Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.09.2018 10:00 - Програма за развитие на мислене и реч на тема „Диви животни” за деца в предучилищна и начална училищна възраст
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2982 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 22.09.2018 22:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                  Програма за развитие на мислене и реч на тема „Диви животни”

                              за деца в
предучилищна и начална училищна възраст

Описание: Програмата е предназначена за прилагане в училищни и домашни условия за учениците първокласници и тези, за които са налични затруднения при създаване на свободен текст по подаден стимулен визуален материал.           

1.Домашна задача – упражнение на лексическа тема

Описание: Задачата е предназначена за деца с умствена възраст 5-7 години.  Практическият стимулен материал дава възможност за разширяване и обогатяване на словесния запас,  развитие на навиците за свързана реч, усъвършенства психичните процеси (внимание, памет, мислене, въображение), спомага за постепенното преодоляване на нарушения в граматичния строеж на речта.

Инструкция за прилагане:

1.Разгледайте заедно детето картините. Запознайте го с дивите животни. Убедете се, че детето е запомнило трайно техните названия.

2.Покажете части от телата на животните (туловище, глава, крак, рога, копита и др.) и поискайте от детето да назове животните, на които тези части принадлежат.

Упражнение № 1 – „Познай на кого принадлежат”

Упражнението е вербално. Обучаващият назовава части от тялото на животното и пита детето: „Познай на кого принадлежат тези части от тялото?”

-Крака, копита, рога – отговор: елен, лос;

-Пискюлчета на ушите  – отговори: катерица, рис, белка;

-Иглички по гърба – отговор: таралеж;

-Дълга пухкава опашка – отговор: лисица;

-Дълги наострени уши – отговор: заек;

Инструкция: Водещият запознава децата с диви животни, показвайки им табло с рисунки (кои са, къде живеят, с какво се хранят, особености).

image

Упражнение № 2 – „Избери, назови, запомни”

От детето се иска да завърши предложени му изречения, в които липсва дума. На детето се показва картина на дивото животно и се иска да изпълни следните задачи:

= да назове животното на картата;

= да опише външния вид;

= да посочи къде живее (обитава – хралупа, гнездо)

= да посочи с какво се храни;

= какви звуци издава;

= как се движи;

Пример:

Мечка – кафява, голяма, рошава, силна, лакома; живее в хралупа; храни се с плодове, корени, храсти, но понякога и с месо; реве силно; тромава,  но може и да бяха бързо;

Упражнявайте за други животни: заек, катерица, лисица, вълк, таралеж и др.

 

Упражнение № 3 – „Кажи обратно и завърши изречението”

Упражнението развива мисленето и способността на детето да борави с думи с противоположни значения.

-Мечката е тежка, а катерицата е …

-Заекът е бърз, а мечката е …

-Вълкът е силен, а катерицата е …

-На вълка шията е дълга, а на мечката …

-Еленът е голям, а таралежът е …

Възможни са различни варианти, като целта е както правилното посочване на противоположни значения, така и различаването на животните по признаци.

 

Упражнение № 4 – „Кой с кого е дошъл”

Упражнението има за цел да развие в детето способности за използване на умалителни имена.

-Водещият предлага картината и прочита текста на детето: Дошла зимата. Станало много студено. Сняг затрупал гората. Трудно се намирала храна, а реките и езерата замръзнали. – нямало вода. Животните се простудили и тръгнали да търсят доктор Ох-боли. Една сутрин Доктор Ох-боли забелязал, че на полянката пред къщата му се били събрали животните от гората.

-Водещият пита детето и иска то да посочи на картината животното: „разгледай картината и кажи кой с кого е дошъл при Доктор Ох-боли? (отговори: зайчето със заека; катеричката с катерицата; мечето с мечката и т.н.)

 

Упражнение № 5 – „Назови ласкаво в множествено число”

Водещият иска детето на назове животните с техните умалителни имена, така както ги е наричал Доктор Ох-боли, но в множествено число:

-Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „лисиче”, а всички деца на лисицата – „лисичета”.

-Доктор Ох-боли наричал детето на мечката „мече”, а всички деца на мечката – …

-Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „зайче”, а всички деца на заека – …

-Доктор Ох-боли наричал детето на таралежа „таралежче”, а всички деца на таралежа – …

-Доктор Ох-боли наричал детето на елена „еленче”, а всички деца на елена

Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „вълче”, а всички деца на вълка – …

Упражнението може да продължи с други животни.

 

Упражнение № 6 – „Криеница ”

Упражнението развива мисленето, способността за свързана реч и създаване на смислено цялостно изречение и способства за усвояване на предлози.

image

Водещият показва стимулния материал (картата) и прочита текста: Малката катеричка много се бояла от Доктор Ох-боли и се криела от своята майка.  Хайде да помогнем на мама катерица да намери своето дете!


image

Упражнение № 7 – „Нелепици ”

Водещият обяснява на детето смисъла на думата „нелепица”, след което предлага: разгледай тази картина. Виж какво се случва тук. Правилно ли е това което виждаш? Ако мислиш, чене е правилно, кажи как трябва да бъде.

image

От детето се иска:

-да назове животните на картината;

-да посочи какво правят животните;

-да открие кое е объркал художника на картината;

-да разкаже кое е правилно;

 

Упражнение № 8 – „Назови семейството ”

Упражнението има за цел да формира в детето способности за разбиране и употреба на мъжки, женски род. Водещият подава съществителни имена в мъжки род и ска от детето да назове същото животно в женски род.

= бащата е мечок, а майката е …

= бащата е вълк, а майката е …

= бащата е заек, а майката е …

= бащата е лъв, а майката е …

= бащата е тигър, а майка е …

= бащата е котарак, а майката е …

Упражнението може да продължи с други животни и промяна на родовете, например от женски в мъжки или от мъжки в среден род, както и да се тренира детето за привеждане на съществително от единствено в множествено число.

 

Упражнение № 9 – „Кой какъв глас има? ”

Упражнението позволява по-нататъшно запознаване на детето с животинския свят в една специална област – звуковете, които животните произнасят. Чрез него детето разширява словесния си запас и активизира мисловни процеси за генериране на думи, които не се срещат често в ежедневието при описание на животни.

Водещият задава въпроса на детето: „Какви звуци издава … (назовава животното).

Например: мечката реве; котката мяука; кучето лае; вълкът вие; лисицата джафка;

 

Упражнение № 10 – „За кое животно се отнася думата? ”

Водещият назовава отделни думи, а от детето се иска да определи точно тази дума за кое животно се отнася.

Примери: плаши се;  скача;  хитрува; краде; бяга бързо; реве силно;  гали се; пази се с бодли; живее се в хралупа;  храни се с жълъди; обича моркови; вие;

 

Упражнение № 11 – „Кое животно къде живее? ”

Водещият назовава животно и пита детето къде живее.

Примери:

= лисицата, мечката – в бърлога;

= мишката – в дупка;

= катерицата –в хралупа;

= пицата – в гнездо;

 

Упражнение № 12 – „Кое животно с какво се храни? ”

Водещият назовава животно и пита детето с какво обича да яде.

 

Упражнение № 13 – „Коя храна  кое животно обича? ”

Водещият назовава видове храна и пита кое животно обича да го яде.

малини за мечката; картофи за дивото прасе; мед за мечката; мед за пчелите; морков за заека; орех за мишката;  ябълка за таралежа; жито за птиците; месо за лисицата;

 

Упражнение № 14 – „Познай кои животни са на картината? ”

Упражнението установява способностите на възприятието за анализ на зрителен материал.

image
Описание за буквите

А Ъ О У Е И

Б – „аз съм втората от азбуката“

В - Трета съм, но съм Велика

Г – Чуеш ли Га-Га ти, за мене се сети

Д – Аз съм петата буквичка от азбуката

Ж – в азбуката съм след „е“

З – Звънлива буква, обща съм за Зеле, Заек и Зелено

Й – Веднага след И ще ме забележиш ти

К – Брой –от азбуката съм 11 буква

Л – В азбуката се намирам веднага след К

М – В думата ламарина съм трета

Н – Аз съм точно преди О

П – Аз съм безвучното другарче на Б

Р – Намирам се веднага след П

С – Сссссъскам много

Т – Беззвучното приятелче на Д

Ф – Намирам се ПРЕДИ буква Х

Х – В думата „вихър“ съм трета

Ц – Ако кажеш „дз“ без глас ще ме намериш ти тогаз

Ч – Веднага след Ц, ще ме намериш в Чаша и Чиния

Ш – а аз съм беззвучното другарче на Ж

Щ – Една съм буква, но в моята къЩа са скрити два звука

Ъ – С мен започва САМО една дума в българския език, но никога не мога да съм в края на думите...

Ю, Я, ь, - Омагьосаните букви

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3797389
Постинги: 2162
Коментари: 116
Гласове: 1306
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031