Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01.2019 08:00 - 1081# Невропсихологични изследвания. Определяне на водеща дясна/лява ръка. (Васерман, Дорофеева, Мерсон)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 866 Коментари: 0 Гласове:
0



 


1081# Невропсихологични изследвания. Определяне на водеща дясна/лява ръка.

                                                 (Васерман, Дорофеева, Мерсон)

 

Всяко многомерно невропсихологично изследване, особено в клиничната и дефектологичната практика предполага, в една или друга степен провеждане на изследване за определяне на доминиращото полукълбо. Очевидно тази задача, която е много важна в общия контекст на невропсихологичния експеримент, все още остава твърде частна по отношение на фундаменталния (и интердисциплинарен) проблем за функционалната асиметрия или функционалната специализация на двете полукълба на главния мозък, което в днешно време се разглежда като  един от най-актуалните за научната и приложната невропсихология (Хомская Е.Д.,1995).

В руската психологическа школа по темата за функционалната асиметрия на главния мозък са посветени множество теоретични и експериментални изследвания (Ананьев Б. Г., 1968; Балонов Л. Я., Деглин В. Л., 1976; Симерницкая Э. Г., 1978; Брагина Н. Н., Доброхотова Т. А., 1981, 1988; Спрингер С. и Дейч Г., 1983; Доброхотова Т. А., Брагина Н. Н., 1994; Хомская Е. Д., 1995 и много др.).

Анализът на публикациите показва, че съществуващите в норма множество варианти за проявления на функционалната асиметрия на главния мозък и техните оценки  в клиничната практика, се свеждат основно до определяне асиметрията по отношение на моторните (ръка и крак) и сензорните (око, ухо) функции, като на тази основа се съди за полукълбото, което доминира при речта.  Трябва да се подчертае, че определението за водещите ръка и око (най-често използвани в експеримента), не може да служи като абсолютен критерий за преценка доминантността на полукълбото, свързано с речта. 

Има доказателства, че при левичарите речевите функции често се осигуряват от лявото полукълбо, а пораженията на дясното полукълбо не предизвикват отчетливи синдроми за речеви разстройства от типа на афазиите.  Т.А. Доброхотова и Н.Н. Брагина (1994) се позовават на данни от литературата. съгласно които при 40,7% от ляворъките. афазия възниква при поражения на дясното полукълбо и при 38,2%, при поражения на лявата хемисфера, съчетавайки се с пространствена хемипареза. По данни на авторите, съществено значение тук има левичарството или десничарството по отношение на слуха.  Като се имат предвид тези и други подобни факти, в клиничната, особено неврохирургичната практика, се извършват и други по-сложни изследвания, за да се изясни доминиращата хемисфера по отношение на речта (проба на Вада, дихотично прослушване, специални проби при регистрация на ЕЕГ и предизвикване на мозъчните потенциали).

 Традиционното предпочитание при невропсихологичните изследвания относно методите за определяне на моторната асиметрия на ръцете – изследване  за определяне на доминиращата дясна или лява ръка, се обяснява с редица обстоятелства. Добре е известно, че сред населението преобладават тези с водеща дясна ръка. По аналитични и собствени данни, Т.А. Доброкотова и Н.Н. Брагина (1994) посочват, че сред населението левичарите са от 5-6 %, а при 57% от лицата с водеща дясната ръка авторите откриват различни прояви на левичарство.

Заедно с това съществуват обаче и проблеми с т. нар скрито и парциално левичарство, амбидекстрия и наученото в детството левичарство. А. Р. Лурия още през 1947 г. отбелязва, че честотата на амбидекторите в популацията достига 13,2%, при  7,2% при ляворъките. Ето защо в различни схеми на невропсихологичните изследвания се дава предимство на оценката за дясна и лява доминираща ръка, която ако е необходимо, се допълва от проби за определяне на водещите крак, око или ухо.

Моторната асиметрия се проявява при деца на възраст от 5-6 години и достига безусловна изразеност (като се вземат предвид особеностите на онтогенезата, образованието и обучението) в подрастваща и юношеска възраст.  В напреднала възраст предишната ясно различаваща се асиметрия значително намалява (което трябва да се има предвид при изследване на пациенти в напреднала възраст).

I.Схема за оценка на водеща лява/дясна ръка.

Оценката на водещата лява или дясна ръка се формира от данните на анамнезата, наблюдението на спонтанната и целенасочена дейност на изследваното лице, неговите жестове, самооценката и относително обективното изследване с помощта на специални проби и задачи. Последните два варианта за получаване на информация за водещата лява или дясна ръка са представени във формализирана форма-схема за изследване, която позволява да се получат съпоставими данни при сравнителни изследвания.

Въпросник за водеща лява/дясна ръка. 

Забележка: В много от публикуваните специални въпросници, традиционно често се практикува прилагането на интервю, предложено от М. Annet, 1972г. и колеги.

Изследваното лице може да попълни самостоятелно, с помощта на родственици или експериментатора тестовата бланка, като се подчертават или попълват избраните думи (текстове), включени във формуляра.

1.Имате ли (имали ли сте) родственици, които са се справяли по-добре:

а) с лявата ръка;

б) с двете ръце  (подчертайте подходящите)? Кой ? …

2.Имали ли сте нагласа и правили ли сте опити в началото на училищното обучението да изобразявате (отразено) пред огледалото букви или цифри?

а) да;

б) не.

3.С коя ръка в детството си сте започнали да:

-рисувате – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-пишете – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-храните – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

На каква възраст се появи трайно предпочитание да използвате … ръка/ръце?

4.С коя ръка сега …?

-пишете – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-набирате телефонен номер – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-отваряте ключалка с ключ – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

5.С коя ръка държите …?

-чаша – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-лъжица – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-нож – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

6.С коя ръка държите …?

-гребен – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-четка за зъби – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-ножици – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

7.С коя ръка хвърляте …?

-топка – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-камък – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-пръчка – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

8.С коя ръка …?

-метете пода – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-забивате пирони – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

-палите кибритена клечка – а) лява; б) дясна; в) с двете редуващо;

Всеки избор на изследваното лице се оценява с 1 бал.

Изборът на всяка позиция се оценява с 1 бал. Максималният брой бал на въпросника е 18. Отговорите на въпроси № 1 и 2 не се оценяват, но се вземат предвид при оценката на резултатите от изследването.  Предпочитанието на дясната или на лявата ръка се счита за определено, когато се набират 2/3 от възможните точки в полза на една от тях. В полза на амбидекстрия, може да свидетелстват събран 6 или повече бала (30%), от получени за отговора „с двете редуващо“.

 

Моторни проби за определяне на водеща дясна или лява ръка.

Изследването се провежда, като се взема предвид анамнезата, клиничния и речеви статус на изследваното лице. При изследването експериментаторът задължително се намира срещу изследваното лице, обикновено седнал на стол.

По правило задачите се представят вербално, но в някои случаи (при лошо разбиране на речта, намален слух и др.), могат да се изпълняват по подражание. В протокола се отбелязва „активната“ ръка.

1.Преплитане пръстите на двете ръце.

(Ако палецът на дясната ръка е върху левия палец – водеща е дясната ръка; ако палецът на лявата ръка е върху десния палец – водеща е лявата ръка).

2.Имитиране на аплодисменти.

(При десноръките, дясната ръка е активна – удряща; при ляворъките - обратно).

3.Протягане на ръка за ръкостискане.

(Отбелязва се коя ръка първа ще подаде  за ръкостискане; сравнява се силата на дясната и на лявата ръка).

4.Почесване.

5.Навиване  (сверяване) на часовник.

6.Хвърляне на хартиена топка с една ръка на разстояние 1,5-2 м. в кош.

7.Хващане на хартиена топка с една ръка от разстояние 1,5-2 м.

8.Събиране с една ръка на разхвърляни върху масата дребни предмети (монети, маниста, пръчици от кибрит, таблетки и др.).

За сравняване на скоростта и координацията на движението на дясната и лявата ръка, тестът се изпълнява последователно, отбелязвайки първата ("активната“) ръка.

9.Проба за уцелване 10 пъти с молив в центъра (точка) на кръгла мишена, нарисувана върху два еднакви листа хартия (А-4). Листовете се поставят един след друг на масата точно пред изследваното лице. Оценява се скоростта за изпълнение на задачата и точността на „попаденията“ в центъра. По-активната и по-координирана ръка се приема за водеща.

Резултатите от опитите се изчисляват в балове. При 6 бала и повече от всичките 9 опита (2/3), свидетелстват за доминиране на дясната или лявата ръка. Тези резултати се сумират с предишните и на основа обобщен анализ се определя водещата ръка или се приема хипотеза за възможна амбидекстрия.  Тъй като тази схема на изследване за водеща лява/дясна ръка се извършва преди многомерно невропсихологично изследване, в протокола следва да се отбележат редица специфични особености на задачите с цел, последващ отчет при изследванията и по-специално разбиране на обратна реч, писане и особено праксиса и т.н.

Протоколите (схеми) от изследването на дясната и лявата ръка е препоръчително да се разпечатат отделно.

 

Източник:

Методы нейропсихологической диагностики. Вассерман Л.И., Дорофеева,С.А., Меерсон Я.А.

Нейропсихологический анализ межполушарной асимметрии мозга. М., Наука, 1986.

Превод от руски, Кунчев.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3862276
Постинги: 2186
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930