Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.05.2011 12:00 - Методика за диагностика на образно-логическо мислене при деца от 4 до 5 г. - „Раздели на групи”
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 2417 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 13.10.2017 03:35


Методика за диагностика на образно-логическо мислене при деца от 4 до 5 г. - „Раздели на групи”


(1) Цел: Диагностика на образно-логическо мислене при деца на възраст 4-5 г.

(2) Описание и процедура: Методиката използва стимулен материал (табло с  24 геометрични фигури). На детето се показва таблото и се дава инструкция. Засича се времето за изпълнение на задачата. Ако детето в рамките на 3 минути не е приключило с решаването на задачата, психологът прекратява изследването. След като бъде дадена инструкцията, психологът засича времето и повече указания не се дават, а се изчаква контролното време от 3 минути.

Методиката е аналогична на тази, създадена от Б.В Зейгарник „Класификации”.

Забележка: В оригиналния вид на стимулния материал фигурите са цветни. Тук е приложен черно-бял образец, просто като пример, но не представлява проблем психологът сам да изработи такова цветно табло. Показаният черно-бял образец също може да се използва като разделянето се извършва по признак различия при щриховането, макар, че по-добрия и интересен стимулен материал е цветния. При цветния материал щриховането липсва. 

(3) Инструкция: „Внимателно разгледай картинката и раздели показаните на нея фигури колкото е възможно в по-голям брой групи. Във всяка една група трябва да има фигури, които имат нещо общо помежду си.  Назови  всички фигури от всяка група и посочи  признака, по който си ги разделил.

(4) Оценка на резултатите

Оценява се времето за справяне със задачата; броя на групите, които детето е създало; адекватност на името на групата; правилно ли е определило признака, по който ги е обединило. Резултатите получават балово изражение, на базата на което по-късно, чрез норми  се правят изводи за нивото на развитие

# 10 бала – детето е разделило всички фигури за време по-малко от 2 мин.;

# 8-9 бала – детето е разделило всички фигури за време от 2 до 2,5 мин.;

# 6-7 бала – детето е разделило всички фигури за време от 2,5 до 3 мин.;

# 4-5 бала – за време от 3 мин.  детето е назовало само от 5 до 7 групи;

# 2-3 бала – за време от 3 мин.  детето е назовало само от 2 до 3 групи;

# 0-1 бала – за време от 3 мин.  детето е назовало не повече от 1 група.

След като приключи или се прекрати изследването психологът поставя въпроси към изследваното:

а/ да каже първо името на групата;

б/ да назове последователно всяка фигура (кръг, ромб) и да обясни, защо е в тази група;

в/ при преглеждането има право да се коригира, като прехвърли фигура в другата група;

г/ ако не се коригира, трябва да обясни защо;

д/ ако има останали отделни фигури, да обясни защо не са в групите;

е/ ако има фигури, които могат да се отнесат и към друга група също да ги назове.

През цялото време психологът води протокол (интервюто може да се запише на магнетофон или електронен носител) за всяка казана дума от изследваното лице.  В протокола се пишат: имената на детето, годините, записват се обясненията (име на групите, имена на картичките, обяснения защо е постъпило така).

(5) Ключ

Фигурите могат да се групират както следва:

= по форма – триъгълници; кръгове; квадрати; ромбове;  

= по цвят – на черно-белият образец оцветяването е показано по следния начин:  със син цвят (фигури с вертикални или хоризонтални щрихи); с жълт цвят (фигури с преплетени вертикални или хоризонтални щрихи във вид на клетки);

= по размер – големи и малки фигури;

При класификацията една и съща фигура може да принадлежи към няколко групи.

 (6) Изводи за ниво на развитие (норми)

# 10 бала – много високо;

# 8-9 бала – високо;

# 4-7 бала – средно;

# 2-3 бала – ниско;

# 0-1 бал – много ниско.

(7) Стимулен материал
             .....................................................

image

 

 

април 2011г.

С о ф и я

 




Гласувай:
0



1. анонимен - моля да ми изпратите фаила
10.10.2011 16:50
mihaila_86@abv.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3871265
Постинги: 2190
Коментари: 116
Гласове: 1326
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930