Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.12.2018 06:00 - 989# Методика за оценка свойства на вниманието „Тулуз-Пиерон“ (Едуард Тулуз и Анри Пиерон)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 3222 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                  989# Методика за оценка свойства на вниманието „Тулуз-Пиерон“

                                              (Едуард Тулуз и Анри Пиерон)

 

„Децата винаги слушат по-внимателно, когато не се говори директно с тях“ (Оноре дьо Балзак.

 

С началото на обучението в училище детето се сблъска с огромен обем нова информация, но далече не всяка представлява интерес за него. И тук учители и родители се забелязват, че учениците в начален курс много често губят концентрация на вниманието –често и много лесно се разсейват.  Това са признаци за дисбаланс в обема (ограничаване на обема) и качеството на произволното (волевото) внимание. В такива случаи в училищната практика често се прибягва към прилагане на теста на „Тулуз-Пиерон“ с цел диагностика и корекция.

Съдържание на методиката.

Тестът на Тулуз-Пиерон представлява бланка, на която са изобразени геометрични фигури, разположени на 10 реда. Задачата на изследваното лице е да сравни предложения му стимулен материал с определен образец и след откриване да зачертае фигурата, а тези фигури, които се различават от образеца – да подчертае.

Методиката позволява да се диагностицират свойства на вниманието: концентрация, устойчивост, разпределяемост и превключваемост. Освен това, на база анализ на получените резултати могат да бъдат установени:

-нарушения на вниманието с неврофизиологичен характер;

-скорост на психичните реакции;

-общи характеристики на работоспособността (вработеност; уморяемост/устойчивост; периодичност на разсейване и спадове в скоростта на работа).

Методиката оказва неоценима помощ на учителите, тъй като позволява да се определи промеждутъка от време, през което ученикът е концентриран, т.е. помага за оптимално разпределяне на учебния материал по време на урока. За психолога тестът открива възможност за подходяща корекционна програма за трениране на произволното внимание.

Възрастова група: деца от 6 до 10г. (деца в предучилищна възраст и ученици в I-IV клас).

Организация и подготовка на изследването.  

Методиката може да се прилага за индивидуални и групови изследвания. За провеждане на изследването се използва специална бланка, като задачата може да бъде с различно ниво на трудност в зависимост от това, с колко образци трябва да бъдат сравняван стимулния материал (обикновено от 2 до 4). Критерий е общото ниво на развитие на детето (физическо и интелектуално). Освен тестовите бланки, при експеримента се използва секундомер и бланка-ключ – матрица, изготвена от прозрачен материал с попълнените в клетките отговори, с цел бърза и коректна обработка на резултата.

Ред за провеждане на изследването. 

1.Учителят рисува на дъската образеца и под него един ред, аналогичен на този от стимулния материал в тестовата бланка.

2.Раздават се тестовите бланки на учениците.

3.Следва инструкцията: „Погледнете своята бланка и след това вижте образеца, който съм нарисувал (а) на дъската. Ето тук (посочва се), е нарисуван един ред, върху който ще направим упражнение.  Над този ред – ето тук (посочва се), виждате две фигури (3-4 – в зависимост от вариантите). Сега погледнете първото квадратче от реда. Прилича ли фигурата на тази от образеца?  Да, прилича – тогава трябва да я зачертаем с една черта.  Във втория квадрат фигурата прилича ли на тази от образеца? Не, не прилича – тогава трябва да я подчертаем.“

Забележка: Ако произволното внимание на детето е нормално развито, то ученикът незабавно би реагирал с отговор.

4.По-нататък се проследява заедно с децата целия тренировъчен ред. Експериментаторът трябва да е убеден, че всяко дете е разбрало задачата.

5.Определя се времето за изпълнение на задачата – 10 минути, т.е. за всеки ред по 1 мин. (Като правило децата бързо разбират и вработват към тази дейност, ако са разбрали същността на задачата, т.е. моделът на работа). В зависимост от различни показатели (възраст, темперамент и ниво на общо развитие на детето), може да се определи и по-дълго време (от 2 до 5 мин.).

6.По команда „Стоп!“, когато секундомера отчете края на времето, определено за работа върху един ред, изследваните лица трябва да пренесат погледа и ръката с молива върху началото на следващия ред. С тази команда се сигнализират учениците за прехода от единия към следващия ред от бланката, като тя се подава за всеки ред.

Обработка и интерпретация на резултатите.

Обработката на резултатите се провежда по следния алгоритъм:

1.След приключване на работата, експериментаторът събира всички тестови бланки. На отделен лист изписва в колонка имената на всички ученици. Вдясно до тях разграфява 10 колонки, отговарящи за всеки ред, като в горната част колонките носят номерата на редовете.

2.След това се обработва всяка тестова бланка на всеки ученик. За целта се използва шаблона с отговорите, който се поставя (налага) върху тестовата бланка. В колонките за всеки ред се записва дроб с числител брой вярно зачертани фигури и знаменател – брой обработени знаци. Ако изследваното лице е допуснало грешка, като вместо да зачертае е  подчертало и обратно – резултатите се приемат за грешка.  

3.След това се изчислява сумата на общия брой обработени фигури и сумата от дадени правилни отговори.

4.За определяне скоростта за обработване на информацията се използва формулата:

image

N е показател за обработените знаци.

 

5.Коефициентът на точност или концентрация на вниманието се изчислява по формулата:       

image
 

 

A е брой грешки.  Например, за всичките 10 реда изследваното лице е обработило 28- фигури, като е допуснало 7 грешки: (280-7) : 280 = 0,98.  Когато концентрация е по-ниска от 0,88, това показва прогноза за сериозни трудности в академичната успеваемост на ученика.

image
 

Норми:

Общият брой обработени елементи показва динамиката на умствена активност. В норма този показател  е от 180 до 290 знака, а успеваемост под 140 знака е признак за нарушение.

При правилна работа, обикновено допусканите  грешки намаляват темпа на работа, до момента на синхронизиране на съотношението „скорост-качество“. Ако изследваното лице се стреми да увеличава едностранно само скоростта, стремейки се да покрие този показател, качеството се влошава.

За нивото на вработеност се съди по броят на обработените редове с най-малък брой допуснати грешки в тях.

 

Методиката Тулуз-Пиерон дава възможност да се оценят свойства на вниманието и  да се определи работоспособността на детето в начална училищна възраст, респ. да се открият проблеми, свързани с тези показатели. На база получените резултати се разработва програма за по-нататъшна работа с детето с цел корекция на нарушенията. При ниски показатели, всяко решение за последваща намеса трябва да се взема от специалист.

image

image

image
 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3872395
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1326
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930