Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.12.2018 12:00 - 1082# Невропсихологични изследвания на деца. Графомоторна методика „Къща-дърво-човек“ (Васерман, Дорофеева, Мерсон)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1699 Коментари: 0 Гласове:
0



 

       1082# Невропсихологични изследвания на деца. Графомоторна  методика

                       „Къща-дърво-човек“ (Васерман, Дорофеева, Мерсон)

 

1.Тематична рисунка „Къща-дърво-човек“.

 Методиката е предназначена за деца на 5 и повече години.

Интерпретират се:

-степента на зрялост на графичния символизъм в рисунката (насищане със съществени детайли, композиционна сложност);

-степен на формирани графомоторни навици  и формообразуващи движения;

-способност да се придават пространствени свойства на обектите и техните пропорции.

Грубите нарушения на пространствените взаимоотношения между елементите на изображението и разпадането на цялостната  структура на изображението при детето на 6 и по-висока възраст със запазен интелект, свидетелстват  за изразени оптико-пространствени нарушения, не рядко съчетани с разстройство на праксиса. Тази картина по-често се характеризира с прогресивно или остро церебрално увреждане.  При остра церебрална недостатъчност, такава симптоматика се наблюдават по-често при деца с фокални лезии (тумор, абсцес, кръвоизлив) в дясното полукълбо. При поражения (лезии) в ляво полукълбо, по-характерни са бедните на детайлни и схематични рисунки (О.А. Крашовска (1980).

По-долу в текста са представени балните критерии за оценка зрелостта на рисунка „Къща-дърво-човек“. Всеки елемент от изображението на обекта се оценява от наличието или отсъствието на значими признаци и след това получените оценки се сумират. При наличие на едни или други грешки, определен брой бал се приспада от получената сума.

а) Оценка на изображението на човек.

-способност да се разпознае в изображението фигурата на човек – 0,5 бал.

-наличие на глава, два крака, две ръце, тяло, две очи, нос, уста, дрехи – по 1 бал;

-наличие на пръсти, уши, коса – по 2 бала;

-наличие на вежди, мигли или шия – с 3 бала;

-ако краищата на ръцете са удебелени/разширени (изобразени като лапи) – 2 бала;

-изображението на човек в профил – 2 бала;

-правилно „прикрепване“ на ръцете и краката към тялото – по 1 бал;

б) Оценка изображението на къща..

-наличие на отделни признаци за къща – 0,5 бал;

-наличие на прозорци, врати и покрив – по 1 бал;

-наличие на елементи за перспектива (триизмерно) – 0,5 бал;

image

в) Оценка изображението на дърво.

-наличие на големи клони – 1 бал;

-наличие на тънки клони и листа – по 2 бала;

-изображение на кора – 1 бал;

-наличие на конусовиден ствол – 1 бал;

-ствол във вид на правоъгълник – 0,5 бал;

-разклонен ствол – 2 бала;

-схематично изображение на дърво (образ-клише) – 5 бала.

При нарушение в паралелността на линиите,на който и да е елемент от изображението, се изважда по 0,5 бал.  за всяко нарушение.

image

Без груби неточности повечето от децата възпроизвеждат по образеца:

-фигура 1 на 3 годишна възраст;  

-фигура 2 на 5 годишна възраст;

-фигура 3 на 5,5 годишна възраст;

-фигура 4 на 6 годишна възраст;

-фигура 5 на 7 годишна възраст.

В съответствие с горепосочените критерии, предложения набор от фигури е адекватен за невропсихологична диагностика при деца на 4 и повече години.

В този случай възрастовите стандарти за изпълнение на горепосочените фигури ще съответстват на горепосочените с поправка:

-от 1 г. –  при деца със съхранен интелект; 

-от 2 г. – при деца със задръжки в психичното развитие;

-от 3 г. – при деца с лека степен на умствена изостаналост.

image

image

3.За деца на 8г. е целесъобразно  да се използва набора от 10-те фигури от теста на Елис (рис. 9)

Фигурите по теста се възпроизвеждат от детето по памет. В зависимост от степента на допуснатата грешка при възпроизвеждане на фигурите, всяка една от тях се оценява с 1, 0,5 или 0 бала. (рид.10). След това резултатът се сумира. Причините за намаляване на резултатите по тази задача могат да бъдат както диспраксия и конструктивна апраксия, така и зрителна агнозия.

За да се разграничат разстройствата на зрителния гнозис от диспраксията, резултатите от тази задача трябва да бъдат сравнени с резултатите, получени по теста на Голдщайн-Ширер, който е по-малко чувствителен към нарушения на пръстовия праксис. Графичният тест на Елис е диагностично доста чувствителен към резидуално-органичната остатъчна органична енцефалопатия при деца.

Източник: Методы нейропсихологической диагностики. Вассерман Л.И., Дорофеева,С.А., Меерсон Я.А.

 

Превод от руски, Кунчев.

image





Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817548
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031