2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
1179-Методика „Мечти, надежди, страхове, опасения“
(А.Прихожан)
Описание: Методиката принадлежи към групата психологични инструменти за контролирано проучване. Тя е модификация на психологическата проба „Мечти и опасения“ и намира широко приложение при работа с деца и възрастни. Авторът е неизвестен. Предложеният вариант може да се приложи за ученици от VI до XI, но най-продуктивни резултати се постигат при прилагане на ученици от VIII до X клас. Методиката позволява да се получат данни за емоционалното състояние на изследваното лице, от гледна точка на събития (ситуации, очаквания и пр.) разположени в миналото и бъдещето. Ценността на методиката са самооценъчните данни, които отразяват емоционалното отношение на ученика към своето минало и настояще.
Провеждане: Може да се приложи индивидуално и в група. Препоръчва се да се използват специални бланки приготвени за целта. Ако липсват такива, то при груповото провеждане на изследването, всички работят заедно в екип и се преминава от част към част заедно, т. е стимулния материал и инструкциите се подават по части – едва след като всички са приключили предишната част се подава новата част. Особено внимание трябва да се обърне за стриктно спазване на ограничението на времето на задачите от I и II част – 15 минути. За работа по останалите задачи времето не се ограничава, но средно се използват от 5 до 7 мин. Ако при индивидуално прилагане негласно се използва звукозаписваща техника, значително се улеснява и подобрява анализа на резултатите.
ЧАСТ I.
1.С какви мечти, страхове и опасения свързваш своето бъдеще? Напиши за това текст за време от 15 минути.
2.Според теб кога би станало това (отбележи съответната буква, която е най-близо до всяко твое мнение (отговори).
а) много скоро – утре, в близките дни;
б) за време от около 1-2 месеца;
в) за време около 1-2 години;
г) след 3-5 години;
д) в далечно бъдеще;
е) някога; не зная точно, все едно кога;
ж) по-скоро – никога.
3.Колко важни са за теб тези събития (отбележи съответното число, което е най-близо до всяко твое мнение):
0 – въобще не са важни;
1 – не са важни;
2 – не са много важни (по-скоро неважни, отколкото важни);
3 – доста важни (по-скоро важни, отколкото неважни);
4 – важни;
5 – много важни.
4.Посочи (в проценти) вероятността от тяхното сбъдване (отбележи съответния процент за всяко твое мнение).
5.От кого или от какво зависи да се сбъднат мечтите, надеждите и да се оправдаят опасенията (отбележи съответната буква, която стои най-близо до твоя отговор за всички твои мнения)?
А – от мен самия;
Д – от други хора (родители, учители, други възрастни, съученици, приятели и др.). Ако желаеш можеш да посочиш имената на тези хора.
О – от обстоятелствата;
С – от съдбата;
ЧАСТ II.
1. Днес сбъднало ли се е нещо, за което си мечтал, на нещо за което си се надявал или си се страхували в миналото? Напиши за това текст за време от 15 минути.
2.Кога някога си започнал да мечтаеш за това или да се опасяваш за това – отбележи на колко години си бил тогава. Ако винаги си мечтал за това – напиши буква „В“; ако не помниш – буква „Н“.
3.От кого или от какво е зависило да се случи това опасение (отбележи съответната буква, която стои най-близо до твоя отговор за всички твои мнения).
А – от мен самия;
Д – от други хора (родители, учители, други възрастни, съученици, приятели и др.). Ако желаеш можеш да посочиш имената на тези хора.
О – от обстоятелствата;
С – от съдбата;
ЧАСТ III.
Инструкция: Завърши изреченията.
Стимулен материал:
1.Струва ми се, че моето минало беше …
2.Струва ми се, че моето бъдеще ще бъде…
3.В миналото …
4.В бъдеще …
5.Когато бях малък (малка) …
6.Когато стана вече голям (възрастен) …
ОБРАБОТКА НА РЕЗУЛТАТИТЕ:
Обработката на данните включва основно количествен анализ.
Определят се и се изчисляват:
ПО ЧАСТ I.
1) Ниво на самопрезентация (колко текст може да напише - обем); специално внимание се обръща на случаи на отказ, негативизъм, шутовщина и т. п.
Ориентировъчни норми (скала):
-5 и по-малко – ниско ниво;
-5–9 – средно ниво;
-10–14 – високо ниво;
-14 и повече – пределно високо ниво.
2) Кои са повече – съотношение между надеждите и опасенията?
3) За кои области се отнасят – могат ли да се отделят: „зони на надежди“, „зони на конфликти“?
4) Значимост на надеждите или опасенията; кое доминира, в каква степен?
5) Оценка за вероятността на надеждите и опасенията; зависимост на вероятността на отделните събития.
6) Време за изпълнение; съотношение на времето за работа върху надеждите и върху страховете;
7) Локус на контрола – в случаите на надежди и опасения;
8) Емоционална наситеност на отговорите.
ПО ЧАСТ II.
9) Какво е предвиждано (очаквано) – надеждите или опасенията?
10) За какво време се отнасят, отдалеченост от настоящия момент?
11) Локус на контрола – в случаите на надежди и опасения;
12) Емоционална наситеност на отговорите.
ПО ЧАСТ III.
14) Отговорите се оценяват в балове: за позитивни възприятие от 0 до +2; за негативни възприятие от –2 до 0.
Например:
Струва ми се, че моето бъдеще ще бъде …
-трудно, „черна дупка“, мрачно, тъжно: – 2
-сиво, нерадостно: – 1
-неясно, объркано, неопределено: 0
-задоволително, доста прилично: + 1
-радостно, многообещаващо, благополучно: + 2.
15) Общата сума от баловете, събрани по изреченията, касаещи бъдещето и миналото се съпоставя с резултатите от I и II част.
ЧАСТ IV.
16) На основание обобщените резултати от всичките три части се правят изводи за общото емоционално самочувствие на ученика, свързано с възприятията за собствения му живот.
Превод от руски, Кунчев.
Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.
Анкета „Оцени постъпката“ – диференциаци...
Примерна схема (анкета) за характеристик...