Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.05.2011 13:00 - Методика за диагностика на пасивния словесен запас при 4-6-годишни деца
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 2013 Коментари: 0 Гласове:
0



Методика за диагностика на пасивния словесен запас при 4-6-годишни деца


           (1) Цел:  Методиката се прилага за изследване обема на пасивния словесен запас на деца на възраст между 4-6 години.

(2) Описание: В качеството на стимулен материал се предлагат 5 набора от думи, по 10 думи във всеки набор.

(3) Процедура на провеждане

            На детето се прочита първата дума (дума-стимул) от първия набор и му се предлага от следващите думи да подбере тези, които са подходящи по смисъл към първата дума, т.е. тези думи да съставляват една група, обединени по някакъв общ признак.  След назоваването на първата дума, изследователят продължава да чете следващите, изговаряйки ги бавно и ясно със скорост една дума в секунда. По време на изслушването детето е длъжно да направи избор, като посочи думата. Ако при първото прочитане детето не съумее да направи избори, изследователят може да прочете всички думи отново, но с по-бърз темп. Когато детето не открие нито една сходна дума от следващия ред, изследователят преминава на следващия, като накрая повтаря първия ред. Ако след първото прочитане детето направи избори, т.е. няма съмнения, че е разбрало инструкцията, но тези избори са неправилни, изследователят записва грешките и чете следващия ред. По време на изследването психологът води протокол като записва успешните и неуспешни избори. Протоколът служи за последващия количествен анализ на резултатите.

Пример:  Ако първата прочетена дума (образец) е велосипед, то от втория набор думи детето следва да избере думата „самолет”, съставяща с първата дума група „вид транспортни средства” или „транспорт”. По-нататък – „автомобил”, „”автобус” и „мотоциклет”.

(4) Инструкция: „Сега ще ти прочета една дума. Тази дума трябва да я запомниш. След това ще започна да ти чета поредица от други думи, а от теб се иска, след като чуеш думата, да помислиш дали тя по някакъв начин е близка до прочетената и запомнена от теб първа дума. Всеки път, когато чуеш дума, която според теб е близка до първата, трябва да я кажеш.  Ще ти дам един пример: Да приемем, че думата „флумастер” е първата дума, която ти си запомнил. Следващите думи, които чета са: „молив”, „химикал”, „писалка, „куче”, „коте”, „мишле”.  Първите три прочетени думи са близки до думата „ флумастер”, защото всички те формират група „средства за писане и рисуване”, а всички останали формират група на „домашни животни..  Ако при прочитането някоя от думите не е ясна за теб, чуваш я за първи път и не знаеш значението й, имаш право да попиташ за не”

(5) Стимулен материал

1. Велосипед, гвоздей, вестник, чадър, кожа, герой, качвам се, съединявам, храня се, остър.

2. Самолет, бутон, книжка, наметало, перо, приятел, движа се, обединявам, пия, тъп.

3. Автомобил, винт, списание, ботуши, камък, страхливец, бягам, свързвам, спя, одраскан.

4. Автобус, лост, писмо, шапка, пух, лъжец, въртя се, поставям, говоря, отрязан.

5. Мотоциклет, кламер, афиш, обувки, вълна, подлец, слизам, отрязвам, слушам, лакиран.

 

Забележка: Преди прочитането на втория и следващите редове (набори) от думи, изследователят е длъжен да напомни смисъла на детето откритите до момента от него думи, за да не забрави детето смисъла на непознатите от него думи. Например, ако към началото на четвъртия набор в отговор на думата-стимул от първия ред „велосипед”, детето вече е съумяло да назове от втория и третия ред думите „самолет” и „автомобил”, то преди началото на четене на четвъртия ред психологът може да каже: „И така, ние с теб вече намерихме думите „велосипед”, „самолет” и „автомобил”, които имат общ смисъл.  Не забравяй този смисъл, когато сега ще ти прочета следващия ред от думи. Когато чуеш дума със същия смисъл, веднага я кажи”.

(6) Оценка на резултатите

На база водения протокол, изследователят определя получения краен бал, като:

# 10 бала – ако детето правилно е намерило значението от 40 до 50 думи;

# от 8 до 9 бала – ако детето правилно е намерило значението от 30 до 40 думи;

# от 6-7 бала – ако детето правилно е намерило значението от 20 до 30 думи;

# от 4-5 бала – ако детето правилно е намерило значението от 10 до 20 думи;

# по-малко от 3  бала – ако детето правилно е намерило значението на по-малко от 10 думи.

(7) Ниво на развитие на словесния запас

# 10 бала – много висок запас;

# от 8 до 9 бала – висок запас;

# от 4 до 7 бала – среден запас;

# от 0 до 3 бала – нисък запас.

 

 

април 2011г.

С о ф и я




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3874059
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1327
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930