Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01.2019 13:00 - 1163# Въпросник за оценка на училищна тревожност на Биман Филипс (А.В.Микляева, П.В.Румянцева)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 833 Коментари: 0 Гласове:
1



 


                 1163# Въпросник за оценка на училищна тревожност на Биман Филипс

                                                     (А.В.Микляева, П.В.Румянцева)

 

Училищната тревожност е един от типичните проблеми, с който се среща всеки психолог, работещ в образователна институция. Феноменът привлича вниманието с това, че признаците му (симптомите), проявяващи се в поведението на детето са показател за дезадаптивност. Те повлияват отрицателно всички сфери на жизнена дейност – засегната е не само учебната сфера, но и общуването, вкл. и извън границите на училището – физическото здраве на детето и неговото психично благополучие.

Проблемът се усложнява още повече от това, че на практика в училищния живот децата с изразена тревожност се приемат от учителите много често като „удобни“ – те са старателни, винаги подготвят уроците си, послушни са, изпълняват изискванията на учителите и не нарушават училищните правила. От друга страна, това не е единствената форма за проява на училищна тревожност – често този проблем засяга т. нар. „трудни“ деца, които се оценяват от учителите като „неуправляеми“, „невнимателни“, „невъзпитани“, „нагли“ и т.н. Някои учители са склонни дори да поставят „диагнози“ и практически да заклеймяват самото дете като „неблагонадеждно“.  Това разнообразие на прояви на училищната тревожност се обуславя от нееднородни причини, като всички водят до училищна дезадаптация.  Заедно с това, въпреки очевидната разлика в поведенческите прояви, в основата им стои един синдром – училищната тревожност,  която не винаги е лесно да се разпознае без намесата на специалист.

Предложеният тук въпросник за оценка на училищна тревожност, известен като тест  на Филипс е широко разпространен в практиката на училищните психолози.  Той позволява да се оцени не само общата училищна тревожност, но и качественото своеобразие на преживяванията на тревожност, свързани с различни области от училищния живот.  Въпросникът е лесен за прилагане и обработка на данните и по тази причина се препоръчва за провеждане на фронтално психологическо изследване с цел, ориентиране за наличието на ученици с повишена училищна тревожност. Изследването може да се проведе в паралелки, които традиционно се считат за „проблемни“ – това са тези групи деца (класове), които се характеризират с висока динамика и нестабилност на социално-педагогическата ситуация или добре известните възрастови особености на съзряването – I, V, VIII, IX и XI класове. В зависимост от възможностите на училищния психолог, фронталното изследване за училищна тревожност може да обхване и всички класове. По резултатите от изследването училищния психолог веднага може да  диференцира децата от „група риск“, тези с висока училищна тревожност.

Забележка: Фронталните психологически изследвания използват методики, които се отличават със своята „масовост“ и с ежегодна повторяемост. Те трябва да отговарят на следните изисквания:

-да предоставят възможност за провеждане на диагностика в групов режим, независимо от възрастта на изследваните лица;

-процедурата не трябва да отнема много време;

-получените от тях резултати трябва да се обработват бързо и лесно да се интерпретират;

-методиките трябва да предоставят максимално обективен материал, относителна независимост от нивото на рефлексия на изследваните лица и техния стремеж за проява на социална желателност;

-да позволяват повторно прилагане на същия въпросник (стимулен материал);

-резултатите трябва да бъдат предоставени на децата в достъпна за тях форма в режим „развиваща психодиагностика“, което е важен фактор за създаване условия за формиране в учениците на мотивация за участие в последващи профилактични и корекционно-развиващи дейности.

Цел: Въпросникът позволява да се изучи нивото и характера на тревожността, свързана с училище при децата от младша и средна училищна възраст.

Възрастови ограничения: Въпросникът е предназначен за ученици от III– VII клас.

Процедура: Диагностиката може да се проведе както индивидуално, така и групово. Въпросите се предлагат или писмено (формализирана бланка) или устно. Присъствието на класният ръководител или друг учител в помещението, в което се провежда изследването е крайно нежелателно. 

Необходими материали: За провеждане на изследването са необходими бланки със съдържанието на въпросите за всички изследвани лица.

Инструкция: Деца, сега ще ви предложа листове, на които има въпроси. Те се отнасят за това, как вие се чувствате в училището. Постарайте се да отговаряте искрено. Запомнете, че няма „правилни“ и „неправилни“, „добри“ и „лоши“  отговори.  Запознайте се внимателно с всеки въпрос и ако отговора ви е „да“ - поставете пред номера му знак „плюс“, а ако е „не“ – знак „минус“.

Стимулен материал:

1.Трудно ли ти е да бъдеш на нивото на останалите деца от класа?  

2.Вълнуваш ли се когато учителят казва, че ще провери знанията върху учебния материал?  

3.Трудно ли ти е да работиш в час така, както изисква учителя.  

4.Сънувал ли си своя учител, който е ядосан и ти се кара, защото не знаеш урока?  

5.Случвало ли се е някой от твоя клас да те удари, ритне или бутне? 

6.Често ли ти се иска учителят да не бърза толкова много, когато обяснява нов материал, тъй като не можеш да го разбереш?  

7.Силно ли се вълнуваш, когато отговаряш на въпрос или изпълняваш някаква задача в час? 

8.Имаш ли случаи, при които да се страхуваш да отговориш по време на час, за да не направиш глупава грешка?

9.Треперят ли коленете ти, когато те посочат да станеш и отговориш на въпрос? 

10.Често ли съучениците се смеят зад гърба ти, когато играете различни игри?

11.Случвало ли се е да ти поставят по-ниска оценка, отколкото си очаквал?

12.Вълнува ли те въпроса, дали няма да останеш на поправителен или в същия клас?  

13.Стремиш ли се да избягваш игри, в които трябва да избираш нещо, тъй като  обикновено теб не те избират другите?

14.Случва ли се целият да трепериш когато по време на час те вдигнат да отговориш на въпрос?  

15.Често ли имаш усещането, че никой от съучениците ти не желае да направи това, което ти се иска на теб?  

16.Много ли се притесняваш преди да започнеш да изпълняваш някаква задача в училище?  

17.Трудно ли ти е да получиш такива оценки, които очакват от теб родителите ти?  

18.Понякога по време на час изпитвал ли си страх да не ти стане лошо?

19.Как мислиш, ще ти се смеят ли съучениците, ако допуснеш някаква грешка пред тях?  

20.Приличаш ли на своите съученици?  

21.След като си изпълнил една задача, безпокои ли те въпроса как си се справил?  

22.Когато работиш в час уверен ли си, че разбираш и запомняш всичко добре?  

23.Понякога сънуваш ли, че си в училище и не можеш да отговориш на въпрос на учителя?   

24.Вярно ли е, че повечето от децата се отнасят към теб приятелски?   

25.Работиш ли особено старателно, когато знаеш, че резултатите от твоята работа ще бъде сравнявана с резултатите от  работите на твоите съученици?   

26.Често ли си мечтаеш да се притесняваш (срамуваш) по-малко, когато се обръщат към теб?

27.Страхуваш ли се понякога да спориш с някого?  

28.Усещаш ли сърцето ти да започва да бие по-често, когато учителят каже, че ще те изпита?  

29.Когато получиш отлична или добра оценка, мислиш ли, че някой от твоите съученици счита, че не си я заслужил?   

30.Добре ли се чувстваш с тези съученици, с които другите се отнасят с особено внимание?  

31.Случва ли се твои съученици да говорят за теб обидни неща?  

32.Как мислиш, тези ученици, които не се справят добре, губят ли авторитета си в класа сред останалите?   

33.Имаш ли усещането, че повечето твои съученици не ти обръщат внимание?  

34.Често ли се страхуваш да не изглеждаш смешно в очите на другите?  

35.Доволен ли си от това, как учителите се отнасят към теб?  

36.Твоите майка и татко помагат ли ти, когато решиш да организираш парти със съученици, както другите родители помагат на своите деца?  

37.Понякога вълнува ли те какво мислят за теб твоите съученици?

38.Надяваш ли се в бъдеще да се учиш по-добре, отколкото сега?

39.Мислиш ли, че се обличаш толкова добре, колкото твоите съученици? 

40.Когато отговаряш на въпрос по време на час, често ли си мислиш за това как изглеждаш отстрани в очите на другите? 

41.Ползват ли се способните ученици с някакви специални права в класа или училището, които не притежават останалите?   

42.Ядосват ли се и завиждат ли някои от твоите съученици, когато успееш да се справиш добре с някоя задача по-добре от тях? 

43.Доволен ли си от отношението на твоите съученици към теб?  

44.Добре ли се чувстваш когато останеш насаме с учителя си?  

45.Понякога твоите съученици присмиват ли ти се заради поведението ти или външния ти вид?  

46.Мислиш ли, че се безпокоиш за своите училищни успехи повече отколкото другите?

47.Ако не можеш да отговориш на въпроса на учителя, чувстваш ли, че очите ти се пълнят със сълзи и ще се разплачеш?  

48.Случва ли се дълго да не можеш да заспиш, мислейки си какво ще правиш утре в училище?  

49.Работейки над някаква трудна задача, имаш ли усещането, че си забравил неща, които по-рано си знаел?

50.Ръката ти трепери ли малко, когато пишеш самостоятелна работа или контролно?

51.Чувстваш ли се изнервен и напрегнат, когато учителят каже, че ще даде контролна работа (тест)?   

52.Плаши ли те предстоящата проверка на твоите знания в училище?  

53.Когато учителят ти даде самостоятелна работа, изпитваш ли страх дали ще се справиш добре?  

54.Сънувал ли си, че не успяваш да се справиш някаква задача по време на час, а всички останали са се справили?  

55.Когато учителят обяснява материала, имаш ли усещането, че някои съученици го разбират по-бързо от теб?  

56.Когато отиваш на училище, мислиш ли си, че учителят може да ти даде някаква задача за проверка на знанията ?  

57.Има ли случай да изпълняваш (решаваш) някаква задача и да чувстваш, че ще получиш оценка „слаб“?  

58.Ръката ти трепери ли малко, когато изпълняваш задача на дъска пред целия клас?

 

Обработка на резултатите:

След попълването на въпросника се изчислява броят на несъвпаденията с ключа по всяка скала на въпросника и по въпросника като цяло. Например, ако на въпрос № 58 детето е отговорило с „да“, а в ключа на този въпрос съответства знак „минус“, т.е. отговор „не“. Отговорите, които не съвпадат сключа показват проява на училищна тревожност.

Ключ:

-отговор „да“:  11, 20, 22, 24, 25, 30, 35, 36, 38, 39, 41, 43, 44;

-отговор „не“:  - 1-10, 12-19, 21, 23, 26-29, 31-34, 37, 40, 42, 45-58.

Скали:

1.Обща училищна тревожност: 2, 4, 7, 12, 16, 21, 23, 26, 28, 46-58 (е=22).

2.Преживяване на социален стрес: 5, 10, 15, 20, 24, 30, 33, 36, 39, 42, 44 (е=11).

3.Фрустрация на потребности за постигане на успех: 1, 3, 6, 11, 17, 19,25, 29, 32, 35, 38, 41, 43 (е=13).

4.Страх от самоизразяване: 27, 31, 34, 37, 40, 45 (е=6).

5.Страх от ситуации за проверка на знанията: 2, 7, 12, 16, 21, 26 (е=6).

6.Страх от несъответствие с очакванията на обкръжаващите: 3, 8, 13, 17, 22(е=5).

7.Ниска физиологична съпротива на стрес: 9, 14, 18, 23, 28 (е=5).

8.Проблеми и страхове в отношенията с учителите: 2, 6, 11, 32, 35, 41, 44,  47 (е=8).

 

Интерпретация на резултатите:

Стойностите на показателите за тревожност, надвишаващи прага от 50%, показват, че тревожността е повишена и над 75% показва висока тревожност на детето.

Декодирането на стойностите по скалите позволява да се направят изводи за качествените особености на преживяванията на училищна тревожност на всеки ученик.  

Скали (съдържателна характеристика на училищната тревожност):

1.Обща училищна тревожност – общо емоционално състояние на детето, свързано с различни форми на включване в училищния живот.

2.Преживяване на социален стрес – отразява емоционалното състояние на детето на фона на което се развиват неговите социални контакти (преди всичко с връстниците).

3.Фрустрация на потребности за постигане на успех – неблагоприятният психологичен фон не позволява на детето  да удовлетвори своите потребности за успех и постигане на високи резултати.  

4.Страх от самоизразяване – негативно емоционално преживяване на ситуации, съпроводени с необходимостта от саморазкриване, показване на себе си пред другите, демонстриране на възможности.

5.Страх от ситуации за проверка на знанията – негативно отношение и преживяване на тревога при ситуации на проверка (особено – публична) на знанията, постиженията и възможностите.

6.Страх от несъответствие с очакванията на обкръжаващите – налична е ориентация към значимостта на мнението и оценките на другите за своите резултати, възможности, мисли и постъпки; тревожността по повод чуждото мнение формира очакване за негативни оценки.

7.Ниска физиологична съпротива на стрес – някои особености на психофизиологичната организация, намаляват приспособимостта на детето към ситуации със стресогенен характер и повишава вероятността от неадекватно и деструктивно реагиране на тревожните фактори на средата.

8.Проблеми и страхове в отношенията с учителите – общият негативен емоционален фон на отношение към възрастните в училището, намалява успеваемостта на детето.

 

Забележка: Прилагането на въпросника от неспециалисти крие опасност от невярно тълкуване на крайните резултати.

image

Превод от руски, Кунчев.

 

Източник: Микляева А. В., Румянцева П. В. Школьная тревожность: диагностика, профилактика, коррекция. — СПб.: Речь, 2004.

image
 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815386
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031