2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
1351# Съвременни роли на учениците в регулиране
взаимоотношенията с връстници
Традиционното разбиране за управление на индивидуалните, междуличностните, груповите и организационните процеси в училище е, че те следва да се извършват изключително или предимно от възрастни – училищно ръководство, учители, друг педагогически персонал (педагогически съветници и др.)
Съвременното и постмодерното разбиране за тези процеси е, че те, в не малка степен, се извършват и следва да се извършват от самите ученици – както по-големите, така и по-малките. Това и в момента става независимо от дали възрастните го осъзнават и желаят, затова е добре тези процеси да бъдат в по-голяма степен осъзнати, подкрепени, овластени и издигнати на по-високо качествено ниво.
Последното може да стане чрез създаване, внедряване и регламентиране на училищна система от подкрепящи връстници.
Кои са възможните форми на позитивни взаимоотношения и подкрепа между връстници в училище?
По-долу са дадени по-важните от тях, така както те се срещат основно в англосаксонските страни:
1.Медиатор (mediator)
2.Ментор (mentor)
3.Лидер (leader)
4.Бъди /приятел/ (buddy)
5.Слушател (listener)
6.Помагач (helper)
7.Съветник (counselor)
8.Тютор /обучител/(tutor)
9.Коуч /треньор/ (coach)
10.Други, като напр. формално избран координатор на класа или член на ученическия съвет, ученик с изявени способности в дадена област и др. под.
Някои от тези форми и роли на подкрепящи взаимоотношения между връстници в училище са
-хоризонтални (от гледна точка на статуса, възрастта, опита и др. характеристики на двете страни в процеса на взаимодействието), като напр. „бъди” и „слушател”; някои са:
-диагонални – като напр. „помагач”, „съветник”, „медиатор”, „коуч”; а други са:
-вертикални – като напр. „ментор”, „лидер”, „тютор”,
Въпрос на обща „философия”; специфична/и стратегия/и на работа; наличната или възможната подготвеност на педагогическия персонал и конкретните нужди и специфика на даденото училище, е кои от тези форми са подходящи, възможни и ефективни за използване в конкретното училище.
По-специално, за целите на превенцията на насилието и тормоза в училище, подходящи форми за създаване и внедряване на системата от подкрепящи връстници в училище са основно: „медиатор”, „ментор” и „лидер”, но е възможно и използването на „бъди”, „слушател”, „помагач” и „съветник”.
Първите 3 са по функционални роли, а вторите 4 са по-консултативни роли.
В какви случаи, ситуации, проблеми могат и следва да се използват тези форми ?
1.„Медиаторът” е подходящо и ефективно да се използва в случаите, когато имаме насилие, тормоз, конфликт, неразбирателство и т.н. между двама относително равни по статус връстника (напр. конфликт между две момчета от 8 клас, по повод на емоционалните им отношения с тяхна съученичка).
В случая медиаторът е съученик, който се ползва с уважението и на двете страни в конфликта и има уменията да ги убеди да се сдобрят, или най-малкото да не използват повече насилие в отношенията си.
2.„Менторът” е удачно да се използва в ситуациите, когато едната страна на конфликта – жертвата на насилието е в значително по-нисък статус и позиция (възрастов, физически, социален, учебен и др.). Например менторът може да е популярен и влиятелен ученик от 10 клас, който защитава и подпомага непопулярен ученик от 5 или 6 клас, който е систематична жертва на насилие от страна на свои и по-възрастни съученици. Връзката Ментор-Протеже може да трае от няколко месеца до няколко години докато менторът подпомогне протежето да стане социално по-зрял и успешен в училище.
3.„Лидерът” е ученик, който освен, че е популярен сред своите връстници, има и уменията и възможността да увлича и води своите съученици в избрана от него посока, която може да има, както позитивни, така и негативни последствия за участниците и за училищния живот. Задачата на училището е да идентифицира, подпомогне развитието и позитивира естествените лидери в училището от всички възрастови групи (от 1 до 12 клас), така, че техните умения да водят другите след себе си да работят в полза, а не във вреда на училището. По-конкретно, лидерът би могъл да бъде полезен в няколко посоки, но, в случаите на насилие и тормоз в училище, най-важната от тях, според нас, е да включи, ангажира и пренасочи негативната енергия и мотиви на насилника в позитивна посока, като го включи в дейности и свои проекти, които не нарушават дисциплината и добрия стил на взаимоотношения в училище, т.е. да му откъсне вниманието от проявяване на насилие и пренасочи усилията му към постигане на реализация в по-приемлива форма и посока.
4. В отделни случаи, ситуации, и с отделни ученици могат и следва да се използват и другите споменти по-горе форми и роли: „бъди”, „слушател”, „помагач”, „съветник”, както и „тютор” и „коуч”.
Макар, на пръв поглед, изброените по-горе форми и роли за подкрепа на връстниците, да са сходни, те предполагат и изискват различни личностни профили от качества, умения и поведения, поради което трудно могат да се съвместяват и изпълняват от едни и същи ученици.
Затова, важна задача на педагогическият съветник в училище (ако то има такъв, а ако няма - на помощник директора) е да идентифицира, мотивира, обучи, координира, контролира и развива ученици с предразположености към някоя от изброените форми и роли и организира постъпково, в рамките на 1-2 години училищна система от подкрепящи връстници, която да съчетава и, преплита изброените по-горе от 3 до 10 различни форми и роли на подкрепящи връстници. Тази система, освен, че ще бъде много ефективно средство за сплотяване и развитие на ученическата общност, и на тази основа – за превенция и минимизиране на насилието и тормоза в даденото училище, ще облекчи значително и намали работата на педагогическия съветник и класните с проблемните ученици в училището (примерно наполовина).
Така педагогическият съветник от „сервизен работник на проблемни ученици” и „самотен войн” ще се превърне в ефективен координатор на училищна мрежа (достигаща в разгърнатият си вид в по-големите училища до няколко десетки подкрепящи връстници), което значително, в пъти, ще повиши неговата ефективност и ще пренасочи работата му от преимуществена работа с индивидуални случаи към преимуществена работа с групи и дори мрежи от ученици, какъвто е и международно утвърдения и доказал се от доста години модел на работа на тези специалисти.
Психодиагностика в училище. Отношение къ...
Психодиагностика в училище. Анкета „Пред...