг.  

16.Потаен и недоверчив.

 

8.Враждебност по отношение другите деца. 

Враждебното отношение към другите деца може да обхваща диапазон от ревниво съперничество до открита враждебност.  

1.Пречи на другите деца при игра, подиграва им се, обича да ги плаши.

2.Временно много недружелюбен към тези деца, които не принадлежат към тесния му кръг на общуване.

3.Тревожи и притеснява другите деца.

4.Конфликтува и обижда.

5.Опитва се със забележки и подигравки да създава трудности на другите деца.

6.Крие, цапа или унищожава вещи, принадлежащи на други деца.

7.Намира се предимно в лоши отношения с другите деца.

8.Прилепва се и общува с по-слаби деца.

9.Другите деца не го обичат, не могат да го търпят.

10.Дразни и атакува (бори се дори при игра) с другите деца по инфантилен начин (хапе; ближе; къса; драска).


9.Безпокойство. 

Безпокойство, нетерпеливост, непостоянство, неспособност за работа, изискваща концентрация на внимание и мислене. Склонност към кратковременни и леки усилия и избягване на дълговременните усилия.

1.Много нерешителен.

2.Отказва контактите с други деца по такъв начин, че те се чувстват неприятно.

3.Лесно се примирява с неуспехи при ръчен труд.

4.В игрите не може да контролира себе си.

5.Непрецизен, нестарателен, повърхностен. Често забравя или губи ученически принадлежности, книги или други предмети.

6.Безотговорен при изпълнение на задачи, свързани с ръчен труд.

7.Нестарателен в училищните занятия.  

8.Твърде обезпокоен, когато трябва да работи самостоятелно.

9.По време на час не е в състояние на внимава дълго време, не може да се концентрира, лесно се разсейва.

10.Той не знае какво да прави със себе си. Не може да се занимава с нищо достатъчно дълго време.

11.Твърде обезпокоен, когато трябва да запомни указания на възрастен или при отправяне на забележки.

 

10.Емоционално напрежение.

Симптомите 1-5 свидетелстват за емоционална незрялост; 6-7 – за сериозни страхове; 8-10 – бнягство и повърхностност;   

1.Играе с играчки, които са за деца под неговата възраст.

2.Обича да играе, но бързо губи интерес.

3.Инфантилен речник.

4.Твърде незрял за възрастта си, за да осъзнава и следва указания.

5.Играе изключително (преимуществено) с по-малки от него деца.

6.Твърде тревожен, за да взема решения.

7.Другите деца му се присмиват („жертвен агнец“; аутсайдер в групата).

8.Често го подозират, че пропуска часове, макар практически да прави това много рядко.

9.Често закъснява.

10.Държи се в групата като аутсайдер.

 

11.Невротични симптоми.

Многообразие от невротични симптоми, чиято изразеност зависи от възрастта на детето; те могат да са следствия от други нарушения.  

1.Заеква, неразбираема артикулация.

2.Говори несвързано (трудности при при логично и правилно съставяне на изречение).

3.Часто примигва.

4.Безцелно движи ръцете си. Липсва синхрон. Разнообразни тикове ио стереотипни движения. 

5.Гризе ноктите (пръстите).  

6.Ходи с леки подскоци. Спира се и обикаля безцелно. Търси опора в средата (напр. стените на коридорите в училище).

7.Смуче палец (над 10 г.).

 

12.Неблагоприятни условия на средата.

1.Често отсъства от училище..

2.Не посещава училището по няколко дни последователно.

3.Родителите съзнателно лъжат и оправдават отсъствията му от училище.

4.Принуден да остава вкъщи, за да помага на родителите си.

5.Несресан, неизмит, неподстриган, с дълги нокти.

6.На външен вид създава впечатление, че не се храни здравословно.

7.Значително по-некрасив от другите (неугледен външен вид).

 

13.Сексуално развитие.

1.Много ранно развитие и силен интерес към противоположния пол.

2.Задръжки в половото развитие.

3.Проявява извратени склонности.

 

14.Умствена изостаналост.

1.Значително изостава в усвояване на учебния материал.

2.Инфантилен за своята възраст (умствената възраст значително изостава от биологичната).

3.Не умее да чете.

4.Значителни недостатъци в знанията по елементарна математика.

5.Другите деца се отнасят към него като с „глупак“.

6.Наивен и глупав.

 

15.Болести и органични нарушения.

1.Неправилно дишане.  

2.Чести простуди.

3.Чести кръвоизливи от носа.

4.Дишане през устата.

5.Предразположеност към заболявания на ушите.

6. Предразположеност към кожни заболявания.

7.Оплаквания от стомашни болки и гадене.

8.Често главоболие.

9.Извънредно почервенява или пребледнява.

10.Болезнено зачервени клепачи.

11.Много студени ръце.

12.Късогледство.

13.Лоша координация на движенията.

14.Неестествени пози на тялото.

 

16.Физические недостатъци.

1.Лошо зрение.

2.Слаб слух.

3.Твърде нисък ръст.

4.Извънредна (наднормена) пълнота.

5.Други особености на телосложението извън норма.

image

image




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1497566
Постинги: 1670
Коментари: 116
Гласове: 1142
Календар
«  Декември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31