Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.12.2018 12:00 - 1090# Тест за определяне водещата ръка на детето.
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1594 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                              1090# Тест за определяне водещата ръка на детето

 

Тук е представен набор от системи за оценка на водещата ръка на детето, предложени от авторите: М.Г. Князев, В.Ю. Вильдавски, Ф. Кречмер, М. Озьянс и М.М. Безруких.

 

Тестът съдържа игрови задачи, подбрани с оглед способите за манипулиране, свойствени за детето в доучилищна и начална училищна възраст.

При изследването възрастният трябва да се намира срещу детето (най-добре седнал на стол). Обстановката трябва да е спокойна, детето не трябва да се досеща за целта на изследването – определяне на водещата ръка. Всички предмети, пособия, приспособления и пр. следва да се намират наблизо, поставени в кутия, която е извън полезрението на детето. При изпълнението на задачи с предмети, същите трябва да се поставят в средата на масата пред детето, но на равни разстояния от двете ръце.

Задача №1 – Откриване на пръчица, скрита малки кутийки. 

На детето се предлагат няколко кутийки (препоръчително е кутийките да бъдат атрактивни – боядисани в цветове или облепени с цветна хартия). Удобни за целта са кутийки за кибритени клечки или кутийки за лекарства.

От детето се иска да открие пръчица, скрита в една от кутийките.

Резултат: За водеща се приема онази ръка, с която се извършват активните движения: вземане на кутийките; отваряне/затваряне, взимане на пръчицата.

image

Задача №2 – Игра с топка.

Необходима е малка топка (възможно от тенис), която да може да се хвърля и лови с една ръка. Топката се поставя на маса непосредствено пред детето.

От детето се иска да вземе топката и да я хвърли по предварително подготвена цел, колкото се може по точно.

Резултат: За водеща се приема ръката, с която детето манипулира с топката.

Задача №3 – Изрязване с ножици фигура по контур.

Предварително се подготвя хартиена фигура (желателно такава, която би ангажирала вниманието на детето – цвете, анимационен герой, животно, автомобил и др.).

На детето се предлага да изреже колкото се може по-точно фигурата, следвайки контура.

Резултат: Водеща е ръката, с която детето държи ножиците.

Забележка: При тази проба е възможно да се окаже, че детето не владее добре ножиците и поради тази причина започва да работи по-активно с другата ръка, въртейки хартията. В такъв случай психологът трябва да помоли детето да вземе ножиците и да манипулира с другата ръка. Тогава се преценява с коя ръка се справя по-добре.

Задача №4 – Въртеливи движения при отваряне/затваряне капак на кутийка.

На детето се предлагат 2-3 кутийки, които имат капаци, с резба с широка стъпка (от лекарство; крем).

От детето се иска последователно една по една да отворя/затваря  (развърта/завъртва) капачките на кутиите. Ако детето не знае да борави с резба, психологът му показва.

Резултат: Водещата ръка е тази, с която се извършват активните движения – завъртане и отвъртване.

Задача №5 – Строителство с кубчета.

Необходими са детски кубчета за игра. От детето се иска да построи кула, дом, крепост и др.

Резултат: В тази задача е по-трудно да се прецени водещата ръка, тъй като децата обикновено извършват този вид работа с две ръце. Ето защо не трябва да се бърза с оценката, добре е да се остави детето да работи по-дълго, като се наблюдава с коя ръка по-често взема, поставя, поправя кубовете (или работи с конструктора) и особено прецизните действия.

Задача №6 – Рисуване.

 Необходими са листове за рисуване (А-4) и  цветни моливи.

На детето се предлага да нарисува нещо по избор (дърво, къща, човек, животно и пр.) – нещо, което то само иска да нарисува. След като завърши рисунката, на детето се поставя втора задача – да нарисува същата рисунка, но с другата ръка. Ако детето откаже, психологът може да го насърчи: „Зная, че това за теб е трудно, но все пак опитай“.

Резултат: Обръща се внимание на това, с коя ръка детето започва да рисува. Сравняват се двете рисунки. Оценява се не само качеството на рисунките, но и увереността на движенията, скоростта на рисуване по време на изпълнението. Рисунката, създадена с водещата ръка ще се отличава от другата с по-ясни и прави линии, ще са по-пропорционални фигурите, по-малко или ще липсват криви и вълнообразни линии. В поведението ще се наблюдава по-малко напрежение, усилие и същевременно по-голяма бързина.  Ако ръката е силно напрегната, то обикновено детето ще държи молива по-близо до върха, по-трудно ще се повдига от листа.

Задача №7 – Нанизване на мъниста на шнур или на игла с конец.

Обръща се внимание с коя ръка детето държи шнура или конеца. Наблюдават се активните движения на ръката.

image

Задача №8 – Разплитане на възли.

Предварително се подготвя шнур, на който се оформят няколко възела. Възлите не трябва да бъдат стегнати, а лесно и свободно да се развързват.

Водеща е ръката, която развързва възела, а другата го държи.

 Задача №9 – Сглобяване на верижка от кламери.

Първо на детето се показва как се сглобява верига и едва след като е разбрало какво се иска от него се пристъпва към работа. Това е обикновено е нова дейност, на която по рядко възрастните учат детето.

От детето се иска да сглоби (свърже) серия (4-5) от кламери един за друга във вид на верига.

Наблюдава се с коя ръка детето присъединява новия кламер – това е водещата ръка.

Задача №10 – Едновременно рисуване с двете ръце със затворени очи.

Много информативен тест за определяне на водещата ръка, защото най-вероятно никой родител не е обучавал детето си специално за тази задача. В този случай ефектът от обучението на детето и приучаването му към употреба на дясна ръка практически се нивелират.

На детето се предоставя молив във всяка ръка и се моли да си затвори очите си. След това му се предлага да начертае едновременно с двете ръце кръг, след това квадрат и триъгълник.

Рисунката на водещата ръка ще се отличава от другата: линиите ще бъдат по-ясни и по-равномерни движения; движенията ще са по-бавни, по-гладки и по-точни; ще липсва или по-рядко ще се среща ефекта на „треперещата ръка“;  ъглите ще са ясни, а линиите няма да се  разминават в точките за свързване. Ако все пак фигурите се окажат еднакво добри по форма, то следва да се обърне внимание на: 1) точността на предаване на формата – тя е по-добра при водещата ръка; 2) точността на връзката на линиите - тя е по-висока при водещата ръка.

Задача №11 – Раздаване на карти.

На детето се предоставя тесте от 10-15 карти за игра. Иска се то да ги раздаде (да ги постави) на няколко места във вид на купчинки на масата. Ръката, с която взема от колодата и раздава картичките е водещата ръка.

Задача №12 – Построяване на кладенец от пръчици.

Използват се около 20 клечици (обикновено кибритени). От детето се иска първоначално да направи квадрат (може да му се покаже), а след само това да подреди втори и трети ред. Водещата ръка е тази, с която оперира.

image

Задача №13 – Завиване и отвиване на гайка с гаечен ключ.

За целта може да се използват детайлите от металически или пластмасов конструктор. Водещата ръка е тази, с която детето държи ключа.

image

Задача №14 – Мишена

На детето се предлага да си представи, че пред себе си  има въображаема мишена. След това се иска да вдигне ръка, сякаш има лък и стрели в ръцете си, да затваря едно око и да се прицели. Наблюдава се кое око затваря. Ако е дясното, това е признак за водеща лява ръка, а ако е лявото око – водеща е дясната ръка. Аналогична е пробата  премерване с пистолет в цел.

image

Задача №15 – Навиване на кълбо.

На детето се предоставя среднодебел шнур и се иска да го навие на кълбо. Ръката с която навива шнура се приема за водеща.

Задача №16 – Преплитане на пръстите на ръцете.

От детето се иска бързо да преплете пръстите на двете ръце. Психологът предварително демонстрира упражнението. Наблюдава се на коя ръка палецът се намира отгоре върху другия палец. Ако е ляв палец, говорим за водеща лява ръка, а ако е десен палец – дясна ръка. 

image

Задача №17 – Поза „Наполеон“.

От детето се иска бързо да преплете ръцете си пред гърдите. Психологът предварително демонстрира упражнението. Наблюдава се на коя ръка китката е отгоре. Ако е лявата китка, говорим за водеща лява ръка, а ако е дясната – дясна ръка.

image

Задача №18 – Ръкопляскане.

От детето се иска да покаже как се ръкопляска. Наблюдава се с коя ръка удря, коя е ръката която обикновено се намира по-отгоре и е по-активна – тя е водещата, а другата служи за своеобразна „наковалня“.

image

Задача №19 – Изтриване на кръстчета с гума.

На детето се предоставя лист с нарисувани на него няколко кръстчета. Иска се с гума да ги изтрие. Ръката, с която държи гумичката и изпълнява задачата (трие) се приема за водеща.

image

Задача №20 – Отпиване на вода от чаша.

На детето се предлага да отпие глътка вода от чаша. Ръката, с която държи чашата се приема за водеща.

image

Задача №21 – Почистване на дреха или лъскане на обувки с четка.

На детето се предлагат двата варианта. За водеща ръка се приема тази, с която държи четката.

Задача №22 – Изваждане на предмет с пинцети през тънко отверстие.

На детето се предлагат да извади малък предмет от през гърлото на бутилка с тънко отверстие с помощта на пинцети. Ръката, с която държи пинцетите се приема за водеща.

Задача №23 – Вземане на топче с лъжица от чаша.

На детето се предоставя лъжичка и се иска да извади малко топче, поставено в недълбока чаша. Ръката с която манипулира се приема за водеща.

Задача №24 – Затваряне и отваряне на цип.

От детето се иска да отворя/затваря няколко кратно с прекъсвания цип на ученическата си чанта или моливник. Ръката с която манипулира се приема за водеща.

Задача №25 – Пипетиране в тесен отвор на бутилка.

На детето се предоставя пипета с течност и се моли да излее течността през отвора на бутилката. Ръката с която манипулира се приема за водеща.

Задача №26 – Игра „Дартс“

На детето се поставя задача да постави върха на игла в центъра на нарисуван кръг

image

Оценка на резултатите

За да се постигнат обективни резултати от всяка задача, е необходимо предварително да се подготви специален протокол (бланка) във вид на таблица. В него данните се отбелязват с поставяне на кръстче в съответната колонка. Колонката с по-голям брой кръстчета се приема за водеща ръка. Обикновено от десет поставени задачи  съотношението 7:3, 8:2, 9:1 или 10:10, показва достатъчно убедително коя е водещата ръка.

image

Получената информация трябва да се анализира внимателно. В повечето случаи водещата ръка се установява бързо и еднозначно, но има и такива ситуации, при които детето при едни задачи се справя добре с лявата, а при други с дясната ръка, т.е. промяната е свързана с характера на задачата. Например, ако при 8-9 от 10 задачи, свързани с манипулация детето е показало за водеща лявата ръка, но при 1-2 от задачите, свързани с графични изображения се е справило по-добре с дясната, то тогава се прави извод за т. нар. „битова функционалност“ с водеща лява ръка и „графична функционалност“ с водеща дясна ръка.

Нерядко има случаи, при които детето започва да пише и с дясна и с лява ръка, друг път – рисува с лява, а пише с дясна ръка, в трети се наблюдава прехвърляне на молива от едната на другата – работи и с двете ръце. Едновременното използване и на двете ръце обикновено силно затруднява процеса по формиране на навици за писане.  Често възрастните  (учители, родители) се придържат към позицията: „която ръка използва по-често, с тази ръка и ще пише“, като не отчитат факта, че съществува разлика при изпълнение на ежедневните битови действия и другите – писане, графика. В тази връзка са и термините  „графическо функционално превъзходство“ (графически леви и графически десни) и „битово функционално превъзходство“.

Изследвания на френски учени показват, че при 90% от случаите „графически левите“ се оказват и „битово леви“.  Същото е съотношението и при десните.  Има обаче и още една категория, т.н. амбидекстри и в битовите и в графическите действия. Това разнообразие на вариантите създава трудност при избора специално на ръка за писане. Ето два от тези варианти:

1.Изразени левичари в бита, но графични амбидекстри, т.е. еднакво добре пишат, чертаят и рисуване с дясната и лявата ръка. По правило тези деца са левичари, но у дома или в детската градина са ги учили от ранна детска възраст, при рисуване да работят с дясната си ръка. При такива деца процесът на обучение в писане ще бъде по-лек и по-успешен, ако пишат с лявата си ръка, въпреки че качеството на писмото може да е незадоволително.

2.Ярко изразени битови десничари, но пишат и рисуват с лява ръка или еднакво добре с двете ръце. На практика причината за използване при писане и рисуване не на дясната, а на лявата ръка, може да бъде нараняване на дясната ръка, нарушение на моторните функции на дясната ръка. В този случай е препоръчително детето да се научи да пише с дясната си ръка.

При оценяване на резултатите е много важно да се обърне внимание на онези действия, които са нови за детето, т.е. не е обучавано, тъй като те са с висока диагностична тежест. Това позволява да се получат по точни данни, тъй като ако детето е било учено да действа по определен начин, то със сигурност ще постъпи по този начин, т.е. ще активизира двигателните си навици.

 

Източници:

Безруких М.М., Безруких М.В. Леворукий ребенок. Тетрадь для занятий с детьми.

Безруких М.М. Прописи для детей с трудностями обучения и леворуких. – М.. 2001.

Безруких М.М., Князева М.Г. Если Ваш ребенок  левша.

Безруких М.М. Трудности обучения в начальной школе. Причины. Диагностика, комплексная помощь.

Безруких М.М., Филиппова Т.А. Азбука и рабочие тетради.

 

https://sites.google.com/site/logopedonlain/psihologogiceskaa-diagnostika-testy/testy-dla-detej-ot-5-do-7-let/opredelenie-vedusej-ruki

Превод от руски, Кунчев.

image 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3869869
Постинги: 2189
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930