Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2019 14:00 - 1168-Цвето-асоциативна методика за изследване на училищната тревожност (ЦАМ) (А. М. Парачева)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1376 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                       1168-Цвето-асоциативна методика за изследване на училищна

                                                тревожност (ЦАМ) (А. М. Парачева)

 

Цвето-асоциативната методика на А. М. Парачева (Парачева А. М., 1998) е модифициран вариант на известния Цветови тест за отношения и се отнася към групата на психосемантичните методики за психодиагностика. Основен методически способ в методиката е проецирането на множество обекти чрез определени алфавит-индекси. В случая, за ролята на алфавит-индекси се използват цветни картички от ранжировъчния тест на М. Люшер.

Цел: Методиката позволява да се изучи емоционално-оценъчното отношение на учениците към различни страни на училищния живот.

Възрастови ограничения: Може да се приложи на всеки етап от училищното обучение.

Процедура: Изследването позволява да се проведе индивидуално и групово.  В процеса на изследването от учениците се иска да определят с какви от осемте цвята асоциират предложените от психолога понятия (в зависимост от целите на изследването списъкът с понятия може да включва: изучаваните учебни предмети; фамилиите на учителите, преподаващи в дадения клас (група);  фамилиите на ученици от класа (социометрия); определени условия (елементи) от структурата на училищния живот, т.е. разнообразен спектър от множества, с които учениците взаимодействат и към които определено имат емоционално-оценъчно отношение). От децата се иска  да поставят номера на съответния цвят в определена клетка от бланката за отговори, касаеща точно оценяваното понятие (елемент). Всички оценявани понятия се прочитат на глас пред групата.  В края на процедурата, на учениците се предлага да ранжират в съответствие със своите индивидуални предпочитания цветовите картички в определен порядък – от най-харесван към най-нехаресван цвят. Данните от ранжировката се попълват в  специално подготвена за целта чиста бланка (таблица).

Необходими материали: За провеждане на изследването са необходими въпросник-бланка и комплект цветни картички на Люшер. При групово изследване се препоръчва цветните картички да бъдат отпечатани (принтирани) върху самата тестова бланка формат А-4.

Инструкция №1 (подава се преди началото на основната процедура).

Всичко в света около нас има цвят.  Според вас деца, какъв е цветът на Баба Яга? А на Снежанка? А на юнакът, който спасил царската дъщеря? Погледнете към дъската. Там се намира табло, на което са поставени картички в различни цветове. Те са 8 на брой.  Всеки цвят има свой номер: 1 — син, 2 — зелен, 3 — червен, 4 — жълт, 5 — виолетов, 6 — кафяв, 7 — черен, 8 — сив. Пред Вас се намира бланка (лист), на която са написани имената на ученици от класа. Помислете, с какъв цвят може да свържете (асоциирате) всеки един от тях. След като изберете цветовете, запишете номера на цвета в квадратчето под фамилията на ученика. Моля, работете много внимателно и не пропускайте никого.“

Инструкция №2 (подава се след приключване на цвето-асоциативната процедура).

 А сега от осемте цвята изберете този, който най-много Ви харесва. Този номер запишете в първата колонка в таблицата, която виждате най-долу на бланката. След това изберете втория по харесване цвят и го запишете в квадратчето във втората колонка и така продължавате докато стигнете до последния осми цвят, който трябва да е най-малко харесван от Вас.“

Стимулен материал: По-долу е представен образец на бланка за провеждане на Цвето-асоциативния тест. Още веднъж напомняме, че списъкът с понятията се съставя индивидуално от психолога, в зависимост от това,  каква е целта на изследването, т.е. спрямо кои компоненти от образователната среда трябва да бъде изследвано емоционално-оценъчното отношение на децата.

image

Обработка и интерпретация на резултатите:

Количествен анализ на резултатите е уместен преди всичко при групово изследване. По този начин психологът получава например, представа за актуалната ситуация в класа (както е представена инструкцията в този текст).  Тук могат да се изчислят редица коефициенти.

На първо място, коефициент „комфорт“, който се изчислява за всяко от понятията, включени в списъка по формулата:

image

Където,

Х  - честота на повторяемост на цветовете, а числата от 1 до 8 са номера на цветовете в стандартния цвето-ранжиран порядък.

Психологическия смисъл на коефициентът за комфорт се изразява в това, че колкото по-отхвърлени са „чистите“ цветове (син, зелен, червен и жълт) и колкото повече са предпочетени  „мръсните“ цветове (кафяв, черен, сив), толкова по-дискомфортно е психологичното състояние на детето.  Към психологически некомфортните понятия могат да се отнесат тези,  за които значението на коефициентът не превишава единица.

На второ място, коефициент „напрегнатост“, който се приема като съотношение между честотата на броя виолетови цветове и останалите цветове, предложени в набора.

За илюстрация по-долу са приведени реални заключения, написани по резултати от приложената методика.

При интерпретацията се използват стандартните психологически значения на цветовете по теста на Люшер:

1.Син: честен, справедлив, спокоен, емоционално уравновесен, добросъвестен, хладен.

2.Зелен: настойчив, самостоятелен, невъзмутим, последователен, напрегнат.

3.Червен: отзивчив, решителен, уверен, енергичен, напрегнат, чувствителен, силен, обаятелен, действен, раздразнителен, избухлив.

4.Жълт: речевит, безотговорен, открит, общителен, енергичен, весел.

5.Виолетов: несправедлив, неискрен, егоистичен, самостоятелен, емоционално напрегнат, неспокоен, търсещ емоционален контакт.

6.Кафяв: отстъпчив, завистлив, спокоен, добросъвестен, пасивен, отпуснат, зависим, раним.

7.Черен: непривлекателен, мълчалив, упорит, затворен, егоистичен, независим, враждебен, необщителен, отхвърлен.

8.Сив: нерешителен, вял, отпуснат, неуверен, зависим, подозрителен, слаб, пасивен, безразличен.

Практиката показва, че децата в доучилищна възраст обикновено идентифицират определени лични качества с цветовете по следния начин:

-Добър – жълт и червен цвят. Децата считат, че добрият човек е общителен, дружелюбен и открит.

-Лош – черен цвят, който символизира егоизъм, враждебност, отхвърляне.

-Честен – жълт, виолетов и червен.  Асоциират се с потребности за контакт, общителност, откритост, дружелюбие.

-Лъжлив/измамен – черен цвят, който се асоциира с враждебност, егоизъм, инат.

-Щедър – червен и виолетов. Към това понятие обикновено децата имат противоречиво отношение. Децата знаят, че да си щедър е добро качество, но да дадеш на някого нещо твое на този етап не се приема великодушно.  Тази особеност е много забележима при 5-годишните, които дори избират черен цвят. Децата в доучилищна възраст (5-7г.) вече не правят избор на черен или кафяв цвят, тъй като приемат това качество за положително, макар че все още отношението им остава неопределено.  Едва в начална училищна възраст (след 7 г.) децата правят правилни избори.

-Жаден – червен и черен цвят. Децата свързват понятието с решителност, сила, дори агресивност и враждебност.

-Трудолюбив – виолетов и жълт. Свързва се с трудолюбие, активност, енергичност, понякога дори суетливост.

-Мързелив – кафяв, сив, син. Децата правилно възприемат мързеливия човек като слаб, вял, пасивен, дори хладен.

 

Отчет за резултатите от проведено психодиагностично изследване на учениците от X-б клас.

Целта на нашето изследване е да се установи общия характер на емоционално отношение на учениците от  X-б клас  към два елемента от училищния живот: учебната дейност в различни  часове и междуличностните отношения в класа. За изпълнение на тази цел е приложена методика Цвето-асоциативна методика на А.М.Парчева.

image

В резултат на обработката на данните се получава поредица от коефициенти, количествено описващи различни аспекти на отношение към учебната дейност.

Първи е коефициентът за „комфорт“. Той показва доколко различните предмети се приемат емоционално от учениците.  Единицата е границата между областта на комфорт и дискомфорт. Колкото е по-голям коефициентът, толкова повече е изразено емоционалното приемане на дадения предмет. Получените данни са представени в таблицата.

Втори е коефициентът „самочувствие“. Той показва съотношението между стойностите на комфорт и компенсация от една страна и тревога и риск, от друга (виж таблицата).

image

За оценка характера на междуличностните отношения в класа се използва показателя коефициент за комфорт в класа, който показва, че 4 ученика от класа се явяват за своите съученици максимално дискомфортни, а за още 9 други този показател стига единица, т.е. намират се на границата между комфорт и дискомфорт. С други думи, 13 деца (това е половината от класа) изразяват или твърда неприязън или едва ги приемат. Тези данни свидетелстват за сериозно напрежение в социално-психологическия климат в класа и не могат да не предизвикат висока тревожност.

 

Отчет за резултатите от изследване на емоционалното отношение на учениците от X-б клас към класният ръководител.

Целта на изследването е да се установи характера на емоционалното отношение на учениците към класния им ръководител. За изпълнение на тази цел е приложена методика Цвето-асоциативна методика на А.М.Парчева. Анализът на резултатите дава основание да се направят следните изводи.

1.Класният ръководител предизвиква у учениците не много комфортни преживявания. Той се оказва класиран на второ място сред учителите, предизвикващи дискомфорт.

2.Най-силно преживяване на дискомфорт се наблюдава при общуване с А.А. (учителят), за което свидетелства максималната стойност на коефициента сред представените различни ситуации на взаимодействие.

3.В „цветовия портрет“ на класния ръководител преобладават жълти и червени цветове. Психологичната дешифровка на значението на тези цветове показва, че учениците приписват на класния ръководител следните личностни качества: висока активност, речевитост, откритост, общителност, импулсивност, енергичност, напрегнатост, решителност, суета, увереност, лесна раздразнителност и сила.

 

Превод от руски, Кунчев.

image
 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817663
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031