2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
1196# Списък на важни събития в живота на учениците в периода IX-XII клас,
с висока емоционална наситеност (А.Прихожан)
1.Кратка информация за методиката
Предложената методика е адаптация на използвания в Русия списък на Р.Д.Кодингтън (Coddington R. Life Event Record / Coddington R. D. The Significance of Life Events as Etiologic Factors in the Diseases of Children. 1. A Survey of Professional Workers. 2. A Study of Normal Population // J. of Psychosomatic Research. V. 16) и е предназначена за ученици във възраст от 14 до 18г. Списъкът е разработен по аналогия със списъка на жизнените събития на Холмс и Раге.
Под жизнени събития се разбират такива видове събития, които отразяват важни промени или преходни периоди в живота на човек. Този тип събития са значими за човек и винаги са свързани с по-малко или по-голямо напрежение на функционалните му възможности. Те могат да са както позитивни, така и негативни, като последните се срещат по-често. Синоними на понятието „жизнени събития“ са термините „критични събития“ или „трудни ситуации“. Когато човек не е в състояние да се справи с тези жизнени събития, ситуациите водят до депривация на важни негови потребности и съществено повишават нивото на стрес.
2.Описание на методиката и процедура за провеждане.
Списъкът с жизнените събития се предоставя на изследваното лице във вид на специална бланка, която включва и скала за оценка (виж приложението). На първата страница са поместени сведенията за изследваното лице (име, фамилия, възраст, пол, дата и време на изследването). Тук е целесъобразно да се остави място за записване на оценките и изводите от изследването. Методиката трябва да се прилага индивидуално или по изключение в малки групи (не повече от 6-7 лица). Това се прави с цел да се създаде у ученика усещане за конфиденциалност на информацията.
Инструкция: Представяме Ви списък с жизнени събития. Прочетете внимателно описанието на всяко събитие. Ако подобно събитие вече се е случвало във Вашия живот, оценете своите чувства и преживявания. Негативните чувства (страх, тъга, мъка, обида, скръб и др.) отбелязвайте със знак „минус“, а позитивните (радост, щастие, успех и др.) - със знак „плюс“. Оценете колко силно е било изразено всяко чувство, използвайки скала от 0 до 10, където „0“ означава „никакво чувство“, а „10“ – максимално изразено чувство. Под всяко жизнено събитие е поместена скала с числа от 0 до 10. От Вас се иска да поставите знак „Х“ върху избраното число и съответния знак – „+“ или „–“.
Списък на жизнените събития
1.Смърт на един от родителите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
2.Смърт на баба (дядо).
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
3.Развод на родителите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
4.Помиряване на родителите след развода.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
5.След развода – някой от родителите се е влюбил (създал нова връзка).
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
6.Някой от родителите е започнал да злоупотребява с алкохол (употребява наркотици; играе хазарт).
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
7.Някой от родителите е попаднал в място за лишаване от свобода.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
8.Брат (сестра) напускат дома (сключват брак; заминават на учат в друг град/държава).
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
9.След продължителна безработица майка Ви е започнала работа.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
10.В семейството постоянно има недостиг на пари, понякога дори за най-необходимото.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11.Настъпило е сериозно подобряване финансовото състояние на семейството.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
12.Тежка болест на някой от родителите, изискваща постъпване в болница и дълго лечение.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
13.Тежка болест на брат или сестра изискваща постъпване в болница и дълго лечение.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
14.Промени в работата на майката или бащата, изискваща продължителното им отсъствие от дома.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
15.Сериозни неприятности в живота на брат или сестра.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
16.Някой от родителите губи работата си.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
17.Някой от родителите го заплашва безработица (съкращение; уволнение от работа).
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
18.Майката се омъжва повторно.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
19.Бащата се жени повторно.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
20.Някой от родителите изпада в депресия.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
21.В семейството влиза втори баща (втора майка).
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
22.Смърт на брат или сестра.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
23.Раждане на брат или сестра.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
24.Родителите осиновяват дете.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
25.Смяна на мястото на живеене.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
26.Заминаване за продължително време извън семейството на друго място.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
27.В семейството се появява домашен любимец.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
28.Загубване на домашния любимец.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
29.Смърт на домашния любимец.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
30.Сериозна болест, травма или хоспитализация.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
31.Сексуално насилие от по-възрастни или по-силни.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
32.Морално унижение, оскърбление.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
33.Физическо наказание, изтезание, мъчение, унижение.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
34.Постигане сериозен успех в някаква област.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
35.Сериозен конфликт с приятел (приятелка) довел до преустановяване на отношенията.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
36.Рязко увеличаване на напрежението и броя на конфликтите с родителите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
37.Рязко намаляване на напрежението и броя на конфликтите с родителите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
38.Постъпване в детска градина.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
39.Постъпване в първи клас.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
40.Завършване на училище.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
41.Сериозно изоставане с успеха и усвояване на учебния материал в училище.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
42.Преместаване в друго училище, друг клас.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
43.Посещение при лекар и опасност от сериозно (опасно) заболяване.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
44.Изпити за постъпване в друго училище.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
45.Усещане, че си най-лошия и най-слабия от всички.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
46.Изключване от училището.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
47.Родителите ти са против твоите приятели.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
48.Нямаш възможност да се занимаваш с това, което много желаеш, заради забрана на родителите, липса на време или други причини.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
49.Нямаш възможност да посещаваш места и хора, поради несъгласие на родителите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
50.Начало на тютюнопушене.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
51.Начало на употребата на алкохол.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
52.Влошаване взаимоотношенията с приятелите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
53.Съществено сближаване и подобряване отношенията с приятелите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
54.Наличие на видими физически различия, които определяш като недостатъци.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
55.Поява на физически недостатъци, които са видими за другите.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
56.Първа щастлива любов.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
57.Нещастна интимна връзка.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
58.Извънбрачно майчинство (забременяване ) преди навършване на пълнолетие.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
59.Извънбрачно бащинство преди навършване на пълнолетие.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
60.Посещения при стоматолог.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
61.Поява на физическите признаци за възрастово съзряване.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
62.Сериозно нарушение или престъпление, задържане в полицията.
+ |
– |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
3.Обработка и оценка на получените резултати
Обработката на резултатите се извършва чрез сумиране на баловете (от 0 до 10), т.е. аналогично на теста на Холмс и Раге.
1.Изчислява (сумира) се общото количество бал. Нормативните показатели са представени в таблица 1:2.При необходимост, получените резултати могат да бъдат разгледани индивидуално като се разделят в две групи: а) събития в живота на семейството (пунктове от 1 до 29) и б) събития от живота на самия ученик (пунктове от 30 до 62), и се анализират като състояния предизвикващи най-силни преживявания.
Превод от руски, Кунчев.
Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.
Тагове:
996# Методика „Профил“ – карта на профес...
519# Методика за определяне на основни м...