2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
1185# Две модификации на скалата за самооценка на емоционално състояние
„Градусник“ на Н.П.Фетискин и Ю.Я.Киселев
Основното достойнство на методиките е, че позволява бърза регистрация на състоянието на изследваното лице и проследяване на неговата динамика „тук и сега“. Практически методиката няма възрастови ограничения и същевременно позволява прилагането й в различни сфери на дейност.
Първата методиката е разработена от Н.П.Фетискин и е предназначена за диагностика на ученици.
Инструкция: Пред Вас на тестовата бланка е изобразен медицински термометър, на който са разграфени няколко скали, съответстващи на различни емоционални състояния на човк. Сега си представете, че деленията на скалите съответстват на едно или друго ниво на Вашето състояние. От вас се иска да изберете тази скала, която в най-голяма степен показва Вашето състояние в този момент и да маркирате със знак „+“ тази позиция върху бланката. Скалите посочени на бланката са:
-ентусиазъм (възторг);
-радост;
-светло чувство;
-спокойствие;
-безразличие;
-скука (досада);
-сънливост;
-неудовлетвореност;
-раздразнение;
-пренасищане (умора).
След това от Вас се иска да определите една от 4-те степени, които показват нивото на изразеност (сила) на това състояние. Степените на нивото са: ниска, средна, висока и много висока.
Интерпретация на резултатите
Разположението (маркирането) на 36° съответства на ниво на слаба изразеност на състоянието, от 36° до 37° – средна изразеност, от 37° до 38° – високо, а от 38° до 39° – много висока изразеност на даденото емоционално състояние.
Забележка: „Пренасищане“ – психично пренасищане е състояние, възникващо при изпълнение на еднообразна дейност и субективно се преживява като раздразнение, озлобяване, гняв и отвращение от дейността.
Пример за прилагане на методиката спрямо деца в доучилищна възраст и I-II клас.
При прилагане методиката спрямо деца в доучилищна възраст и I-II клас, психологът (учителят) провежда преди това предварителна беседа с децата, в хода на която им показва реален термометър (медицински). Обяснява им (добре е това да стане в диалогов режим) за какво служи, как се работи с него и да обвърже предназначението му със съдържанието и целите на изследването. На децата се обяснява, че при висока температура на човек му е лошо и тревожно (тук е препоръчително децата да назоват различни емоционални състояния). Това се случва когато температурата на човек се покачва на 38°, 39°, 40°, 41° (числата се записват на дъската, за да се виждат от децата). Същевременно се пояснява, че нормалната температура на човек е 36, 6° – тогава той не се тревожи, чувства се добре, успява във всичко, здрав е (тук също се поставя акцент на вербализацията на различни позитивни състояния). Когато обаче температурата на човек спадне на 35°, тогава той изпитва слабост, умора, не желае да се занимава с нищо, губи интерес към любими неща и дейности, липсват му обикновените желания да прави нещо.
След тези обяснения, психологът предлага на децата да поиграят. Правилата на играта са следните: той назовава определени пунктове, които са обект на изследването – това могат да бъдат различни житейски ситуации; дейности; учебни предмети; взаимоотношения; нравствени категории; мотиви; ценности; хора и др. В случая е даден пример с учебни предмети. От децата се иска да кажат или да напишат температурата, която биха преживели, свързвайки този учебен предмет и собственото си състояние. Например: български език – 39°, математика – 36,6° и т.н. По този начин се получава информация за степента на тревожност, която е свързана с учебната дейност.
Втори вариант на методика „Градусник“ е създадена от Ю.Я.Киселев. Тя е за експресна оценка на емоционалното състояние при спортисти. Авторът предлага скала, състояща се от 10 деления (или 100 деления, като при този случай се установява процентно съотношение). От изследваните лица (спортистите) се иска да отбележат на скалата нивото на различни параметри от своето състояние, например:
-самочувствие;
-настроение;
-желание за трениране;
-удовлетвореност от тренировъчния процес;
-отношения с приятелите (отбора; екипа);
-отношение с треньора;
-спортни перспективи (очаквания за състезанието, двубоя, турнира);
-готовност за състезанието (играта);
Тестирането отнема много малко време, а същевременно позволява да се измерят във всеки момент различни компоненти, свързани с предстартовото, състезателното и следсъстезателно състояние.
1021# Анкета за родители „Признаци за им...
245# Методика „Лична професионална персп...