2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
1014# Мерки за усъвършенстване социалната компетентност на
участниците в процеса за противодействие на училищния тормоз
(страници на психолога на сайта на училището)
1.Формиране на компетенции на педагогическия и технически състав.
-Учителят трябва да умее да разпознава потенциалните жертви на тормоз и да бъде бдителен.
-Учителят, които се намират на прицела на насилник-булер, имат право и трябва да разчитат на поддръжка от страна на учителите, когато става дума за тормоз.
-Учителят трябва да разпознава властолюбците и да определя степента на изразеност на агресивното им поведение (злонамерен агресор ли е ученика).
-Учителят не бива да допуска нито един случай на тормоз без последствие.
-Учителят трябва да знае как конструктивно да се конфронтира с агресора.
-Учителят следва да се опира на създадения училищен механизъм за противодействие, в т.ч. Координационния съвет за противодействие на тормоза и други структури, оказващи екстрено противодействие в ситуация на агресия в средите на децата.
-Учителят е длъжен да знае кои фактори в класната атмосфера благоприятстват тормоза.
Фактори, благоприятстващи развитието на тормоз в класа:
а/отсъствие на контрол върху поведението по време на междучасието;
б/позиция на безразличие по отношение насилието от страна на учениците;
в/равнодушието като нагласа от страна на педагозите.
Обучението на персонала се провежда систематично във формата на тренинг. Тренинги се провеждат с всички възрастни, намиращи се в зоните на възможни конфликти: водачи на автобуси, охрана, учители, администрация, хигиенни работници и друг обслужващ персонал.
2.Формиране на конструктивно поведение у учениците в случай на тормоз по техен адрес.
Учениците трябва да бъдат готови:
-Да разказват за случаите на тормоз на своите родители, на всеки възрастен, на който се доверяват, например, учителите, възпитателите, администрацията в училище и др.
-Да се държат уверено, да бъдат емоционално устойчиви и категорични.
-Да търсят подкрепата и съдействието на своите връстници и съученици.
-Да избягват ситуации, в които е възможно възникването на тормоз.
-Да полагат системно грижи за укрепване и развитие на самооценката си.
-Да търсят специалистите в училището за развитие на социалния си престиж.
-Да поддържат адекватност в нивото на самочувствието си.
-Да развиват умения и качества за самоутвърждаване без да вредят на другите (асертивност).
-Да се учат да използват хумора – най-мощното оръжие срещу вербалната агресия.
-Да не се поддават на манипулация и провокация от страна на насилниците.
-Не трябва да се надяват или да планират отмъщение чрез още по-голяма жестокост.
3. Формиране на конструктивно поведение в зрителите – свидетели на тормоза.
Свидетелите трябва да бъдат готови:
-Да се опитат да разредят напрежението в обстановката, когато тя би се превърнала в тормоз.
-Незабавно да потърсят съдействие от възрастни, когато станат свидетели на насилие.
-Да окажат поддръжка на ученика-жертва, като му съдействат в търсенето на помощ от надежден възрастен.
4. Привличане на родителите (взаимодействие между училището и родителите).
-Обучение на родителите за действие в ситуация на тормоз (разпознаване първичните признаци за неблагополучие).
-Организиране регулярни срещи с родителите.
-Създаване на ясни процедури, които да позволяват прилагане на незабавни мерки в случай на тормоз и виктимизация.
-Специализирана работа с родителите на жертвите.
-Специализирана работа с родителите на насилниците.
-Въвличане на родителите в планирането и реализацията на дейностите по предотвратяване на тормоза в училището.
Неблагополучни семейни фактори, влияещи на тормоза:
а/недостатъчно грижа, обич, топлина и съпричастност на членовете на семейството в живота на детето;
б/недостатъчен контрол и наблюдение;
в/пропусклив стил на родителско възпитание – без твърдост, без ясни правила, всепозволеност;
г/жесток, авторитарен стил на възпитание, с използване на физически наказания.
5. Привличане на обществеността
-Строг ред и безкомпромисна процедура по прилагане Правилника на училището.
-Използване наличните средства за масова информация (напр., ученически радиоклуб) за запознаване обществеността с темата за училищния тормоз и преодоляване насилието в училище.
-Привличане към инициативи на училищното настоятелство, местните органи на властта.
-Съвместна работа с органите на МВР, отдела за „Закрила на детето”, КБППМН, свещеници, обществени организации и други.
Изследване на възприятие „Еталони” – тес...
Въпросник „Насоченост на мотивите за уче...