2. radostinalassa
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. sparotok
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. varg1
10. deathmetalverses
11. getmans1
12. samvoin
13. tili
14. dalida
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. milena6
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Методика за изследване на вербално-логическото мислене
„Петото излишно“
Всяка мисловна дейност представлява определена аналитично-синтетична активност на мозъка, като основно звено на тази мисловна активност се явяват умствените операции. Такива операции са: сравняване, обобщаване, систематизиране, абстрахиране, анализ и синтез, и др.
Цел: Установяване нивото на развитие на мисловните процеси: сравняване, обобщаване и абстрахиране при ученици в начален курс.
Сравнението – позволява да се установи сходството и различието между предмети и явления на база мислено отделяне на определени техни части или свойства. Сравняването е основа и условие за развитие на по-сложната операция – обобщение.
Обобщението – процес на мислено отделяне (изолиране) в предметите и явленията на общото и на тази база (обобщен признак) обединяване едно с друго в група. Необходима предпоставка за обобщаване е сравнението на предметите и явленията. Обобщението може да се основава на различни признаци, но най-важното при обобщението е то да е основано на избора на не само на общи, но и на съществени признаци, характерни за тези предмети или явления. Именно развитието на мисловната операция обобщаване позволява формулиране на понятия, създаване на теории или концепции. Обобщението или способността да се отделят в обектите съществени признаци, е един от най-важните показатели за нивото на развитие на мисленето. При умствено изоставане или задръжки в психичното развитие, тази способност е нарушена.
Абстрахирането – важната характеристика на мисленето, изразяваща се в способност за отделяне (изолиране) на някакви признаци (свойства) в обектите и тяхното последващо изучаване. Научната абстракция е необходимо условие за изучаването на сложни обекти, които не могат да бъдат разбрани веднага и като цяло.
Инструкция: Ще ти прочета списък с думи. Всеки списък съдържа винаги пет думи. От тях, четири думи по нещо си приличат (те са сходни, имат нещо общо) и могат да се обединят в група, а петата е различна. Групата от думи може да бъде назована с едно име. От теб се иска да познаеш коя е тази дума, която е различна и не може да се включи в групата и да назовеш с една дума останалите четири от групата.
Ред за прилагане:
След прочитане на всеки набор от пет думи, психологът пита:
-Кое тук е излишно?
-Защо според теб това е излишното?
-Кое е общото между другите четири думи?
За всеки отговор психологът записва дословно казаното в бланка-протокол, който предварително е подготвен (формализирана бланка).
Стимулен материал:
1.Античен, остарял, износен, малък, вехт.
2.Смел, храбър, жертвоготов, зъл, решителен.
3.Васил, Филип, Иванов, Симеон, Петър.
4.Дълбоко, високо, светло, ниско, плитко.
5.Мляко, сметана, сирене, свинска мас, кашкавал.
6.Къща, заслон, мазе, хижа, вила.
7.Бреза, бор, дърво, дъб, смърч.
8.Омраза, неприязън, презрение, ненавист, наказание.
9.Гнездо, къртичина, мравуняк, кокошарник, бърлога.
10.Чук, пирон, клещи, брадва, длето.
11.Минута, секунда, час, вечер, миг.
12.Грабеж, кражба, земетресение, палеж, нападение.
13.Ботуши, чехли, джапанки, молив, сандали.
Анализ на резултатите
Прави се качествена оценка на база отбелязаните отговори в протокола. Оценява се нивото на способностите за обобщаване, т.е. по какви признаци изследваното лице създава групите.
-високо – при използване на концептуални понятия (класификация въз основа на съществени признаци);
-средно – при функционалното ниво на обобщеност (обобщаване на база функционални признаци);
-ниско – постига обобщение само при някои понятия, чрез позоваване на конкретни признаци (цвят, форма, обем, аромат и др.)
Методика „Недостигащи детайли“
Програма за развитие на мислене и паме...