2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
1081# Невропсихологични изследвания. Определяне на водеща дясна/лява ръка.
(Васерман, Дорофеева, Мерсон)
Всяко многомерно невропсихологично изследване, особено в клиничната и дефектологичната практика предполага, в една или друга степен провеждане на изследване за определяне на доминиращото полукълбо. Очевидно тази задача, която е много важна в общия контекст на невропсихологичния експеримент, все още остава твърде частна по отношение на фундаменталния (и интердисциплинарен) проблем за функционалната асиметрия или функционалната специализация на двете полукълба на главния мозък, което в днешно време се разглежда като един от най-актуалните за научната и приложната невропсихология (Хомская Е.Д.,1995).
В руската психологическа школа по темата за функционалната асиметрия на главния мозък са посветени множество теоретични и експериментални изследвания (Ананьев Б. Г., 1968; Балонов Л. Я., Деглин В. Л., 1976; Симерницкая Э. Г., 1978; Брагина Н. Н., Доброхотова Т. А., 1981, 1988; Спрингер С. и Дейч Г., 1983; Доброхотова Т. А., Брагина Н. Н., 1994; Хомская Е. Д., 1995 и много др.).
Анализът на публикациите показва, че съществуващите в норма множество варианти за проявления на функционалната асиметрия на главния мозък и техните оценки в клиничната практика, се свеждат основно до определяне асиметрията по отношение на моторните (ръка и крак) и сензорните (око, ухо) функции, като на тази основа се съди за полукълбото, което доминира при речта. Трябва да се подчертае, че определението за водещите ръка и око (най-често използвани в експеримента), не може да служи като абсолютен критерий за преценка доминантността на полукълбото, свързано с речта.
Има доказателства, че при левичарите речевите функции често се осигуряват от лявото полукълбо, а пораженията на дясното полукълбо не предизвикват отчетливи синдроми за речеви разстройства от типа на афазиите. Т.А. Доброхотова и Н.Н. Брагина (1994) се позовават на данни от литературата. съгласно които при 40,7% от ляворъките. афазия възниква при поражения на дясното полукълбо и при 38,2%, при поражения на лявата хемисфера, съчетавайки се с пространствена хемипареза. По данни на авторите, съществено значение тук има левичарството или десничарството по отношение на слуха. Като се имат предвид тези и други подобни факти, в клиничната, особено неврохирургичната практика, се извършват и други по-сложни изследвания, за да се изясни доминиращата хемисфера по отношение на речта (проба на Вада, дихотично прослушване, специални проби при регистрация на ЕЕГ и предизвикване на мозъчните потенциали).
Традиционното предпочитание при невропсихологичните изследвания относно методите за определяне на моторната асиметрия на ръцете – изследване за определяне на доминиращата дясна или лява ръка, се обяснява с редица обстоятелства. Добре е известно, че сред населението преобладават тези с водеща дясна ръка. По аналитични и собствени данни, Т.А. Доброкотова и Н.Н. Брагина (1994) посочват, че сред населението левичарите са от 5-6 %, а при 57% от лицата с водеща дясната ръка авторите откриват различни прояви на левичарство.
Заедно с това съществуват обаче и проблеми с т. нар скрито и парциално левичарство, амбидекстрия и наученото в детството левичарство. А. Р. Лурия още през 1947 г. отбелязва, че честотата на амбидекторите в популацията достига 13,2%, при 7,2% при ляворъките. Ето защо в различни схеми на невропсихологичните изследвания се дава предимство на оценката за дясна и лява доминираща ръка, която ако е необходимо, се допълва от проби за определяне на водещите крак, око или ухо.
Моторната асиметрия се проявява при деца на възраст от 5-6 години и достига безусловна изразеност (като се вземат предвид особеностите на онтогенезата, образованието и обучението) в подрастваща и юношеска възраст. В напреднала възраст предишната ясно различаваща се асиметрия значително намалява (което трябва да се има предвид при изследване на пациенти в напреднала възраст).
I.Схема за оценка на водеща лява/дясна ръка.
Оценката на водещата лява или дясна ръка се формира от данните на анамнезата, наблюдението на спонтанната и целенасочена дейност на изследваното лице, неговите жестове, самооценката и относително обективното изследване с помощта на специални проби и задачи. Последните два варианта за получаване на информация за водещата лява или дясна ръка са представени във формализирана форма-схема за изследване, която позволява да се получат съпоставими данни при сравнителни изследвания.
Въпросник за водеща лява/дясна ръка.
Забележка: В много от публикуваните специални въпросници, традиционно често се практикува прилагането на интервю, предложено от М. Annet, 1972г. и колеги.
Изследваното лице може да попълни самостоятелно, с помощта на родственици или експериментатора тестовата бланка, като се подчертават или попълват избраните думи (текстове), включени във формуляра.
1.Имате ли (имали ли сте) родственици, които са се справяли по-добре:
а) с лявата ръка;
б) с двете ръце (подчертайте подходящите)? Кой ? …
2.Имали ли сте нагласа и правили ли сте опити в началото на училищното обучението да изобразявате (отразено) пред огледалото букви или цифри?
а) да;
б) не.
3.С коя ръка в детството си сте започнали да:
-рисувате – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-пишете – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-храните – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
На каква възраст се появи трайно предпочитание да използвате … ръка/ръце?
4.С коя ръка сега …?
-пишете – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-набирате телефонен номер – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-отваряте ключалка с ключ – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
5.С коя ръка държите …?
-чаша – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-лъжица – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-нож – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
6.С коя ръка държите …?
-гребен – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-четка за зъби – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-ножици – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
7.С коя ръка хвърляте …?
-топка – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-камък – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-пръчка – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
8.С коя ръка …?
-метете пода – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-забивате пирони – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
-палите кибритена клечка – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;
Всеки избор на изследваното лице се оценява с 1 бал.
Изборът на всяка позиция се оценява с 1 бал. Максималният брой бал на въпросника е 18. Отговорите на въпроси № 1 и 2 не се оценяват, но се вземат предвид при оценката на резултатите от изследването. Предпочитанието на дясната или на лявата ръка се счита за определено, когато се набират 2/3 от възможните точки в полза на една от тях. В полза на амбидекстрия, може да свидетелстват събран 6 или повече бала (30%), от получени за отговора „с двете редуващо“.
Моторни проби за определяне на водеща дясна или лява ръка.
Изследването се провежда, като се взема предвид анамнезата, клиничния и речеви статус на изследваното лице. При изследването експериментаторът задължително се намира срещу изследваното лице, обикновено седнал на стол.
По правило задачите се представят вербално, но в някои случаи (при лошо разбиране на речта, намален слух и др.), могат да се изпълняват по подражание. В протокола се отбелязва „активната“ ръка.
1.Преплитане пръстите на двете ръце.
(Ако палецът на дясната ръка е върху левия палец – водеща е дясната ръка; ако палецът на лявата ръка е върху десния палец – водеща е лявата ръка).
2.Имитиране на аплодисменти.
(При десноръките, дясната ръка е активна – удряща; при ляворъките - обратно).
3.Протягане на ръка за ръкостискане.
(Отбелязва се коя ръка първа ще подаде за ръкостискане; сравнява се силата на дясната и на лявата ръка).
4.Почесване.
5.Навиване (сверяване) на часовник.
6.Хвърляне на хартиена топка с една ръка на разстояние 1,5-2 м. в кош.
7.Хващане на хартиена топка с една ръка от разстояние 1,5-2 м.
8.Събиране с една ръка на разхвърляни върху масата дребни предмети (монети, маниста, пръчици от кибрит, таблетки и др.).
За сравняване на скоростта и координацията на движението на дясната и лявата ръка, тестът се изпълнява последователно, отбелязвайки първата ("активната“) ръка.
9.Проба за уцелване 10 пъти с молив в центъра (точка) на кръгла мишена, нарисувана върху два еднакви листа хартия (А-4). Листовете се поставят един след друг на масата точно пред изследваното лице. Оценява се скоростта за изпълнение на задачата и точността на „попаденията“ в центъра. По-активната и по-координирана ръка се приема за водеща.
Резултатите от опитите се изчисляват в балове. При 6 бала и повече от всичките 9 опита (2/3), свидетелстват за доминиране на дясната или лявата ръка. Тези резултати се сумират с предишните и на основа обобщен анализ се определя водещата ръка или се приема хипотеза за възможна амбидекстрия. Тъй като тази схема на изследване за водеща лява/дясна ръка се извършва преди многомерно невропсихологично изследване, в протокола следва да се отбележат редица специфични особености на задачите с цел, последващ отчет при изследванията и по-специално разбиране на обратна реч, писане и особено праксиса и т.н.
Протоколите (схеми) от изследването на дясната и лявата ръка е препоръчително да се разпечатат отделно.
Източник:
Методы нейропсихологической диагностики. Вассерман Л.И., Дорофеева,С.А., Меерсон Я.А.
Нейропсихологический анализ межполушарной асимметрии мозга. М., Наука, 1986.
Превод от руски, Кунчев.
1020# Анкета за родители „Признаци за тр...
1082# Невропсихологични изследвания на д...