Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.05.2011 09:00 - Тест за оценка на тревожността при детето (Р.Темпъл,В.Амен, М. Дюрки)
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 9308 Коментари: 9 Гласове:
1

Последна промяна: 13.10.2017 14:59


  Тест за оценка на тревожността при детето

 (Р.Темпъл,В.Амен, М. Дюрки)


             (1) Цел: Определяне нивото на тревожност при детето.

            (2) Описание: Методиката е предназначена за деца на възраст от 4 до 7 г. Степента на тревожност свидетелства за нивото на емоционална приспособеност на детето към социални ситуации, показва отношението на детето към определени ситуации и дава косвена информация за характера на взаимоотношенията на детето с връстниците му в семейството и колектива.

(3) Експериментален материал: 14 рисунки (8,5x11 см) изпълнени в два варианта: за момичета (на рисунката е изобразено момиче) и за момчета (на рисунката е изобразено момче).  Всяка рисунка представя някаква типична за живота на детето ситуация. Лицето на детето е с недовършени контури.  Към всяка основна рисунка има две допълнителни, като на едната е изобразено усмихващо се лице, а на другата – натъжено.

(4) Провеждане на изследването: Рисунките се представят пред детето в строго определен порядък (номерирани са). Интервюто се провежда в отделна стая.  Преди да представи всяка от рисунките, изследователят дава инструкция.

(5) Инструкции:  

1. Игра на с малко дете. „Как мислиш, какво ще е лицето на момиченцето (момченцето): весело или натъжено? Тя (той) играе с по-малко дете”

2. Дете и майка с бебе. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) се разхожда в парка със своята майка и бебето”

3. Обект на агресия. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?

4. Обличане: „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) се облича (обува)”

5. Игра с по-голямо дете: „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) играе с по-голямо от нея (него) дете”

6. Подготовка за лягане в отделна стая сама (сам). „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) отива да си ляга сама в нейната стая вечерта”.

7. Миене. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) се намира във ваната”

8. Разговор. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?

9. Игнориране (пренебрегване): „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?

10. Агресивно нападение. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?

11. Събиране на играчки (подреждане). „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) събира играчките си.

12. Изолация: „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?

13. Дете с родители. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) е с мама и татко”

14. Хранене сам (а). „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Той  (тя) е напълно сам (а)”

За избягване на други избори, изследователят използва в случая името на детето. Други въпроси не се задават.

Изборите на детето по всяка картинка и коментарите, свързани с нея се записват в протокол (бланката се подготвя предварително).

Образец на протокол:

Име………………………., възраст …

Дата: ……2011г.

 

Рисунка                Коментар                              Избор

                                                               весело                   тъжно

 лице                       лице

…………………………………………………………

1. Игра с               Не му се                  +

малко дете          играе.

2. Дете с               Разхожда се,           +

майка и бебе       обича да се

                               разхожда с

                               майка си.

3. Обект на          Иска да го                                              +

агресия.                удари със

                               стол.

4. Обличане.       Отива да се             +

                                разхожда.

                               Трябва да се

                               облече.

5. Игра с               Защото няма          +

по-голямо           дете като

дете                       него.

6. Подготовка     Аз винаги                                              +

за лягане само    взимам

                               играчка.

7.Миене.               Защото се               +

                               мие.

8. Разговор.         Майката иска                                       +

                               да го изостави.

9. Игнориране.    Защото е                 +

 малък.

10. Агресия.        Защото му                                            +

                               взимат

                               играчките.

11. Събиране      Майката го                                            +

на играчки.          кара, но то

                               не иска.

12. Изолация.      То не искат                                           +

                да играе

                само.

13. Дете с             Мама и                                                  +

родители.             татко

                               се разхождат

                               с него.

14. Хранене         Пие мляко.              +

сам.                       Аз обичам

                               мляко.

 

Анализ на резултатите: протоколът на всяко дете се подлага на количествен и качествен анализ.

(6) Количествен анализ

На база данните от протокола се изчислява индекс на тревожността (ИТ), който е равен в процентното отношение на броя на негативните избори (тъжно лице) към общото число на рисунките.(14).

ИТ = брой на емоционално негативните отговори   х 100%

                                            14

 

В зависимост от нивото на индекса, децата се подразделят в три групи:

а/ с високо ниво на тревожност (ИТ = повече от 50%);

б/ средно ниво на тревожност (ИТ = от 20 до 50%);

в/ ниско ниво на тревожност (ИТ = от 0 до 20%).


(7) Качествен анализ

Всеки отговор на детето се анализира отделно. Правят се изводи за възможния характер на емоционалния опит на детето в дадената (и в подобни) ситуация. Особено високо проективно значение имат рисунки:  № 4 (Обличане); № 6 (Подготовка за спане сам (а); № 14 (Хранене сам (а). Децата, които правят по тези рисунки негативен избор, вероятно постоянно се намират в състояние на висока тревожност.

Децата, които правят отрицателен избор в ситуациите, изобразени на рисунки: № 2 (Дете с майка и бебе), № 7 (Миене), № 9 (Игнориране) и № 11 (Събиране на играчки),  с голяма вероятност могат да са с висок или среден ИТ.

Принципно най-високо ниво на тревожност се проявява в ситуациите, които моделират отношения „дете-дете” („Игра с малко дете”, „Обект на агресия”, „Игра с по-голямо дете”, „Агресивно нападение”, „Изолация”). Значително по-ниско е нивото на тревожност в рисунките, моделиращи отношения „дете-възрастен” („Дете с майка и бебе”, „Разговор”, „Игнориране”, „Дете с родители”) и в ситуации, моделиращи ежедневни действия („Обличане”, „Подготовка за спане сам”, „Миене”, „Събиране на играчки”, „Хранене сам”).

(8) Стимулен материал към теста за тревожност

(8.1) Стимулен материал към теста за момичета
            image
image

image

image


(8.1) Стимулен материал към теста за момчета

image

image

image

image
            




 

 

април 2011г.

С о ф и я

 




Гласувай:
1
0



1. ozeto - Може ли да получа рисунките (сти...
11.06.2011 23:07
Може ли да получа рисунките (стимулен материал) на е-маил rozzz_87@abv.bg
цитирай
2. анонимен - може ли да получа рисунките на e-...
18.08.2011 13:02
може ли да получа рисунките на e-mail evgenita16@abv.bg
цитирай
3. анонимен - стимулен материал
19.09.2011 09:50
Здравейте,
Мога ли да получа материалите на email asya_ag@abv.bg?
Благодаря
цитирай
4. анонимен - Здравейте !
27.07.2012 10:56
Може би малко късно пиша, но материалът много ме впечатли и бих искала да имам и рисунките (стимулен материал), на email: galia_nik@abv.bg. Блогът Ви е чудесен! Поздрави
цитирай
5. анонимен - Поздравления.
06.08.2012 00:23
Блогът Ви е прекрасен и много полезен. Поздравления.
цитирай
6. анонимен - 14 РИСУНКИ С ТИПИЧНИ ЕМОЦИОНАЛНИ СИТУАЦИИ В ЖИВОТА НА ДЕТЕТО
22.09.2012 17:42
Поздравления. БИХТЕ ЛИ МИ ПРАТИЛИ РИСУНКИТЕ НА Е-МAIL pypii@abv.bg
БЛАГОДАРЯ ПРЕДВАРИТЕЛНО!

цитирай
7. marrgoo - Бих искала да имам и рисунките (с...
01.07.2013 10:00
Бих искала да имам и рисунките (стимулен материал), на email: marrgoo@abv.bg. Блогът Ви е чудесен! Поздрави
цитирай
8. daliiq - Бих исклала да получа стимулния ...
30.08.2013 22:17
Бих исклала да получа стимулния материал на email:dpiskuliyska@abv.bg.С благодарност!Блогът е изключителен!
цитирай
9. daliiq - Страхотен блог!Бих искала да по...
30.08.2013 22:20
Страхотен блог!Бих искала да получа стимулния материал към теста на email:dpiskuliyska@abv.bg.Благодаря за предоставената възможност!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1208740
Постинги: 1460
Коментари: 116
Гласове: 1084
Архив
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031