2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. deathmetalverses
12. getmans1
13. samvoin
14. mamkamu
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
1186# Симптоми за тревожност в рисунките на деца.
(А.Прихожан)
Тук в превод от руски език е представен текст от монографията на Ана Михайловна Прихожан, „Психология тревожности: дошкольный и младший школьный возраст“. Авторът е доктор на психологическите науки, професор е катедра Проектираща психология, завеждащ Психологическа лаборатория на емоциите в Центъра за практична психология към Института по психология Л.С.Виготски / Руски държавен хуманитарен университет.
За анализ на детските рисунки (проективни методики) е необходимо следното:
I. Убедете се, че липсват органични нарушения:
-голям наклон на нарисуваната фигура (повече от 95 градуса вдясно или повече от 20 вляво от долната ос – при условие, че детето рисува с дясната ръка;
-двойни линии;
-прекъснати линии;
-несвързани линии;
-вълнообразни линии („треперещи“ линии);
-рисунка на човек – много голяма с непропорционално на тялото глава;
Диагностицирането на симптоми на тревожност може да бъдат установени само при отсъствие на посочените признаци.
II. По възможност оценете съответствието на рисунката с възрастовите норми (нормите са най-добре представени при оценка с методиката „Рисунка на човек“).
III. Проективно ниво на анализа.
Признаци за тревожност в характеристиките на рисунката са:
1.Технически особености на рисунката (графика, маниер на рисуване и др.):
-наличието на повишен тонус на ръката (напрежение, скованост, натиск, проявяващи се във внезапно „накъсани“, прекъснати и деформирани линии) при наличие на съответен контекст, може да се интерпретира като извънредно безпокойство (то обаче може да бъде и ситуативно);
-прекалено удебелен контур (силен натиск) – често показва генерализирано чувство за неувереност – нерешителност, колебание, страх от провал и опит за справяне чрез прекомерен контрол;
-постоянно понижен психомоторен тонус – „едва докосва ръката си на листата” и наличието на слаба вълнообразна линия е признак за астеничен симптом, който може да свидетелства за депресивна тревожност и / или депресия (тук е възможно да се проявяват и органични фактори).
-неравен и нееднакъв натиск – ту твърде силен – ту твърде слаб – може да се тълкува като признак за тревожност от тип несигурност;
-наличие на т. нар. „тревожна“ линия – дълга, състояща се от отделни слаби щриховки с неравномерен и нееднакъв натиск;
-обърната посока на нарисуваните линии, незавършени действия;
-ограничаващи линии (линии, изобразени в основата на рисунката (под рисунката), явяващи се своеобразна „поставка“, „държач“ на фигурата);
-неуверено рисуване – наличие на маниер „зиг-заг“ (колебливи или осцилиращи линии); постоянно „коригирани“ линии;
-замърсяване на рисунката – зацапване, триене, повтаряне на линии и фигури;
-интензивно щриховане (маскиране) – наличието му (когато не е свързано с условието и характера на рисунката) при афективно заредени обекти (например, щриховането на ерогенни зони свидетелства за тревожност, свързана със сексуални проблеми; защриховането на устата, т. нар. „почернена уста“, говори за наличие на вербална агресия). Особено внимание трябва да се обърне на щриховки, разположени фронтално в преден план на рисунката. Наличието на интензивно щриховане, изпълнено чрез кратки ескизни щрихи, може да е признак за тревожност от тип неувереност.
-многобройни изтривания, безсмислени (ненужни) „корекции“, без видимо подобряване качеството на рисунката (фигурата);
2.Поведение по време на рисуването:
-страх да започне да рисува, изразен като неувереност от вида: „Не мога да рисувам“, „Никога не съм рисувал това“, „Няма да се получи“ и пр.
-постоянни въпроси по време на рисуването, обикновено свързани с условието (правилата, задачата);
-опити да привлече психологът към рисуването (търсене на обратна връзка, дали рисува правилно);
-многобройни или продължителни извинения за качеството на рисунката по време на изпълнението и/или след завършване на работата.
3.Разположение на рисунката на листа:
-много малка рисунка (миниатюра, особено ако е разположена в горната или в долната част на листа) – такива рисунки показват чувство за дискомфорт, емоционална несигурност (липса на защита), нежелана зависимост;
-небалансирана рисунка (несъразмерност на елементите на една фигура или между повече фигури);
-рязко (внезапно) изместване на фигурата на една страна (например, вдясно);
-рисунката е разположена в долната част на листа (по-надолу от това не може да се рисува) – свидетелства за депресивен фон на настроение, при това, колкото е по-тънък контура на линиите, толкова по-силно е изразено;
Забележка: Този признак е особено значим при наличие на слаб контур, който често се проявява при тревожност от тип незащитеност.
-рисунка в нормален размер, разположена в горната част на листа – може да свидетелства за високи претенции, неудовлетворени потребности в някаква сфера или потребност от устойчива и удовлетворяваща самооценка;
-рисунка в долните ъгли на листа (особено малка рисунка в профил, като стремеж да се „избяга“ от листа): в левия долен ъгъл – страх от бъдещето, повишено вглъбяване, склонност към твърд самоконтрол; в десния долен ъгъл – ярко изразено чувство за дискомфорт;
4.Отделни детайли при тематични рисунки:
-подчертано прерисуване (повтаряне, акцентиране) и преувеличаване (например, увеличаване на очите при методиките рисунка на човек, несъществуващо животно или фантастично същество);
-изобразяване на фигура (елемент) на линията на земята и с наклон надясно и надолу – очакване за неясно, опасно бъдеще (колкото е по-силна емоцията, толкова наклонът е по-голям);
-отсъствие на образ (на лице) на фигурата (особено при методиката рисунка на човек и рисунка на семейството);
-рисуване на облаци – изразяват обща тревожност (колкото повече са щриховани (оцветени или затъмнени), толкова по-силна е емоцията; понякога детето отделя повече време за щриховане на облаците, отколкото на основната фигура, включена в задачата, а друг път по своя инициатива (или след питане на психолога), желае да „допълни“ рисунката (например при рисунка на човек или рисунка на моето семейство);
-изобразяване на болен, мъртъв, осакатен обект;
Забележка: При рисуването се препоръчва да се използват моливи от видовете: „М“, „ТМ“, „H“, „HB“ и разбира се – гума.
Превод от руски, Кунчев.
Източник: Прихожан А.М., Психология тревожности. Дошкольный и школьный возраст.
Тагове:
1092# Анкета за диагностика на асоциално...
784# Скрининг-тест за диагностика на алк...