2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Популярен тест за оценка ниво на конфликтност
(1) Цел: Диагностика на поведенчески модели за разрешаване на конфликти.
(2) Описание: На изследваното лице са представени осем житейски ситуации при общуване с другите. Всяка ситуация предлага три възможни реакции. Иска се изследваното лице да избере един от трите възможни отговора. Всеки отговор носи определен брой точки, като в единия край на скалата са силно изразените модели на конфликтност (вербална агресия), които носят 0 точки, а на другия край се намират модели „бягство” или „компромис”, които носят 4 точки. Отговорите в средната, балансирана част на скалата носят по 2 точки.
(3) Инструкция: „Предлагаме Ви кратък популярен тест за диагностика на нивото Ви на конфликтност. Представяме Ви осем житейски ситуации, свързани с взаимоотношенията с другите хора, като за всяка ситуация имате възможност да изберете един от три възможни отговора. Колкото сте по-обективен в отговорите, толкова по-ясно ще се очертаят моделите Ви на реагиране при общуване с другите и нивото Ви на конфликтност.
(4) Въпросник
1. В обществен транспорт се води разговор на висок глас. Вашата реакция е:
а/ не взимам участие – 4 точки;
б/ кратко се изказвам в защита на едната страна, която считам за права – 2 точки;
в/ активно се намесвам, показвайки отношение – 0 точки;
2. Критикувате ли на събрание ръководството си?
а/ не – 4 точки;
б/ само тогава, когато има ясни основания за това – 2 точки;
в/ критикувам при всеки повод не само началниците, но и тези, които ги защитават – 0 точки;
3. Често ли спорите с обкръжението си (приятели, колеги)?
а/ само тези от тях, за които зная, че не се обиждат лесно – 4 точки;
б/ само по принципни въпроси – 2 точки;
в/ спорът е моята стихия – 0 точки.
4. За съжаление в нашия живот чакането на опашка е неизбежен факт. Как реагирате когато някой се опитва да наруши реда?
а/ възмущавам се дълбоко в себе си, но замълчавам, въздържам се – 4 точки;
б/ правя забележка – 2 точки;
в) отивам най-отпред и започвам да наблюдавам за реда (прави списъци; уточнявам кой след кого е; поставям въпроса открито; искам останалите да се подредят и пр.) – 0 точки
5. В къщи са Ви сервирали храна, на която и липсва определена подправка. Вашата реакция е?
а/ не бих създал раздори по такъв повод – 4 точки;
б/ мълчаливо ще добавя липсващото – 2 точки;
в/ не бих се въздържал – ще направя забележка или дори демонстративно бих се отказал от храната – 0 точки.
6. Ако на улицата (на опашка), в транспортно средство или друго публично място някой Ви настъпи по крака. Вие ще реагирате?
а/ с възмущение и критика ще погледна лицето – 4 точки;
б/ сухо и въздържано ще направя забележка – 2 точки;
в/ ще се изкажа не само за постъпката, но и за самото лице – 0 точки;
7. Ако някой близък до Вас, например член на семейството, закупи вещ, която не Ви харесва, Вие ще реагирате:
а/ ще замълча – 4 точки;
б/ ще реагирам с кратък, тактичен коментар – 2 точки;
в/ ще устроя скандал – 0 точки.
8. Не Ви е провървяло в лотарийна игра. Как ще реагирате?
а/ ще се постарая да остана равнодушен (а), решавайки повече да не участвам в нея – 4 точки;
б/ няма да скрия досадата, раздразнението си, но ще се отнеса в крайна сметка с чувство за хумор, приемайки, че имам право на реванш – 2 точки;
в/ загубата задълго ще развали настроението ми – 0 точки.
(5) Оценка на резултатите
Както е видно всеки един от отговорите носи определен брой точки. Сумират се всички получени точки и се отнасят към нормите.
(6) Норми
# от 22 до 32 точки – ниско ниво на конфликтност;
# от 12 до 20 точки – средно ниво на конфликтност;
# до 10 точки – високо ниво на конфликтност (вербална агресия).
(7) Интерпретация
# от 22 до 32 точки – Вие сте тактичен и миролюбив, лесно излизате от ситуации на спорове и конфликти, прилагайки най-вече защитна стратегия „бягство”, която обаче не винаги е най-полезна за самия Вас. Фразата: „Платон ми е приятел, но истината ми е по-скъпа”, никога не е била Ваш девиз. Притежавате високи приспособителни способности. Липсва Ви обаче смелост и самоувереност да защитавате собствения си Аз. Понякога проявявате наивност, от която впоследствие страдате. Необходим Ви е конструктивизъм при разрешаване на спорове, търсейки и защитавайки собствения си интерес и проявявайки по-голямо самоуважение. Препоръчителен стил за разрешаване на конфликти – сътрудничество.
# от 12 до 20 точки – Вие влизате (започвате) конфликт само в онези случаи, при които няма друг вариант и другите средства за изчерпани. Твърдо отстоявате своето мнение, без да се съобразявате с това, какви ще се последиците за служебното Ви положение или приятелски отношения. При това не излизате от рамката на коректността, не унижавате другия до оскърбление. Спорите с аргументи и само по темата, а не въвличате или изразявате отношение към другия. Тази позиция печели уважението на другите към Вас. Имате нормално ниво на самоуважение.
# до 10 точки – Вие сте „затънал” в спорове, конфликти и скандали, без които очевидно не можете да живеете. Обичате да критикувате другите, но ако чуете забележки по свой адрес, влизате в безкраен конфликт. Не сте способен да признавате грешките си и още по-малко да искате прошка от другите. Вашата критика е самоцелна – критика заради критиката, а не по същество. Често при споровете въвличате в тях и изразявате личното си отношение към другия и не се придържате към темата (спорния въпрос). Не е изключено да реагирате по този начин поради ниската си самооценка, като спорът Ви разкрива терен за самоутвърждаване и компенсиране на този дефицит. Вашата невъздържаност, грубост и липса на обективност водят до отдръпване на обкръжението Ви и липса на приятели. Нуждаете се от корекция на стереотипизираният Ви вече поведенчески модел за общуване с другите.
април 2011г.
С о ф и я
ѱ Методика „Личностна агресивн...
ѱ Методика „Личностна агресивн...