Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.12.2018 10:00 - 1045# УЧИЛИЩНА СЛУЖБА ЗА МЕДИАЦИЯ И ВЪЗСТАНОВИТЕЛНА КУЛТУРА НА ВЗАИМООТНОШЕНИЯТА (практическо ръководство – Антон Коновалов) част I, глава IV
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1012 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                 1045# УЧИЛИЩНА СЛУЖБА ЗА МЕДИАЦИЯ И ВЪЗСТАНОВИТЕЛНА
 
                                          КУЛТУРА НА ВЗАИМООТНОШЕНИЯТА

                            (практическо ръководство – Антон Коновалов) 

Забележка: Тук е представен превод от руски език на част I, глава IV от практическото ръководство „Школьная служба примирения и восстановительная культура взаимоотношений“  на Антон Юрьевич Коновалов.

Практическото ръководство е предназначено за училищните психолози.

 

ГЛАВА 4. ПОЗИЦИЯТА НА МЕДИАТОРА

4.1. Принципи на възстановителната медиация.  

(по стандарта за възстановителна медиация)

Медиаторът (водещ на помирителните срещи) не е нито съдия, нито адвокат, нито следовател, прокурор, възпитател или съветник. Медиаторът е неутрален посредник, помагащ да се изгради конструктивен диалог между страните по повод възможно разрешаване на конфликт и в еднаква степен подкрепя тези страни в тази дейност.

Медиаторът не носи отговорност за помиряването на страните или за изработването на тяхното решение, тъй като това е отговорност на самите страните. Медиаторът е отговорен да гарантира, че хората ще разберат предложената възстановителна мярка за излизане от ситуацията и да направят осъзнат избор – да се възползват от тази възможност или не. Медиаторът е отговорен още и за това, че на срещата трябва да се създадат максимални условия за взаимно разбирателство и помирение.

ПРИНЦИПИ

Доброволно участие на страните.

Страните участват доброволно в срещата, тяхната принуда да участват под каквато и да е форма е неприемлива. Страните имат право да откажат да участват в медиация, както преди началото, така и по време на самата медиация.

Информираност на страните.

Медиаторът е длъжен да предостави на страните цялата необходима информация за същността на медиацията, нейния процес и възможните последствия.

Неутралност на медиатора.

Медиаторът в равна степен подкрепя страните и техния стремеж да разрешат конфликта. Ако медиаторът смята, че не може да остане неутрален, той трябва да прехвърли работата на друг медиатор или да спре медиацията. Медиаторът не може да приеме възнаграждение от никоя от страните, което може да предизвика подозрение за поддържане на една от страните.

Конфиденциалност на процеса на медиация.

Медиацията носи конфиденциален характер. Медиаторът и службата за помирение гарантират поверителността на медиацията и защитата срещу разкриване на документи, свързани с процеса на медиация.

Изключение прави информацията, свързана с евентуална заплаха за живота или възможността за извършване на престъпление. Ако такава информация бъде установена, то медиаторът информира страните, че тази информация ще бъде разгласена.

Медиаторът предава информация за резултатите от медиацията на структурата, която го е изпратила да проведе медиация – службата за медиация (помиряване).

Медиаторът може да води бележки и да пише отчети с цел, обсъждане сред медиаторите и кураторите от службата за медиация. Когато се публикуват документи за медиацията, имената на участниците трябва да бъдат променени.

Отговорност на страните и медиатора.

Медиаторът отговаря за безопасността на участниците в срещата, както и за спазването на принципите и стандартите. Отговорността за резултата от медиацията се носи от страните в конфликта, участващ в медиацията. Медиаторът не може да съветва страните да приемат едно или друго решение по съществото на конфликта.

Възстановяване на щетите от деянието.

В ситуация, при която има нарушител и жертва, отговорност на нарушителят е да възстанови (компенсира) вредите, причинени на жертвата.

Самостоятелност на службата за помиряване.  

Службата за помиряване е самостоятелна при избора на форми на дейност и организиране процеса на медиация.

4.2. Процес на медиации.

Медиаторът в училището или в териториалната служба за медиация почти винаги е изправена пред ситуацията, в която страните в конфликта по начало не са готови да се срещнат, да се слушат и чуват, мирно да разрешават създалата се ситуация, в противен случай те биха мирно разрешили ситуацията без медиатор.

За да се стане медиатор е необходимо специално обучение. Медиаторът се учи да установи и поддържа контакт с събеседника, за да обясни принципите на възстановителното посредничество. Медиаторът трябва да помогне на човека да осъзнае последиците от действията си, да приеме отговорността за коригиране на негативните последици от случилото се и да организира конструктивен диалог между страните в конфликта.
image

По време на помирителните срещи (и в процеса на подготовката за тях; при предварителните срещи с всяка от страните в конфликта) участниците постепенно преминават от недоверие и неразбиране, от силна неприязън и враждебност към другата страна и други детруктивни състояния към успокояване, разбиране необходимостта от търсене на конструктивен изход от конфликта, а след това – към намирането на взаимноприемливо решение и неговото изпълнение (вече в пределите на процеса на медиация).

image

Позицията на медиатора е основният инструмент, чрез който страните да разберат какво се е случило с тях, да поемат отговорност за намиране на изход и съвместно да вземат решения. Позицията е определена гледна точка за конфликта, за хората в този конфликт и за възможните начини за излизане от него. И още, позицията включва и съответния инструментариум, който  осигурява прилагането на този метод. В този вид позицията на медиатора се различава от позицията на други специалисти.

 

4.3. Загуба на позицията на медиатора.

Ако загуби позицията си, медиаторът попада в други „роли“ или други професионални позиции (рис.4) и тогава се променя неговия възглед за ситуацията, а от тук и способите за разрешаването на конфликта, както и действията, т.е. той престава да бъде медиатор.

image

Тези роли в по-голямата си част „отнемат“ отговорността на страните в конфликта, блокират възможността за разширяване разбирането във всички контексти на конфликтната ситуация от самия човек. Медиаторът приканва страните в конфликта да поемат отговорност („връща хората към отговорността“). Медиаторът полага усилия човек сам да разбере какво се е случило с него и отговорно да потърси изход от случилото се.

Поддържането на позицията на медиатор изисква подготовка и самоконтрол. Ако  ролята на медиатор се играе от лице, което по естеството на своята дейност е било ангажирано в разрешаване на конфликти, то трябва да се има предвид, че тези специалисти често  прилагат подходи и модели на работа, които успешно са прилагали в другата своя практика. Например, когато провеждат медиация, учителите често започват с нравоучение, използват поучителни слова, дават съвети в ролята на адвокати; психолозите поставят акцент върху личностните фактори, като започват да диагностицират и консултират. Не е лесно за такъв медиатор когато вижда, че губи позицията си на посредник и се придвижва към обичайните си форми на работа. Тогава често той има нужда от „страничен поглед“.  Този риск за загуба на роля е причина позицията на медиатор да се заема от човек, който е преминал обучение, т.е. тренирал е за посредник в група с други медиатори (виж раздел подготовка на медиатори) и се усъвършенства в последваща супервизия.

В какво се изразява деформацията в позицията на медиатора?

1.Медиаторът не удържа ценностите и целите на възстановителното посредничество, а започва да реализира ценности или задачи от друга роля (например, да оценява, да образова, да дава съвети, да търси виновния и т.н.).

2.Медиаторът не спазва процедурата за медиация (основите етапи, реда за работа).

3.Медиаторът се опитва да убеди страните да постигнат помирение (например,  описва изгодите и загубите) и не предава отговорността на страните.

4.Медиаторът не осигурява безопасно място за срещи.

Загубата на позиция може да се случи на всеки медиатор: на начинаещите – по-често, а на по-опитните – по-рядко. Важното е в хода на тренингите, супервизията и обсъжданията на различни случаи, обучаемият за медиатор да се научи да открива маркери, свидетелстващи за загуба на позицията на медиатор и да се научи как отново да възстанови тази позиция.

За да се поддържа позицията, както и дейностите на медиатора, се създава (организира) служба за медиация.  В тази книга се разглежда службата за медиация в училище, но подобни служби може да бъдат  организирани в различни образователни институции (като се вземат предвид особеностите на тези институции и актуалната ситуация).

image
 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3797869
Постинги: 2162
Коментари: 116
Гласове: 1306
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031