Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01.2019 06:00 - 1089# Техники в семейната психотерапия – „Сламена кула” (Р. Шерман, Н. Фридман)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 543 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                    1089# Техники в семейната психотерапия – „Сламена кула”

                                                (Р. Шерман, Н. Фридман)

 

Техниката „Сламената кула” се отнася към групата на социометричните техники. Те представляват изключително достъпен способ за изследване и реконструкция на дисфункционалната семейна структура на семейството и позволяват получаване на адекватна информация за функционирането му на всички нива – от индивидуално до мегасистемно.

Цел – наблюдение „тук и сега” за взаимодействието между членовете на семейството, установяване на йерархията, лидерството, коалициите в семейството; разкриване на изолирани членове на семейството;  изучаване характера на взаимна поддръжка, уменията за договаряне и други динамични свойства на семейната система.

Историческа справка – техниката се прилага в груповата терапия, като от 1984г. е адаптирана от Л. Пекман за работа със семейната система.

Необходими материали – сламки за коктейл, хартия размер А3. В практиката много често се използва набор от скоч (тиксо) и листове формат А3 (или вестници), които могат да бъдат сгънати на руло, както и използване на други средства, предложени от семейството (празни кутийки; клонки от метла и пр.)

Процедура на провеждане –  Към клиентите се отправя молба всички заедно да построят кула (като дом) от необходимите материали

Инструкция: „Необходимо е от тези сламки (вестници; клонки; листове хартия;) да построите кула (дом). При построяването на кулата (дома) се опитайте да постигнете определени цели.  Вашата кула трябва да бъде красива и оригинална по форма, да добре конструирана.  Тя трябва да стои без външна поддръжка, да бъде достатъчно здрава, за да позволи да я премествате от едно на друго място. Имате време за работа – 10-15 минути.”

След това се дават препоръки: през първите 5 минути от началото на строителството, клиентите да не говорят помежду си.  Това изискване може да засили фрустрираността и да позволи заобикаляне на някои бариери, предизвиквайки различни нива на взаимодействие в семейството.  

В продължение на 8-15 минути психологът наблюдава случващото се и след това може да се намеси в процеса; да дава съвети, да обяснява случващото се, да се присъединява към една или друга субсистема.

Има вариант, при който кулата може да бъде строена от подгрупи, всяка от която да строи своя кула. Този способ се прилага в случаите когато трябва да се подчертаят или изменят съществуващите структурни граници, а също и за да се предложи друг способ за взаимоотношения в работата със семейните триъгълници.

Пример за парадоксална интервенция е например, разрешението строителството или конструирането да бъде ръководено от изолирания член на семейството, идентифицирания пациент или дори от  най-малкия член на семейството.

След като бъде построена кулата, психологът обсъжда с членовете на семейството всичко онова, което се е случило по време на строителството.   При това се анализира всяка съвместна активност и поведение на членовете на семейството в рамките на поставената задача.  След като приключат обсъжданията, психологът може да помоли членовете на семейството отново да построят кулата, използвайки резултатите от проведеното обсъждане.  В някои случаи е възможно отделни членове на семейството да се обучат за тази работа.

Препоръки при използване на техниката.

Техниката може да бъде включена в работата със семейството, както като диагностичен, така и като терапевтичен инструмент. Когато техниката преследва диагностични цели, психологът наблюдава способите на взаимодействие при изпълнение на семейните съвместни действия по построяването на кулата.  В подобна ситуация членовете на семейството много бързо влизат в ежедневните си роли и се държат (взаимодействат) така, както в живота.  Техниката позволява да се установи йерархията, наличието на алианси и триъгълници, вътрешносемейни граници и др.  В тези случаи, когато терапевтът се внедрява в семейната система посредством предписания и указания,  техниката придобива възможностите на терапевтичен инструмент (терапевтична интервенция) и позволява да се извършват промени в съществуващото равновесие.

 

Източник: Психология семейных кризисов. Олифирович Н. И., Зинкевич-Куземкина Т. А., Велента Т. Ф.

 

Превод от руски, Кунчев.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816360
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031