Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.12.2018 11:00 - 143# Тест за диагностика отношението на детето към нравствените норми „Завърши изреченията”
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1108 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


        143# Тест за диагностика отношението на детето към нравствените норми

                                                         „Завърши изреченията”

 

Цел: Установяване отношението на детето към нравствените норми.

Възрастов диапазон: подрастващи, тийнейджъри.

Описание: Тестът е вербален и включва 6 ситуации, представени във вид на незавършени изречения. От детето се иска да довърши тези ситуации, т.е. да посочи как би реагирало. За оценка нивото на нравствено ориентиране, социализация и социална адаптация, психологът използва скала с ориентировъчни критерии. Отношението на детето към нравствените норми с определя от това, доколко детето покрива или се отклонява от тези критерии. След като детето приключи работата по теста, с него се провежда допълнителен разговор с цел, детайлизиране на мотивите за поведението му.  За децата, които не могат да четат, психологът чете ситуацията, а на останалите се предоставя тестова бланка, на която сами записват отговорите си.  Изследването се протоколира.

Инструкция: „Пред теб е поставен лист с 6 изречения, които представят някаква ситуация. Тези изречения не са завършени. От теб се иска, да се запознаеш внимателно със ситуацията и да отговориш, т.е. да завършиш изреченията, като посочиш какво би направил (а) ти самият (самата). Отговорите си запиши на листа. Работи толкова време, колкото ти е необходимо”.

Въпросник

1.Когато разбера, че съм постъпил (а) неправилно, аз …

2.Когато се затруднявам да взема сам някакво решение, аз …

3.Избирайки между интересни, но незадължителни и необходими, но скучни занимания, аз обикновено …

4.Когато в мое присъствие обидят някого, аз …..

5.Ако лъжата е единствения начин да запазя приятелството си с някой, аз ….

6.Ако бях на мястото на учителя, аз …

(5) Обработка на резултатите

За обработка на резултатите се използва следната ориентировъчна скала:

-0 бал – Детето няма ясни нравствени ориентири. Отношението към нравствените норми е неустойчиво. Неправилно обяснява постъпките  (те не съответстват на тези качества, които то назовава), емоционалните реакции са неадекватни или отсъстват.

-1 бал – Притежава нравствени ориентири, но не се стреми към тях или ги счита за недостижими или ненужни.  Адекватно оценява постъпките, но отношението му към нравствените норми е неустойчиво, пасивно. Емоционалните реакции са неадекватни.

-2 бал – Детето притежава нравствени ориентири, оценките за постъпките и емоционалните реакции са адекватни, но отношението му към нравствените норми все още не е достатъчно устойчиво.

-3 бал – Детето обосновава своя избор със стабилни нравствени нагласи, емоционалните реакции са адекватни, а отношението към нравствените норми е активно и устойчиво.

 

Източник: Диагностика эмоционально-нравственного развития. Ред. и сост. И.Б.Дерманова. – СПб., 2002. С.114

 

Превод от руски, Кунчев.

image



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3862376
Постинги: 2186
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930