2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 2417 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 13.10.2017 03:35
Методика за диагностика на образно-логическо мислене при деца от 4 до 5 г. - „Раздели на групи”
(1) Цел: Диагностика на образно-логическо мислене при деца на възраст 4-5 г.
(2) Описание и процедура: Методиката използва стимулен материал (табло с 24 геометрични фигури). На детето се показва таблото и се дава инструкция. Засича се времето за изпълнение на задачата. Ако детето в рамките на 3 минути не е приключило с решаването на задачата, психологът прекратява изследването. След като бъде дадена инструкцията, психологът засича времето и повече указания не се дават, а се изчаква контролното време от 3 минути.
Методиката е аналогична на тази, създадена от Б.В Зейгарник „Класификации”.
Забележка: В оригиналния вид на стимулния материал фигурите са цветни. Тук е приложен черно-бял образец, просто като пример, но не представлява проблем психологът сам да изработи такова цветно табло. Показаният черно-бял образец също може да се използва като разделянето се извършва по признак различия при щриховането, макар, че по-добрия и интересен стимулен материал е цветния. При цветния материал щриховането липсва.
(3) Инструкция: „Внимателно разгледай картинката и раздели показаните на нея фигури колкото е възможно в по-голям брой групи. Във всяка една група трябва да има фигури, които имат нещо общо помежду си. Назови всички фигури от всяка група и посочи признака, по който си ги разделил.
(4) Оценка на резултатите
Оценява се времето за справяне със задачата; броя на групите, които детето е създало; адекватност на името на групата; правилно ли е определило признака, по който ги е обединило. Резултатите получават балово изражение, на базата на което по-късно, чрез норми се правят изводи за нивото на развитие
# 10 бала – детето е разделило всички фигури за време по-малко от 2 мин.;
# 8-9 бала – детето е разделило всички фигури за време от 2 до 2,5 мин.;
# 6-7 бала – детето е разделило всички фигури за време от 2,5 до 3 мин.;
# 4-5 бала – за време от 3 мин. детето е назовало само от 5 до 7 групи;
# 2-3 бала – за време от 3 мин. детето е назовало само от 2 до 3 групи;
# 0-1 бала – за време от 3 мин. детето е назовало не повече от 1 група.
След като приключи или се прекрати изследването психологът поставя въпроси към изследваното:
а/ да каже първо името на групата;
б/ да назове последователно всяка фигура (кръг, ромб) и да обясни, защо е в тази група;
в/ при преглеждането има право да се коригира, като прехвърли фигура в другата група;
г/ ако не се коригира, трябва да обясни защо;
д/ ако има останали отделни фигури, да обясни защо не са в групите;
е/ ако има фигури, които могат да се отнесат и към друга група също да ги назове.
През цялото време психологът води протокол (интервюто може да се запише на магнетофон или електронен носител) за всяка казана дума от изследваното лице. В протокола се пишат: имената на детето, годините, записват се обясненията (име на групите, имена на картичките, обяснения защо е постъпило така).
(5) Ключ
Фигурите могат да се групират както следва:
= по форма – триъгълници; кръгове; квадрати; ромбове;
= по цвят – на черно-белият образец оцветяването е показано по следния начин: със син цвят (фигури с вертикални или хоризонтални щрихи); с жълт цвят (фигури с преплетени вертикални или хоризонтални щрихи във вид на клетки);
= по размер – големи и малки фигури;
При класификацията една и съща фигура може да принадлежи към няколко групи.
(6) Изводи за ниво на развитие (норми)
# 10 бала – много високо;
# 8-9 бала – високо;
# 4-7 бала – средно;
# 2-3 бала – ниско;
# 0-1 бал – много ниско.
(7) Стимулен материал
.....................................................
април 2011г.
С о ф и я
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Диагностика на семейните взаимоотношения...