Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2011 06:00 - Стратегическия подход в семейната психотерапия. Проследяване на случай от психотерапевтичната практика - част 1
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 1765 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 24.05.2011 06:18


Стратегическия подход в семейната психотерапия

Проследяване на случай от психотерапевтичната практика
- част 1 -


Първа сесия

I. Състав на семейството: съпруг, съпруга, дъщеря (6г.) и баба

II. Представяне на проблема:

В продължение на месеци дъщерята приема храна, като постепенно намалява нейното количество, през последните три дни, преди да бъде потърсена психотерапевтична помощ, момичето е престанала да приема и вода, като ден преди срещата започнала да гълта слюнката си.  Бабата определила проблема така:  „Само преди един месец ние се учихме как да поглъщаме”.

III. Цели на пациентите:

= „Детето да започне да яде и да пие”

IV. Патологична последователност:

(Когато психотерапевтът поискал, възрастните със съвместни усилия да накарат детето на пие и яде, той наблюдавал следната последователност):

(1) Внучката отказва да яде и пие.

(2) Бащата некомпетентно се опитва да накара детето.

(3) Внучката отказва да яде и пие.

(4) Бабата се намесва, пренебрегва бащата и се опитва да се договори с внучката за да приеме храна.

(5) Майката е некомпетентна, пасивна, стои в периферията, започва да плаче.

(6) Бабата умолява детето – за да спре майката да плаче, внучката трябва да приеме храна.

(7) Бащата продължава да е некомпетентен (замълчава и се оттегля).

(8) Майката се включва и се старае да се договори с детето, като се опитва да я накара да пие.

(9) Внучката отказва да яде и да пие.

(10) Бащата изглежда безпомощен, разстроен и още повече се отдалечава от семейството.

(11) Бабата има изгледи да се договори с внучката, заявявайки, че те днес ще ядат и ще пият, но не казва как.

(12)  Внучката отказва да яде и да пие.

V. Коалиции: Между бабата и внучката – това е най-силната коалиция; възможна е коалиция и между майката и бабата.

VI. Стадий на жизнен цикъл: Съпружество в среден период.

VII. Необходима допълнителна информация:

Бащата, майката и тяхната дъщеря живеят заедно в едно жилище. Във връзка с появилите се проблеми детето, бабата практически живее със семейството от около един месец Всяка седмица бащата прекарва по 3-4 дни в командировка в други градове. На първата сесия в кабинета е пристигнала бабата, водеща за ръка внучката си, а след това влиза майката на момиченцето. Те заемат места по следния начин (от ляво на дясно): бабата, внучката, майката. На въпроса на психотерапевта: „Къде е бащата?”, отговаря бабата, като казва, че чака в колата навън. Психотерапевтът настоял да бъде извикан и бащата. След като това искане било изпълнено, конфигурацията изглеждала така: бабата, внучката, майката, бащата.  Бащата е безпомощен, без авторитет в семейството.  На всеки въпрос на психотерапевта се е стараела да отговаря бабата.  Преди да се обърнат към психотерапевта, рано сутринта семейството е посетило психиатрично болнично заведение, където детето е било хоспитализирано, но за да присъства на самата среща бабата е отишла и е взела от там.

VIII. Цели на психотерапевта

а/ Разрушаване на коалицията между бабата и внучката и по този начин прекъсване на патологичната последователност.

б/ Възстановяване на йерархията.

в/ Извеждане на бабата от статуса и на консултант на семейството.

г/ Сближаване на бащата и майката, обединяването им около общата цел – спасението на детето и заставяне родителите да общуват конструктивно по този въпрос.

д/ Оказване помощ на родителите за установяване на нова граница с детето, за да може то да заеме подходящо място в йерархията на семейството (по-долна позиция).

IX. Предписания:

Предписанията на бабата и родителите са били дадени по време на сеанса:

= Всички заедно да кажат на детето: „Ние искаме и настояваме ти да ядеш, да пиеш и да преглъщаш слюнката си”.  Когато възрастните изпълнили предписанието, психотерапевтът се обърнал към момиченцето и направил следния коментар: „Виждаш ли?.  Те всички имат пълно съгласие по този въпрос”

Към родителите било дадено следното предписание (изпълнено по време на сеанса):

= Да се договорят и да достигнат до единодушие, че детето още същата вечер трябва да яде и пие, както и да определят какво ще бъде поощрението, ако изпълни искането и какво ще бъде наказанието, ако не бъде изпълнено. За да се изпълни това предписание, психотерапевтът поискал двамата да се обърнат един към друг и да започнат договарянето. Тази процедура те изпълнили не без трудности, но в крайна сметка уточнили вечерното меню за храна и определили поощрението – „киндерсюрприз”, както и наказанието – 5 минути права в ъгъла.

След това психотерапевтът поискал от бабата, да разкаже какво е мнението й за решението на съпрузите, както и да изтъкне преди всичко своите критични бележки. Бабата е заявила, че напълно е съгласна с родителите.

= Към бабата било дадено следното предписание:

Психотерапевтът изтъкнал, че тъй като бабата повече от всички изглежда обезпокоена и измъчена, а силите и са значително по-ограничени от тези на родителите, е нужно да извърши следното: Веднага след сеанса да се прибере в къщи и да посвети свободното си време на проучване на въпроса, като първо, позвъни на всички познати лекари за да събере информация относно подходящи медикаменти („меки” лекарствени средства), полезни за апетита на детето и второ, да събере допълнителна научна и обоснована информация за подобни случаи, която впоследствие да предостави на родителите.

Бабата може да посети родителите (да отиде на гости) само в случай, че внучката изцяло изпълнява инструкциите на родителите си, свързани с храненето.

= Към родителите било дадено следното предписание:

Общо предписание към майката и бащата: Същата вече между 22.00 и 23.00 часа, само те, отделно от дъщерята, да подготвят меню-порцион за следващия ден, с указания за точното време за хранене. По този начин да се постъпва всеки следващ ден.

Всеки ден детето да се храни само три пъти (бащата е длъжен да промени графика си от командировки, като при всяко хранене следва да е у дома), като майката и бащата стоят срещу детето по време на храненето и осъществяват контрол: да казват на дъщеря си колко е важно тя да се храни; да подсещат детето за часовия график за хранене и пр. 

-                     Ако детето се храни през целия този период, то и двамата родители, всеки самостоятелно следва да го похвали и двамата заедно да направят подарък.

-                     Ако детето не изпълни инструкциите – бащата от едната страна, майката от другата, да го хванат за ръце и отведат в ъгъла, където и тримата заедно да престоят 5 мин. прави.

-                     Родителите да позвънят на психотерапевта на следващия ден точно в 12.0о0ч. и съобщят резултата.

= Към детето е било дадено следното предписание:

Да проверява родителите, дали могат двамата да установяват с нея приемливи граници, като правят това „меко”, а не както до сега.

X. Резултати (след сеанса):

Бабата хванала внучката за ръка и заедно напуснали кабинета.  След тях излезли майката и бащата на момичето.  Майката започнала да плаче и се опитала да влезе в разговор с психотерапевта, като казала, че детето не е пило и яло вече 3 дни и може да получи увреждания. Жената получила кратък съвет: „Именно поради това вие всички трябва да изпълните стриктно инструкциите”.

 

*   *   *

Следва продължение - част 2




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816220
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031