Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2019 11:00 - 1114# Кинотерапия и кинотренинг. Примерна рамка за анализ на филм
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1077 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

         1114# Кинотерапия и кинотренинг. Примерна рамка за анализ на филм

Анализът на филм се основава на традиционните принципи и етапи за анализ на произведение на изкуството: сюжет, идея, композиция, изразителни средства, история на създаването, позиция на автора; филмът, като въплъщение на всеки компонент (сценарий, режисура, актьорско майсторство, музика, костюми, декори, монтаж, специални ефекти т.н.) с включени към тях елементи от традиционния анализ, т.е. подробен и внимателен разбор именно на психологическите съставляващи: анализ на личността и поведението на героите; на техните отношения; причини и последици от постъпките им, а също и разкритите сравнения със своя жизнен опит. 

Психологическият анализ на филма не е традиционна рецензия, представяща експертна оценка за качеството на работата на неговите създателите, а опит да се видят изобразените ситуации и героите, през очите на външен свидетел или участник в събитията; да се почувстват предизвиканите филмови усещанията и емоциите; да се осъзнаят възникващите мисли и да се извлекат някакви изводи, способни да внесат необходимите промени в личността и живота на зрителя.

Условия за постигане на висококачествен анализ на филма:

-внимателно нееднократно гледане на филма (2-3 пъти);

-изучаване историята за създаване на филма и по възможност – първоизточника (идеята за сценария, биография, екранизирано поведение);

-подробен разбор на представените за анализ въпроси;

-четене на рецензии;

-обсъждане с близки, със специалисти (психолози, психиатри) и в група;

Най-често поставяни въпроси при анализ на един или друг филм са:

1.Харесва ли Ви филма – да или не? Защо? Какво конкретно Ви хареса; какво не Ви хареса; какво привлече вниманието Ви?

2.Какъв е сюжета на филма, последователност на събитията, действащи лица?

3.Какъв е психологическия портрет  на всеки герой: личностни особености; нравствени принципи; черти на характера; маниер на поведение; жизнена история и пр.

4.Какви са отношенията между героите, тяхната история и характеристики?

5.Наблюдавани ли са подобни ситуации и взаимоотношения в реалния живот?

6.Кой от героите в най-голяма степен ми е симпатичен/антипатичен и защо? На кого съчувствам и защо? На кой от героите в най-голяма степен приличам аз или мои познати? На кого бих искал да приличам и защо?

7.Какъв е стилът на общуване между героите във филма?  Как решават проблемите си?

8.Какво бих променил в ситуацията и как бих действал на мястото на героя / героите?  Какво е необходимо да направя във връзка с това?  Какво бих взел за себе си като модел за подражание? Какво мисля, че е правилно или неправилно? Кой според мен е прав, кой греши, кой е виновен и защо?

9.Какво би станало, ако един или друг герой би постъпил по различен начин?

10.Открих ли във филма нещо ново и непознато до сега за мен?  Направих ли някакво откритие за себе си?

11.Какви емоции предизвика в мен филма? Какво ме забавляваше, какво ме радваше, какво ме разстрои, раздразни, разгневи, обиди, изплаши, отблъсна и т.н.?

12.Какъв е този филм? Какъв е основния проблем / конфликт и как го решава режисьорът? Какви художествени и технически прийоми му помагат в това? Какво иска да ми каже?

13.Защо филмът носи точно такова название? Как заглавието разкрива смисъла на филма?

14.Какви метафори, символи, архетипи се срещат във филма?

15.Какви изразни средства се използват във филма?

16.По какъв начин според вас ще се развият събитията, ако режисьорът снима втора серия на филма?

17.Какви психологически, морални, философски проблеми засяга филма? Кои от тях ме вълнуват в момента или се ме вълнували в миналото?

18.Как този филм резонира в живота ми? Какви уроци извличам за себе си и какви изводи съм направил?

19.Кои филми / произведения засягат подобни проблеми?

20.Как би се отнесъл към филма някой от моите познати (приятел, приятелка, майка, баща, съпруга, съпруг, дете и т.н.) и защо? На кого бих препоръчал да гледа този филм и защо?

21.Кои сцени бих гледал втори път?

 

Източник: http://kinoterapia.info/psychoanalysis-of-film/

Превод от руски, Кунчев.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816031
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031