Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.05.2011 14:00 - Методика за диагностика обем (обхват) на вниманието при деца – „Запомни и разположи точките”
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 7291 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 06.10.2017 08:18


Методика за диагностика обем (обхват) на вниманието при деца – „Запомни и разположи точките

 

Мнозинството от изследователите, проучващи вниманието приемат, че то е процес, при който се извършва концентрация на психически сили върху един основен обект. Той става своеобразен притегателен център на душевната енергия.

            У внимаващият човек протича сложен процес. От една страна той извършва ограничаване на обектите, а от друга - насочване на психическите сили само към един от тях.

            Водещото отличие на вниманието е, че то няма собствен продукт т.е. не е самостоятелен процес.

            Функцията на вниманието не се състои в сътворяването на психични продукти, а да измени създаван образ или пораждаща се идея по посока на по-голяма отчетливост. В този смисъл то изпъква като регулатор, който само увеличава тяхната яснота в съзнанието.

            Съдържание на вниманието - това е съдържанието на онзи психичен процес, който в момента е подложен на ускоряващо въздействие с цел, съответния образ или идея да изпъкнат по-ярко.  Всяко изменение на силата на вниманието неизбежно се отразява както върху темпа и дълбочината на функциониране на съответния процес, така и върху яркостта на продукта, представян в съзнанието на човека. Именно по такъв начин вниманието прониква в други психически процеси, ставайки „съпритежател” на техните продукти.

            Съдействайки образа или идеята да заемат господстващо място в съзнанието, вниманието упражнява своите „управляващи възможности”. Тези възможности се проявяват в превключването от един образ на друг.

            Именно тези възможности определят вниманието като феномен, който стои по-високо в сравнение другите психически процеси. Тъкмо тази управляваща роля на вниманието създава предпоставки за последователност, за подреденост във включването на други процеси.

 

(1) Цел: Диагностика на обема на внимание на детето

(2) Описание и процедура: Методиката използва стимулен материал. (лист А4, на който са разположени 8 квадрата). Квадратите са номерирани и във всеки един от тях са поставени на различни места точки, като в квадрат № 1 има най-малко точки (две точки) , във всеки следващ квадрат броя на точките се увеличава  за да достигне най-голям брой точки в квадрат № 8 (девет точки). Рисунките се показват една по една от № 1 до № 9. Всеки път след като психологът покаже поредната рисунка, задържайки я пред детето не по-вече от 1-2 сек., закрива рисунката и предлага на детето да постави на чистата бланка точките там, където ги е видяло и запомнило че се намират. Времето за тази дейност на детето е точно 15 сек.  След това работата по този квадрат се прекратява (ако детето още не е свършило) и се преминава към следващия квадрат. Така процедурата продължава за всеки един от осемте квадрата.

(3) Инструкция: „Сега ние с теб ще поиграем на една игра на внимание.  Аз ще ти показвам една след друга картички, на които са нарисувани квадрати с поставени в тях точки. След като ти покажа картичката,ти трябва да запомниш къде точно са поставени точките и след това имаш право да нарисуваш същите точки там където си ги видял, че се намират на този нов квадрат (показва му се чистата бланка).

(4) Оценка на резултатите

Оценява се максималното число точки, които детето е успяло правилно да възпроизведе на всеки квадрат (избират се квадратите, на които детето е успяло да възпроизведе безгрешно най-голямо количество точки). Резултатите от изследването се превръщат в балове, които по-късно се използват за определяне нивото на развитие по норми.

# 10 бала – за определеното време детето правилно е възпроизвело в квадрат 6 и повече точки;

# 8-9 бала – детето правилно е възпроизвело от 4 до 5 точки;

# 6-7 бала – детето правилно е възпроизвело от 3 до 4 точки;

# 4-5 бала – детето правилно е възпроизвело от 2 до 3 точки;

# 0-3 бала – детето правилно е възпроизвело на една картичка до 1 точка.

(5) Изводи за ниво на развитие

# 10 бала – много високо;

# 8-9 бала – високо;

# 6-7 бала – средно;

# 4-5 бала – ниско;

# 0-3 бала – много ниско.

(6) Стимулен материал
             .............................................................

(7) Допълнителни бележки за свойствата на вниманието.

1 Устойчивост - изразява се с диапазона от време, през което се запазва онази интензивност на концентрация, необходима за оптималната продуктивност. Основното тук е възможността за разкриване на нови и стари връзки. Зависи от това дали обектът е подвижен или неподвижен и доколко човек е пасивно наблюдаващ или активно манипулиращ с обекта.

2.Колебливост - то е противоположно свойство на устойчивостта. Изразява се в изтласкване на обекта от центъра на съзнанието. Същественото тук е, че колебанието има неволеви характер  и не може да бъде изключено от живота на човека. Работата обаче е там, че само след няколко секунди колебливост вниманието може да придобие своята устойчивост. Като причини за колебливостта се посочват: биологични ритми ; умора на сетивните клетки ; изтощаване на нервните клетки и пр.

3.Превключваемост /гъвкавост/ - изразява се в преконцентриране на психическите сили от един на друг предмет. Всяко превключване е съпроводено с волеви процес.

4.Отвлекаемост - свойство, което е сродно на превключването. Изразява се в това, че човек пренасочва, променя посоката на концентрация, но без предварително поставена цел.

5.Разпределеност на вниманието - свързано е с факта, че в живота човек извършва едновременно повече дейности, спрямо които трябва да съсредоточи вниманието си. Това свойство се поддава на формиране  и развитие до навици. Тук са възможни вариативности - едната дейност да е развита до ниво навик, а друга да не е.

Важно: Устойчивостта, превключваемостта и разпределителността могат да бъдат волево регулирани.

6. Обем на вниманието

То се характеризира с количествената, времевата, пространствената страна на полето на вниманието. По-конкретно тук става на въпрос за количеството обекти, които могат да бъдат обхванати, но за кратък период от време. Не подлежат на волеви контрол.

Възможността човек да възприема по-малък или по-голям брой предмети се обуславя от 2 условия: възраст  и смислова свързаност т.е. наличието на връзки между обектите.

7. Разсеяност

Тя изпъква с две разновидности:

·                    Разсеяност, която е следствие на слабостта на волевото внимание. Изразява се в невъзможността от концентрация и задържане или разсеяност поради неизградена привичка за концентрация, умора, липса на мотивация ;

·                    Разсеяност поради свръхконцентрация на внимание известна като „Професорска разсеяност”.

Общото и в двата вида разсеяност е слабия самоконтрол върху концентрацията.

  

image

 

април 2011г.

С о ф и я

 




Гласувай:
0



1. анонимен - моля за файла
10.10.2011 16:33
e-mail: mihaila_86@abv.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817275
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031