2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
143# Тест за диагностика отношението на детето към нравствените норми
„Завърши изреченията”
Цел: Установяване отношението на детето към нравствените норми.
Възрастов диапазон: подрастващи, тийнейджъри.
Описание: Тестът е вербален и включва 6 ситуации, представени във вид на незавършени изречения. От детето се иска да довърши тези ситуации, т.е. да посочи как би реагирало. За оценка нивото на нравствено ориентиране, социализация и социална адаптация, психологът използва скала с ориентировъчни критерии. Отношението на детето към нравствените норми с определя от това, доколко детето покрива или се отклонява от тези критерии. След като детето приключи работата по теста, с него се провежда допълнителен разговор с цел, детайлизиране на мотивите за поведението му. За децата, които не могат да четат, психологът чете ситуацията, а на останалите се предоставя тестова бланка, на която сами записват отговорите си. Изследването се протоколира.
Инструкция: „Пред теб е поставен лист с 6 изречения, които представят някаква ситуация. Тези изречения не са завършени. От теб се иска, да се запознаеш внимателно със ситуацията и да отговориш, т.е. да завършиш изреченията, като посочиш какво би направил (а) ти самият (самата). Отговорите си запиши на листа. Работи толкова време, колкото ти е необходимо”.
Въпросник
1.Когато разбера, че съм постъпил (а) неправилно, аз …
2.Когато се затруднявам да взема сам някакво решение, аз …
3.Избирайки между интересни, но незадължителни и необходими, но скучни занимания, аз обикновено …
4.Когато в мое присъствие обидят някого, аз …..
5.Ако лъжата е единствения начин да запазя приятелството си с някой, аз ….
6.Ако бях на мястото на учителя, аз …
(5) Обработка на резултатите
За обработка на резултатите се използва следната ориентировъчна скала:
-0 бал – Детето няма ясни нравствени ориентири. Отношението към нравствените норми е неустойчиво. Неправилно обяснява постъпките (те не съответстват на тези качества, които то назовава), емоционалните реакции са неадекватни или отсъстват.
-1 бал – Притежава нравствени ориентири, но не се стреми към тях или ги счита за недостижими или ненужни. Адекватно оценява постъпките, но отношението му към нравствените норми е неустойчиво, пасивно. Емоционалните реакции са неадекватни.
-2 бал – Детето притежава нравствени ориентири, оценките за постъпките и емоционалните реакции са адекватни, но отношението му към нравствените норми все още не е достатъчно устойчиво.
-3 бал – Детето обосновава своя избор със стабилни нравствени нагласи, емоционалните реакции са адекватни, а отношението към нравствените норми е активно и устойчиво.
Източник: Диагностика эмоционально-нравственного развития. Ред. и сост. И.Б.Дерманова. – СПб., 2002. С.114
Превод от руски, Кунчев.
1021# Анкета за родители „Признаци за им...
245# Методика „Лична професионална персп...