Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2011 08:00 - Стратегическия подход в семейната психотерапия. Проследяване на случай от психотерапевтичната практика - част 3
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 1920 Коментари: 0 Гласове:
0



Стратегическия подход в семейната психотерапия

Проследяване на случай от психотерапевтичната практика
- част 3 -

Трета сесия

I.Отчет за изпълнение на предписанията:

Всички предписания дадени от психотерапевта били изцяло и перфектно изпълнени.

II. Резултати (отложени назад във времето)

Момиченцето веднъж е „проверило” родителите си, играейки си с храната, за което е получило 5 минути наказание в ъгъла.

III. Цели на пациентите:

Да се стабилизират положителните промени в състоянието на детето

IV. Цели на психотерапевта:

Същите плюс уточняване на психотерапевтичната йерархия. Поставяне начало на създаване съюз между роднини, принадлежащи към едно поколение.

V. Предписания:

            Психотерапевтът е започнал тази сесия с въпрос към бащата, свързан с обещанието му от последната среща „да изясни кой е психотерапевта”. Бащата е дал отрицателен отговор и е направил извинение. Психотерапевтът посветил около 20 минути от сесията за да разкаже за себе си – за своето семейство, за местожителството и работата си, за образованието и специализацията му в определени психотерапевтични подходи и за това, че семейството има пълни права да се обърне и към други психотерапевти или психиатри, ако имат съображения спрямо неговия подход на лечение.  Бащата отново се извинил на психотерапевта. Същото направило вкупом и семейството (майката и бабата). Въпросът за извинение спрямо служителя от регистратурата не бил поставен. Семейството пожелало да продължи лечението.

= Предписание към бабата:

            Да инструктира родителите по въпросите за лекарствените средства. Ако бащата замине в командировка, бабата има право да посети семейството, но само толкова, доколкото да помогне на майката в храненето на внучката, респ. да участва в ритуала по поощряване или наказание. Бабата трябвало да се срещне с брат си и заедно да обсъдят списък поне от 10 приятни дейности, които следва да изпълняват съвместно родителите на детето. При обсъждането между бабата и брат й, по всички дейности от списъка двамата трябва да постигнат пълно съгласие.

= Общо предписание към родителите:

            Ако на бащата му предстои да замине в командировка, двамата следва да съставят меню-порцион за следващите 3-4 дни, докато той отсъства.  Да продължи прилагането на ритуала по хранене, като винаги на масата са трима души, ако бащата отсъства, да бъде заместван от бабата. Наблюдаващите задължително да застават срещу детето. Да продължи контрола преди и по време на процедурата по хранене – да се напомня за времето, да се следи детето да не си играе с храната, да се наблюдава какво количество детето приема и  т.н.

            - Ако детето спазва графика и се справя и изискванията – да бъде поощрявано.

            - Ако не – наказвано: бащата (бабата) от едната страна, майката от другата – всички заедно в ъгъла за 5 минути.

= Предписание към бащата

Всяка вечер преди лягане да подържи за 30 минути дъщеря си на ръце.  (За да може детето да не се лишава от възможността да преживява щастливата възможност на чувство за сила, подкрепа, сигурност и защита).

= Предписание към майката

Преди лягане майката да разказва по една приказка на детето (За да може майката да прояви своята обич и ласка към детето). 

= Предписание към момиченцето

Да продължи да „проверява” родителите си.  Освен това, заедно със сестра си-близначка, да помислят за 10 приятни дейности, които трябва да възложат за съвместно изпълнение от майка им и баща им. По всички пунктове трябва да имат пълно съгласие.

Следващата сесия била назначена следващата седмица.

 

*   *   *

 

Четвърта сесия

I.Отчет за изпълнение на предписанията:

Бабата инструктирала родителите и била подготвила списък с 6 пункта.

Родителите изпълнили точно предписанията.

Внучката съобщила, че тя и сестра й са стигнали до договорка за едно занимание.

II. Резултати (след една седмица)

Положителни.  Детето започнало да се храни, като приема всичко, назначено от родителите. освен това се подобрило поведението й по време на хранене.

III. Цели на пациентите:

Възстановяване нормалното тегло на детето.

IV. Цели на психотерапевта:

Остават старите цели, плюс поставяне начало на отделяне семейството от психотерапевта.

V. Предписания:

= Предписания към възрастните (по време на сеанса)

Да се договорят за какво тегло на детето и за какъв период трябва да бъде постигнато то. Да постигнат пълно съгласие по договорката и заедно да съобщят решението си на детето. Предписанието е било изпълнено по време на сеанса.

= Предписания към бабата:

Да събере специализирана информация за това, какъв трябва да бъде темпа на прираст на тегло на  детето в тази възраст, за да може то да достигне 27 кгр. за два месеца.  Да съобщи резултатите на родителите.  Ако бащата е в командировка, бабата е длъжна да посещава дома на родителите и заедно с майката да участва в храненето. Да се спазва менюто разработено от майката и бащата стриктно.  Ако внучката повишава теглото си съгласно нормите и дори бащата да не е в командировка, сега вече бабата може да посети семейството и да направи подарък на детето.  Да подготви 4 приятни дейности за родителите и детето и да и  ги съобщи.

= Предписания към родителите:

На база препоръките на бабата, да съставят план за хранене и повишаване теглото на дъщерята. Заедно да съставят менюто така, както до сега. Всеки 3-4 ден (в зависимост от командировките на бащата), в определено време да се извършва оценяване постигнатото от детето, след което майката и бащата са длъжни да й кажат колко тежи и колко килограма й остават до нормата.  Ако графика се спазва – преди лягане бащата да подържи (поиграе) с детето 30 мин., а след това майката да разкаже (прочете) приказка. Ако не се спазва – майката в продължение на 30 мин. преди лягане да държи детето в ръцете си без да говори, а бащата да  подкрепя ръцете й, ако детето е немирно, също  мълчаливо. По избор, в продължение на една седмица да изпълняват по едно от „приятните дейности’ препоръчани от бабата, а през другата седмица – дейностите избрани от дъщерите.  Един път в седмицата да позвъняват на психотерапевта и да отчитат постигнатото.

Въпрос към родителите: „Бихте ли искали още едно дете?”

= Предписания към момиченцето:

Да продължи да „проверява” родителите си.  Да продължи да проучва в разговори със свои връстници какви приятни занимания може да препоръча на родителите си, освен досегашните танци. Да съобщи наученото на родителите си, само когато те я попитат.

 

VI. Резултати (отложени във времето)

Положителни. След една седмица е последвало телефонно позвъняване. Майката е съобщила, че детето е добре и е попитала, дали не е възможно да се промени назначението, така че детето да стигне само до 23 кгр.  По нейно мнение назначените 27 кгр. са много за 7-годишно дете.  „Да не се наложи по-късно да се намалява принудително теглото”. Психотерапевтът е отговорил, че това е възможно, ако всички заедно стигнат единодушно но това решение и кажат на детето: „Ти трябва да достигнеш до 23 кгр.”

 

Литература (касае публикациите):

= Стратегическия подход в семейната психотерапия. Източници на стратегическия подход и авторски приноси.

= Стратегическия подход в семейната психотерапия. Семейството в стратегическия подход.

= Стратегическия подход в семейната психотерапия. Стратегическия подход в семейната психотерапия на Джей Хейли.

= Стратегическия подход в семейната психотерапия. Парадоксалните предписания.

= Стратегическия подход в семейната психотерапия. Стадии на психотерапията в кризисни ситуации (антикризисна схема).

= Стратегическия подход в семейната психотерапия. Примери за описание на случаи от психотерапевтичната практика на Джей Хейли.

= Стратегическия подход в семейната психотерапия. Проследяване на случай от психотерапевтичната практика.

 

1.                  Wiener N. Cybernetics. Wiley, New York, NY, 1948.

2.                  Jackson, D.D. “The question of family homeostasis.” Psychiatric Quarterly Supplement, 31: 79-90, 1957; first presented at the convention of the American Psychiatric Association, St. Louis, 1954.

3.                  Maruyama M. “The Second Cybernetics: Deviation Amplifying Mutual Causal Processes,” in W. Buckley (ed.), Modern Systems Research for the Behavioral Scientist, Aldine, Chicago, 1968

4.                  Whitehead, A.N., & Russell, B. Principia Mathematica, 3 volumes, 2nd edition, Cambridge, Cambridge University Press, 1910-13.

5.                  Bateson G, Jackson D.D, Haley J, & Weakland J.H. Toward a Theory of Schizophrenia. Behavioral Science, 1, 1956.

6.                  Bateson G. Steps to an Ecology of Mind. (541 pp.) Ballantine, New York, NY, 1972.

7.                  Bateson G. Mind and Nature, (259 pp.) Ballantine, New York, NY, 1979.

8.                  В печатных материалах «Семейная терапия» 1998 г. (с. 6, 1 -я строчка сверху). О концепции «жертвы» двойной связки (Brodey, 1960) - если это Мюррей Боуэн. Семейная концепция шизофрении. Из сборника Дона Д. Джексона «Этимология шизофрении» Нью-Йорк; Basic Books, 1960, Michael, the Russian translation is identical to the original version in English. I agree that it’s not particularly logical, but what to do? Satir is dead and so we can’t ask her. If it will be useful, the article by Brodey is:

Brodey, W.M., Some family operations of schizophrenia: a study of five hospitalized families each with a schizophrenic member. Archives of General Psychiatry, 1: 379-402, 1959.

9.                  Haley J. Uncommon Therapy, the Psychiatric Techniques of Milton H. Erickson, M.D. (313 pp.) W.W. Norton & Co., New York, NY, 1973.

10.               Haley J. Problem Solving Therapy. (269 pp.) Jossey-Bass Publishers, San Francisco, California, 1987.

11.               Haley J. Leaving Home: The Therapy of Disturbed Young People. (280 pp.) McGraw-Hill Co., New York, NY, 1980.

12.               Haley J. Ordeal Therapy. (213 pp.) Jossey-Bass Publishers, San Francisco, California, 1984.

13.               Watzlawick, P. “Erickson’s contribution to the interactional view of psychotherapy.” In J. Zeig(Ed.), Ericksonian approaches to hypnosis and psychotherapy, New York: Brunner/Mazel, 1982

14.               Haley, J. “The contribution to therapy of Milton H. Erickson, M.D.” In J. Zeig(ed.), Ericksonian approaches to hypnosis and psychotherapy, New York: Brunner/Mazel, 1982

15.               Lankton, S. & Lankton, C., The answer within: A clinical framework of Ericksonian hypnotherapy. (368 pp.) New York: Brunner/Mazel, 1983.

16.               Lankton, S. & Lankton, C., “Ericksonian styles of paradoxical treatment.” In G. Weeks(editor), Promoting change through paradoxical therapy. Homewood, Illinois: Dow Jones-Irwin, 1984.

17.               Lankton, S., “Multiple-embedded metaphor and diagnosis.” In J. Zeig(editor), Ericksonian psychotherapy, Volume 1. (637 pp.) New York: Brunner/Mazel, 1985.

18.               Leary, T. Interpersonal diagnosis of personality. NewYork: Ronald.

19.               Whitaker, C.A. & Bumberry, W.M. Dancing with the Family pp. 65-7, (231 pp.) New York: Brunner/Mazel, 1988.

20.               Bandler R., Grinder J. The Structure of Magic. Vol. 1, (225 pp.) Science and Behavior Books, Palo Alto, California 1975.

21.               Bandler R., Grinder J. The Structure of Magic. Vol. 2, (198 pp.) Science and Behavior Books, Palo Alto, California, 1976.

22.               Коннер Р.(ред.) Современные терапевтические форматы. - Новосибирск,: Потанинский центр, 1997.

23.               Dilts R. Changing Belief Systems with NLP. (221 pp.) Meta Publications, Cupertino, California, 1990.

24.               Пэпп П. Семейная терапия и ее парадоксы. - М.: Класс, 1998.

25.               Watzlawick P. The Language of Change. (172 pp.) Norton, New York, NY, 1978.

26.               Duhl F., Duhl B., & Kantor D. “Learning, Space and Action in Family Therapy: A Primer of Sculpture.” In D. Bloch (Ed.), Techniques of Family Psychotherapy. Grune & Stratton, New York, NY 1973.

27.               Papp P., Silverstein O., & Carter E. “Family Sculpting in Preventive Work with Well Families.” Family Process, 1973, 12.

28.               Papp P. Brief Therapy with Couples Groups. In P. Guerin (Ed.), Family Therapy, Theory and Practice. Gardner Press, New York, NY, 1976 (a).

29.               Papp P. Family Choreography. In P. Guerin (Ed.), Family Therapy, Theory and Practice. Gardner Press, New York, NY, 1976 (b).

30.               Papp P. “The Use of Fantasy in a Couple Group.” In M. Adolfi & I. Zwerling (Eds.), Dimensions of Family Therapy. Guilford Press, New York, NY, 1980.

31.               Simon R. Sculpting the Family. Family Process, 1972, 2.

32.               Satir V. Peoplemaking. Science and Behavior Books, Palo Alto, California, 1972.

33.               Erickson, M.H., “Hypnosis: Its renascence as a treatment modality.” In E.L. Rossi (Editor), Innovative hypnotherapy: The collected papers of Milton H. Erickson on hypnosis (Vol. 4, pp. 52-75). (561 pp.) New York: Irvington Publishers

34.               Satir V. The New Peoplemaking. (400 pp.) Science and Behavior Books, Mountain View, California, 1988.

35.               Эриксон М., Росси Э. Человек из февраля. - М.: Класс, 1995.

36.               Grinder J., Bandler R. Frogs into Princes. (195 pp.) Real People Press, Moab, Utah, 1979.

37.               Фишер Р., Юри У. Путь к согласию через переговоры без поражений. - М.: Наука, 1992.

38.               Сатир В. Как строить себя и свою семью. - М.: Педагогика, 1992.

 

Забележка: Публикациите са превод от руски език на методическо пособие за лекари-студенти, озаглавено „Стратегически подход в семейната психотерапия”, издадено от Министерството на здравеопазването на Руската федерация, Новокузнецки държавен институт за усъвършенстване на лекари, Катедра „Психиатрия”.

 

 

април 2011г.

С о ф и я




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3872691
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1327
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930