Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.01.2019 09:00 - 1179-Методика „Мечти, надежди, страхове, опасения“ (А.Прихожан)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 539 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                    1179-Методика „Мечти, надежди, страхове, опасения“ 

                                                                        (А.Прихожан)

 

Описание: Методиката принадлежи към групата психологични инструменти за контролирано проучване.  Тя е модификация на психологическата проба „Мечти и опасения“  и намира широко приложение при работа с деца и възрастни.  Авторът е неизвестен. Предложеният вариант може да се приложи за ученици от VI до XI, но най-продуктивни резултати се постигат при прилагане на ученици от VIII до X клас. Методиката позволява да се получат данни за емоционалното състояние на изследваното лице, от гледна точка на събития (ситуации, очаквания и пр.) разположени в миналото и бъдещето. Ценността на методиката са самооценъчните данни, които отразяват емоционалното отношение на ученика към своето минало и настояще.

Провеждане: Може да се приложи индивидуално и в група. Препоръчва се да се използват специални бланки приготвени за целта.  Ако липсват такива,  то при груповото провеждане на изследването, всички работят заедно в екип и се преминава от част към част заедно, т. е  стимулния материал и инструкциите се подават по части –  едва след като всички са приключили предишната част се подава новата част. Особено внимание трябва да се обърне за стриктно спазване на ограничението на времето на задачите от I и II част – 15 минути. За работа по останалите задачи времето не се ограничава, но средно се използват от 5 до 7 мин. Ако при индивидуално прилагане негласно се използва звукозаписваща техника, значително се улеснява и подобрява анализа на резултатите.

ЧАСТ I.

1.С какви мечти, страхове и опасения свързваш своето бъдеще? Напиши за това текст за време от 15 минути.

2.Според теб кога би станало това (отбележи съответната буква, която е най-близо до всяко твое мнение (отговори).

а) много скоро – утре, в близките дни;  

б) за време от около 1-2 месеца;

в) за време около 1-2 години;

г) след 3-5 години;

д) в далечно бъдеще;

е) някога; не зная точно, все едно кога;

ж) по-скоро – никога.

3.Колко важни са за теб тези събития (отбележи съответното число, което е най-близо до всяко твое мнение):  

0 – въобще не са важни;

1 – не са важни;

2 – не са много важни (по-скоро неважни, отколкото важни);

3 – доста важни (по-скоро важни, отколкото неважни);

4 – важни;

5 – много важни.

4.Посочи (в проценти) вероятността от тяхното сбъдване (отбележи съответния процент за всяко твое мнение).

image

5.От кого или от какво зависи да се сбъднат мечтите, надеждите и да се оправдаят опасенията  (отбележи съответната буква, която стои най-близо до твоя отговор за всички твои мнения)?

А – от мен самия;

Д – от други хора (родители, учители, други възрастни, съученици, приятели и др.). Ако желаеш можеш да посочиш имената на тези хора.   

О – от обстоятелствата;

С – от съдбата;

 

ЧАСТ II.

1. Днес сбъднало ли се е нещо, за което си мечтал, на нещо за което си се надявал или си се страхували в миналото? Напиши за това текст за време от 15 минути.

2.Кога някога си започнал да мечтаеш за това или да се опасяваш за това – отбележи на колко години си бил тогава. Ако винаги си мечтал за това – напиши буква „В“; ако не помниш – буква „Н“.

3.От кого или от какво е зависило да се случи това опасение  (отбележи съответната буква, която стои най-близо до твоя отговор за всички твои мнения).

А – от мен самия;

Д – от други хора (родители, учители, други възрастни, съученици, приятели и др.). Ако желаеш можеш да посочиш имената на тези хора.   

О – от обстоятелствата;

С – от съдбата;

 

ЧАСТ III.

Инструкция: Завърши изреченията.

Стимулен материал:

1.Струва ми се, че моето минало беше …

2.Струва ми се, че моето бъдеще ще бъде…

3.В миналото …

4.В бъдеще …

5.Когато бях малък (малка) …  

6.Когато стана вече голям (възрастен) …  

 

ОБРАБОТКА НА РЕЗУЛТАТИТЕ:

Обработката на данните включва основно количествен анализ.  

Определят се и се изчисляват:

ПО ЧАСТ I.

1) Ниво на самопрезентация (колко текст може да напише - обем); специално внимание се обръща на случаи на отказ, негативизъм, шутовщина и т. п.

Ориентировъчни норми (скала):

-5 и по-малко – ниско ниво;

-5–9 – средно ниво;

-10–14 – високо ниво;

-14 и повече – пределно високо ниво.  

2) Кои са повече – съотношение между надеждите и опасенията?

3) За кои области се отнасят – могат ли да се отделят: „зони на надежди“, „зони на конфликти“?

4) Значимост на надеждите или опасенията; кое доминира, в каква степен? 

5) Оценка за вероятността на надеждите и опасенията; зависимост на вероятността на отделните събития.

6) Време за изпълнение; съотношение на времето за работа върху надеждите и върху страховете;  

7) Локус на контрола – в случаите на надежди и опасения;

8) Емоционална наситеност на отговорите.

 

ПО ЧАСТ II.

9) Какво е  предвиждано (очаквано) – надеждите или опасенията?

10) За какво време се отнасят, отдалеченост от настоящия момент?

11) Локус на контрола – в случаите на надежди и опасения;

12) Емоционална наситеност на отговорите.

 

ПО ЧАСТ III.

14) Отговорите се оценяват в балове: за позитивни възприятие от 0 до +2; за негативни възприятие от  –2 до 0. 

Например:

Струва ми се, че моето бъдеще ще бъде …

-трудно, „черна дупка“, мрачно, тъжно: – 2

-сиво, нерадостно: – 1

-неясно, объркано, неопределено: 0

-задоволително, доста прилично: + 1

-радостно, многообещаващо, благополучно: + 2.

 

15) Общата сума от баловете, събрани по изреченията, касаещи бъдещето и миналото се съпоставя с резултатите от I и II част.

 

ЧАСТ IV.

16) На основание обобщените резултати от всичките три части се правят изводи за общото емоционално самочувствие на ученика, свързано с възприятията за собствения му живот.

 Превод от руски, Кунчев.

 

 

Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3861990
Постинги: 2185
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930