2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
989# Методика за оценка свойства на вниманието „Тулуз-Пиерон“
(Едуард Тулуз и Анри Пиерон)
„Децата винаги слушат по-внимателно, когато не се говори директно с тях“ (Оноре дьо Балзак.
С началото на обучението в училище детето се сблъска с огромен обем нова информация, но далече не всяка представлява интерес за него. И тук учители и родители се забелязват, че учениците в начален курс много често губят концентрация на вниманието –често и много лесно се разсейват. Това са признаци за дисбаланс в обема (ограничаване на обема) и качеството на произволното (волевото) внимание. В такива случаи в училищната практика често се прибягва към прилагане на теста на „Тулуз-Пиерон“ с цел диагностика и корекция.
Съдържание на методиката.
Тестът на Тулуз-Пиерон представлява бланка, на която са изобразени геометрични фигури, разположени на 10 реда. Задачата на изследваното лице е да сравни предложения му стимулен материал с определен образец и след откриване да зачертае фигурата, а тези фигури, които се различават от образеца – да подчертае.
Методиката позволява да се диагностицират свойства на вниманието: концентрация, устойчивост, разпределяемост и превключваемост. Освен това, на база анализ на получените резултати могат да бъдат установени:
-нарушения на вниманието с неврофизиологичен характер;
-скорост на психичните реакции;
-общи характеристики на работоспособността (вработеност; уморяемост/устойчивост; периодичност на разсейване и спадове в скоростта на работа).
Методиката оказва неоценима помощ на учителите, тъй като позволява да се определи промеждутъка от време, през което ученикът е концентриран, т.е. помага за оптимално разпределяне на учебния материал по време на урока. За психолога тестът открива възможност за подходяща корекционна програма за трениране на произволното внимание.
Възрастова група: деца от 6 до 10г. (деца в предучилищна възраст и ученици в I-IV клас).
Организация и подготовка на изследването.
Методиката може да се прилага за индивидуални и групови изследвания. За провеждане на изследването се използва специална бланка, като задачата може да бъде с различно ниво на трудност в зависимост от това, с колко образци трябва да бъдат сравняван стимулния материал (обикновено от 2 до 4). Критерий е общото ниво на развитие на детето (физическо и интелектуално). Освен тестовите бланки, при експеримента се използва секундомер и бланка-ключ – матрица, изготвена от прозрачен материал с попълнените в клетките отговори, с цел бърза и коректна обработка на резултата.
Ред за провеждане на изследването.
1.Учителят рисува на дъската образеца и под него един ред, аналогичен на този от стимулния материал в тестовата бланка.
2.Раздават се тестовите бланки на учениците.
3.Следва инструкцията: „Погледнете своята бланка и след това вижте образеца, който съм нарисувал (а) на дъската. Ето тук (посочва се), е нарисуван един ред, върху който ще направим упражнение. Над този ред – ето тук (посочва се), виждате две фигури (3-4 – в зависимост от вариантите). Сега погледнете първото квадратче от реда. Прилича ли фигурата на тази от образеца? Да, прилича – тогава трябва да я зачертаем с една черта. Във втория квадрат фигурата прилича ли на тази от образеца? Не, не прилича – тогава трябва да я подчертаем.“
Забележка: Ако произволното внимание на детето е нормално развито, то ученикът незабавно би реагирал с отговор.
4.По-нататък се проследява заедно с децата целия тренировъчен ред. Експериментаторът трябва да е убеден, че всяко дете е разбрало задачата.
5.Определя се времето за изпълнение на задачата – 10 минути, т.е. за всеки ред по 1 мин. (Като правило децата бързо разбират и вработват към тази дейност, ако са разбрали същността на задачата, т.е. моделът на работа). В зависимост от различни показатели (възраст, темперамент и ниво на общо развитие на детето), може да се определи и по-дълго време (от 2 до 5 мин.).
6.По команда „Стоп!“, когато секундомера отчете края на времето, определено за работа върху един ред, изследваните лица трябва да пренесат погледа и ръката с молива върху началото на следващия ред. С тази команда се сигнализират учениците за прехода от единия към следващия ред от бланката, като тя се подава за всеки ред.
Обработка и интерпретация на резултатите.
Обработката на резултатите се провежда по следния алгоритъм:
1.След приключване на работата, експериментаторът събира всички тестови бланки. На отделен лист изписва в колонка имената на всички ученици. Вдясно до тях разграфява 10 колонки, отговарящи за всеки ред, като в горната част колонките носят номерата на редовете.
2.След това се обработва всяка тестова бланка на всеки ученик. За целта се използва шаблона с отговорите, който се поставя (налага) върху тестовата бланка. В колонките за всеки ред се записва дроб с числител брой вярно зачертани фигури и знаменател – брой обработени знаци. Ако изследваното лице е допуснало грешка, като вместо да зачертае е подчертало и обратно – резултатите се приемат за грешка.
3.След това се изчислява сумата на общия брой обработени фигури и сумата от дадени правилни отговори.
4.За определяне скоростта за обработване на информацията се използва формулата:
N е показател за обработените знаци.
5.Коефициентът на точност или концентрация на вниманието се изчислява по формулата:
A е брой грешки. Например, за всичките 10 реда изследваното лице е обработило 28- фигури, като е допуснало 7 грешки: (280-7) : 280 = 0,98. Когато концентрация е по-ниска от 0,88, това показва прогноза за сериозни трудности в академичната успеваемост на ученика.
Норми:
Общият брой обработени елементи показва динамиката на умствена активност. В норма този показател е от 180 до 290 знака, а успеваемост под 140 знака е признак за нарушение.
При правилна работа, обикновено допусканите грешки намаляват темпа на работа, до момента на синхронизиране на съотношението „скорост-качество“. Ако изследваното лице се стреми да увеличава едностранно само скоростта, стремейки се да покрие този показател, качеството се влошава.
За нивото на вработеност се съди по броят на обработените редове с най-малък брой допуснати грешки в тях.
Методиката Тулуз-Пиерон дава възможност да се оценят свойства на вниманието и да се определи работоспособността на детето в начална училищна възраст, респ. да се открият проблеми, свързани с тези показатели. На база получените резултати се разработва програма за по-нататъшна работа с детето с цел корекция на нарушенията. При ниски показатели, всяко решение за последваща намеса трябва да се взема от специалист.
Анкета „Оцени постъпката“ – диференциаци...
Примерна схема (анкета) за характеристик...