2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Прочетен: 15913 Коментари: 9 Гласове:
Последна промяна: 13.10.2017 14:59
Тест за оценка на тревожността при детето
(Р.Темпъл,В.Амен, М. Дюрки)
(1) Цел: Определяне нивото на тревожност при детето.
(2) Описание: Методиката е предназначена за деца на възраст от 4 до 7 г. Степента на тревожност свидетелства за нивото на емоционална приспособеност на детето към социални ситуации, показва отношението на детето към определени ситуации и дава косвена информация за характера на взаимоотношенията на детето с връстниците му в семейството и колектива.
(3) Експериментален материал: 14 рисунки (8,5x11 см) изпълнени в два варианта: за момичета (на рисунката е изобразено момиче) и за момчета (на рисунката е изобразено момче). Всяка рисунка представя някаква типична за живота на детето ситуация. Лицето на детето е с недовършени контури. Към всяка основна рисунка има две допълнителни, като на едната е изобразено усмихващо се лице, а на другата – натъжено.
(4) Провеждане на изследването: Рисунките се представят пред детето в строго определен порядък (номерирани са). Интервюто се провежда в отделна стая. Преди да представи всяка от рисунките, изследователят дава инструкция.
(5) Инструкции:
1. Игра на с малко дете. „Как мислиш, какво ще е лицето на момиченцето (момченцето): весело или натъжено? Тя (той) играе с по-малко дете”
2. Дете и майка с бебе. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) се разхожда в парка със своята майка и бебето”
3. Обект на агресия. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?
4. Обличане: „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) се облича (обува)”
5. Игра с по-голямо дете: „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) играе с по-голямо от нея (него) дете”
6. Подготовка за лягане в отделна стая сама (сам). „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) отива да си ляга сама в нейната стая вечерта”.
7. Миене. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) се намира във ваната”
8. Разговор. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?
9. Игнориране (пренебрегване): „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?
10. Агресивно нападение. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?
11. Събиране на играчки (подреждане). „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) събира играчките си.
12. Изолация: „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено?
13. Дете с родители. „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Тя (той) е с мама и татко”
14. Хранене сам (а). „Как мислиш, какво ще е лицето на това момиченце (момченце): весело или натъжено? Той (тя) е напълно сам (а)”
За избягване на други избори, изследователят използва в случая името на детето. Други въпроси не се задават.
Изборите на детето по всяка картинка и коментарите, свързани с нея се записват в протокол (бланката се подготвя предварително).
Образец на протокол:
Име………………………., възраст …
Дата: ……2011г.
Рисунка Коментар Избор
весело тъжно
лице лице
…………………………………………………………
1. Игра с Не му се +
малко дете играе.
2. Дете с Разхожда се, +
майка и бебе обича да се
разхожда с
майка си.
3. Обект на Иска да го +
агресия. удари със
стол.
4. Обличане. Отива да се +
разхожда.
Трябва да се
облече.
5. Игра с Защото няма +
по-голямо дете като
дете него.
6. Подготовка Аз винаги +
за лягане само взимам
играчка.
7.Миене. Защото се +
мие.
8. Разговор. Майката иска +
да го изостави.
9. Игнориране. Защото е +
малък.
10. Агресия. Защото му +
взимат
играчките.
11. Събиране Майката го +
на играчки. кара, но то
не иска.
12. Изолация. То не искат +
да играе
само.
13. Дете с Мама и +
родители. татко
се разхождат
с него.
14. Хранене Пие мляко. +
сам. Аз обичам
мляко.
Анализ на резултатите: протоколът на всяко дете се подлага на количествен и качествен анализ.
(6) Количествен анализ
На база данните от протокола се изчислява индекс на тревожността (ИТ), който е равен в процентното отношение на броя на негативните избори (тъжно лице) към общото число на рисунките.(14).
ИТ = брой на емоционално негативните отговори х 100%
14
В зависимост от нивото на индекса, децата се подразделят в три групи:
а/ с високо ниво на тревожност (ИТ = повече от 50%);
б/ средно ниво на тревожност (ИТ = от 20 до 50%);
в/ ниско ниво на тревожност (ИТ = от 0 до 20%).
(7) Качествен анализ
Всеки отговор на детето се анализира отделно. Правят се изводи за възможния характер на емоционалния опит на детето в дадената (и в подобни) ситуация. Особено високо проективно значение имат рисунки: № 4 (Обличане); № 6 (Подготовка за спане сам (а); № 14 (Хранене сам (а). Децата, които правят по тези рисунки негативен избор, вероятно постоянно се намират в състояние на висока тревожност.
Децата, които правят отрицателен избор в ситуациите, изобразени на рисунки: № 2 (Дете с майка и бебе), № 7 (Миене), № 9 (Игнориране) и № 11 (Събиране на играчки), с голяма вероятност могат да са с висок или среден ИТ.
Принципно най-високо ниво на тревожност се проявява в ситуациите, които моделират отношения „дете-дете” („Игра с малко дете”, „Обект на агресия”, „Игра с по-голямо дете”, „Агресивно нападение”, „Изолация”). Значително по-ниско е нивото на тревожност в рисунките, моделиращи отношения „дете-възрастен” („Дете с майка и бебе”, „Разговор”, „Игнориране”, „Дете с родители”) и в ситуации, моделиращи ежедневни действия („Обличане”, „Подготовка за спане сам”, „Миене”, „Събиране на играчки”, „Хранене сам”).
(8) Стимулен материал към теста за тревожност
(8.1) Стимулен материал към теста за момичета
(8.1) Стимулен материал към теста за момчета
април 2011г.
С о ф и я
Оценка за наличието и изразеността на ем...
Методика „Скала за оценка степента на из...
Буцефал "бичата глава"
Древна легенда и вълшебна реалност - Род...
18.08.2011 13:02
19.09.2011 09:50
Мога ли да получа материалите на email asya_ag@abv.bg?
Благодаря
27.07.2012 10:56
06.08.2012 00:23
22.09.2012 17:42
БЛАГОДАРЯ ПРЕДВАРИТЕЛНО!