Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.01.2019 06:00 - 1176# Скала за личностна тревожност за ученици (А.Прихожан)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1102 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                      1176# Скала за личностна тревожност за ученици (А.Прихожан)

 

Кратка характеристика на скалата

Предложената тук скала е разработена през периода 1980-1983г. на принципа на „Скалата за социално-ситуационен страх и тревога“ на О. Кондаш (1973).  Особеността на този вид скали е в това, че в тях тревожността се определя според оценката на изследваното лице за преживяната тревожност при определени ситуации от ежедневието. Според нас, предимство на скалите от този вид е, че първо, те позволяват да се разграничат областите от реалността, които предизвикват тревога и второ, в по-малка степен зависят от способността на учениците да разпознават своите преживявания, т.е. от нивото на развитие на интроспекцията и наличието на специфичен речник за назоваване на преживявания.

Първият вариант на методиката е съдържал 3 субскали, определящи съответно тревожност, свързана с училищни ситуации (училищна тревожност); със ситуации на общуване (междуличностна тревожност) и с отношение към себе си (самооценъчна тревожност). Предложеният тук вариант е допълнен с още една скала – за мистични, магически страхове (магическа тревожност). Тази скала се оказва доста чувствителна  и позволява да бъде отделена от общата (генерализирана) тревожност във вариант на частна (парциална) тревожност.

Описание на методиката

Методиката се отнася към групата бланкови методики, които позволяват групово прилагане.  Бланката съдържа необходимите сведения за изследваните лица: инструкция и стимулен материал.

Методиката е разработена в две форми. Форма „А“ е предназначена за ученици на 10-12 години, а форма „Б“ – за 13-16 години.  Инструкцията е обща за двете форми.

Инструкция (на първа страница на бланката).

На следващите страници са изброени различни ситуации и обстоятелства, с които ти се срещаш в живота. Някои от тях могат да бъдат неприемливи, поради това, че предизвикват в теб чувство за тревога, безпокойство или страх.

От теб се иска да прочетеш внимателно всяко твърдение и да си представиш, че се намираш в тези ситуации, след което трябва да избереш един от предложените отговори, който да оградиш с кръгче. Отговорите са отбелязани с числа под твърдението: 0, 1, 2, 3 и 4 и отразяват силата на преживяването. Ти трябва да избереш този отговор, който в най-голяма степен показва твоите лични преживявания във връзка с тази ситуация. С други думи, колко тази ситуация за теб е неприятна, в каква степен  предизвиква у теб чувство на безпокойство, опасения или страх.

Ако ситуацията въобще не те безпокои и е без значение за теб, обгради числото „0“.

Ако изпитваш известна тревога, безпокойство – обгради числото „1“.

Ако безпокойството и страхът са достатъчно силни и на теб не ти се иска да попадаш в тази ситуация – обгради числото „2“.

Ако ситуацията е много неприятна, с нея се свързва силно безпокойство, тревога, страх – обгради числото „3“.

Ако ситуацията предизвиква в теб много силно безпокойство, много силен страх и е нетърпима – обгради числото „4“.

А сега обърни на следващата страница.

(на втората страница инструкцията продължава)

Твоята задача – представи си всяка една от ситуациите (себе си в самата ситуация). След това определи доколко тя може да предизвика у теб чувство на тревога, безпокойство, опасения или страх и накрая, обгради едно от числата под твърдението, определящо доколко тя е неприятна за теб. Какво означава всяко число е написано в горната и долната част на всяка страница (не – 0; немного – 1; достатъчно – 2; значително – 3; много – 4).

Въпросник за форма „А“ за 10-12 години.

 Пример: Постъпване в ново училище.

1.Изпитват те на дъската пред всички.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

2.Попадаш сред непознати хора.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

3.Участваш в състезание, олимпиада, конкурс.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

4.Чуваш заклинания.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

5.Разговаряш с директора на училището.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

6.Сравняваш себе си с другите.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

7.Учителят преглежда дневника и търси кого да изпита.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

8.Критукуват те, в нещо те упрекват.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

9.Наблюдават те, ти правиш нещо, трябва да вземеш решение за нещо и те гледат.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

10.Сънуваш лош сън.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

11.Пишеш контролна работа (попълваш тест в час) по някакъв предмет.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

12.След контролното (тест), учителят започва да обявява оценките.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

13.Правиш нещо, но не се получава, не ти върви.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

14.Наблюдаваш някакъв човек, който много прилича на магьосник, вещер, страшен е.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

15.Никой не ти обръща внимание.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

16.Чакаш родителите си вкъщи. Те ще се върнат от родителска среща.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

17.Заплашва те явен неуспех, провал.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

18.Чуваш ироничен смях зад гърба си.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

19.Не разбираш обясненията на учителя.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

20.Замисляш се за това, какво би постигнал в бъдеще.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

21.Слушаш предсказания за предстояща галактическа катастрофа.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

22.Излизаш на сцена пред много хора.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

23.Чуваш, че има хора или конкретен човек, който причинява злини.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

24.Никой не иска да играе с теб.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

25.Проверяват способностите ти да направиш нещо (да се справиш с нещо).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

26.Гледат на теб и се отнасят с теб, като с малко детенце.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

27.По време на изпит разбираш, че ти се е падал въпрос №13.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

28.По време на час, внезапно учителят ти задава въпрос.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

29.Оценяват твоя работа.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

30.Опитваш, но не можеш да се справиш с домашна работа за училище.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

31.Предстои ти да спиш сам в тъмна стая.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

32.Не си съгласен с родителите ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

33.Заемаш се с някаква нова, непозната и отговорна дейност (задача).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

34.Провеждаш беседа с училищния психолог.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

35.Мислиш за това, как ще те пренебрегнат, ще те „изиграят“.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

36.Всички замълчават, когато се появяваш ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

37.Слушаш страшни истории.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

38.Спориш със свой приятел (приятелка).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

39.Мислиш за своята външност.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

40. Мислиш за призраци, мъртъвци, неземни същества-изчадия.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

 

Въпросник за форма „Б“ за 13-16 години.

Пример: Постъпване в ново училище.

1.Изпитват те на дъската пред всички.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

2.Налага се да се обърнеш с въпрос (молба) към непознат възрастен.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

3.Участваш в конкурс, олимпиада, състезание.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

4.Чуваш заклинания.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

5.Разговаряш с директора на училището.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

6.Сравняваш себе си с другите.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

7.Учител ти прави забележка.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

8.Критукуват те, в нещо те упрекват.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

9.Наблюдават те, ти правиш нещо, трябва да вземеш решение за нещо и те гледат.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

10.Сънуваш лош сън.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

11.Пишеш контролна работа (попълваш тест в час) по някакъв предмет.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

12.След контролно (тест), учителят започва да обявява оценките.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

13.Правиш нещо, но не се получава, не ти върви.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

14.Мислиш си, че ако не внимаваш как постъпваш, ще си навлечеш гневът на неподвластни за теб сили на съдбата (играеш и проваляш с късмета си).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

15.Никой не ти обръща внимание.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

16.Чакаш родителите си вкъщи. Те ще се върнат от родителска среща.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

17.Заплашва те явен неуспех, провал.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

18.Чуваш ироничен смях зад гърба си.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

19.Не разбираш обясненията на учителя.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

20.Замисляш се за това, какво би постигнал в бъдеще.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

21.Слушаш предсказания за предстояща галактическа катастрофа.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

22.Излизаш на сцена пред зрители.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

23.Чуваш, че има хора или конкретен човек, който причинява злини.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

24.Караш се (спориш) с родителите си.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

25.Участваш в психологически опит (експеримент).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

26.Гледат и се отнасят с теб, като с малко дете.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

27.По време на изпит избираш въпрос №13.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

28.По време на час, внезапно учителят ти задава въпрос.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4

29.Размишляваш върху привлекателността си за другите момчета (момичета).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

30.Опитваш, но не можеш да се справиш с домашна работа за училище.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

31.Попадаш в тъмнина, виждаш неясни силуети, чуваш някакви шумове.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

32.Не си съгласен с родителите ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

33.Заемаш се с някаква нова, непозната и отговорна дейност (задача).

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

34.Провеждаш беседа с училищния психолог.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

35.Мислиш за това, как ще те пренебрегнат, ще те „изиграят“.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

36.Всички замълчават, когато се появяваш ти.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

37.Общуваш със странен човек, приличащ на екстрасенс.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

38.Чуваш как някой говори за своите любовни подвизи.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

39.Заглеждаш се продължително в огледалото.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

40.Струва ти се, че нещо свръхестествено може да ти попречи да постигнеш нещо желано.

Отговор: 0, 1, 2, 3, 4.

Обработка на резултатите

Разпределението на пунктовете (твърденията/ситуациите) по субскалите са представени в таблица 1. Ключът е общ за двете скали.

image

Забележка: Отделянето на субскалите следва да се приема за условно делене. Така например, предложените в тях ситуации на общуване могат да се разглеждат от позиция на актуализация на представите за себе си или някои училищни ситуации – като ситуации на общуване с възрастни и пр. Както показва практиката обаче, представеният вариант е продуктивен от гледна точка на задачите за преодоляване на тревожността –  той позволява да се локализират зоните на най-голямо напрежение и да се създаде индивидуална програма за работа.

При обработката на всеки от пунктовете по скалите се оценява количеството бал, които е бил посочен от изследваното лице. Изчислява се общата сума балове по всяка скала и по цялата методика. Получените резултати се явяват сборове суров (първичен) бал. Първичните балове се трансформират в скалови балове (виж таблици 2-6). В качеството на скалови оценки се използва стандартна десетка (стен).  След това резултатите на изследваното лице  се съпоставят с нормативните показатели по групи ученици, съответстващи на възраст и пол.  Резултатът, получени по всички скали се интерпретират като показател за „общо ниво на тревожност“, а по отделните скали, като специфични видове тревожност.

image

image

image

image

image

На основание получените скалови оценки се правят изводи за нивото на тревожност на изследваното лице. За тази цел се използва таблица 7.

image

Превод от руски, Кунчев.

 

Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.

image
 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3874001
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1327
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930