Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.05.2011 14:00 - Методика за диагностика на мисловни операции при деца „Последователност на събитията”
Автор: kunchev Категория: Хоби   
Прочетен: 2548 Коментари: 2 Гласове:
0



Методика за диагностика на мисловни операции при деца

„Последователност на събитията”


(1) Цел: Определяне способността за логическо мислене, обобщаване, умение за разбиране на връзка между събития и структуриране на последователни умозаключения.

(2) Описание и процедура: Методиката използва сюжетни картини (от 3 до 6), на които са изобразени етапи от някакви събития. В текстът е представен стимулен материал предложен от Х. Бидструп.

На детето в разбъркан ред се представя стимулния материал и му се дава инструкция.

След инструкцията психологът наблюдава действията на детето и води протокол. Крайната подредба на картинките също се записва в протокола.  (напр. 1,2,4,3). След това психологът моли детето да направи устен разказ по подредените картинки.

 (3) Инструкция: „Пред теб съм поставил (а) картинки, на които е нарисувано някакво събитие. Както виждаш редът на картинките е разбъркан. От теб се иска да подредиш така картинките, че да стане ясно точно какво се случва и в каква последователност. Можеш да местиш картинките както искаш и след като ги подредиш в някакъв ред, състави разказ за събитията, които изобразяват като цяло”.

(4) Оценяване на резултатите

Има случаи, при които при неправилна последователност на рисунките, детето изпитва трудности да състави смислен и логичен разказ. Такова изпълнение на задачата обаче се приема за вярно.

Ако детето правилно е наредило картинките, но не може да състави добър разказ, тогава е необходимо да му бъдат зададени въпроси за да се изясни причината за затруднението.  Така детето може интуитивно да разбере смисъла на картинките, но да не му достига или речеви запас за описание на случващото се на картинките, или да не е разбрало конкретната задача  за обяснение на това, което вижда.

Ако психологът прибегне към задаване на насочващи въпроси, то те задължително се отбелязват в протокола, както и отговорите на тези въпроси. Съдържанието на насочващите въпроси много зависи от опита и квалификацията на специалиста.  Съставянето на разказ с помощта на насочващите въпроси се оценява като справяне на средно ниво.

Ако детето правилно е наредило картинките, но не е в състояние да състави разказ дори с помощта на насочващи въпроси, то това изпълнение се оценява като неудовлетворително.

Особено внимание трябва да се обърне, когато мълчанието на детето е обусловено от личностни причини: страх от общуване с непознати хора; страх от допускане на грешка; ярко изразена неувереност в себе си и др.

Счита се, че изследваното лице не се е справило със задачата, ако;

а/  Не може да намери последователност в събитията и се отказва от разказа.

б/  По представената от детето последователност на картинките е съставен нелогичен разказ.

в/ Съставената от детето последователност не съответства на разказа ( с изключение на тези случаи, при които детето след поставени от психолога насочващи въпроси, променя  последователността на подредбата и самия разказ).

г/  Описва всяка картинка отделно, сама по себе си и не я свързва с останалите. В резултат не се получава цялостен разказ.

д/ Детето само назовава отделните предмети (обекти) на всяка картинка.

Ако психологът се сблъска с описаните феномени в пунктове „г” и „д”, то е необходима допълнителна внимателна проверка на интелектуалните способности на детето. Има данни, че във възраст 6-7 и по-висока, ако посочените два дефицита са налице, то е много вероятно да се касае за задръжки в психичното развитие или дори за умствена изостаналост.

В клиничния си вариант методиката съдържа допълнителен етап, позволяващ установяване  зоната на непосредственото моментно развитие на детето.  Той се състои в оказване на последователна помощ на детето.

Ако въпросите не осигурят правилното разбиране за последователността на изобразените събития, психологът просто показва на детето първата картинка и му предлага да подреди останалите.  По този начин детето прави втори опит за подреждане.  Ако и този опит се окаже неуспешен, психологът (старателно се записва в протокола порядъка при втория опит и обясненията на детето) сам разказва и показва  последователността на събитията. След това отново размества картинките  и предлага на детето трети опит за подреждане.

В случай, че детето подреди правилно изобразените събития, психологът му предлага нова серия от картиники с цел,  да се изясни дали е възможен „пренос” на усвоения способ при новата ситуация.

Съдържанието на методиката е аналогично на осми субтест от теста на Векслер за интелект.


            (5) Стимулен материал
             .............................................................

Забележка: Файлът може да получите на предоставен от Вас e-mail. 

 

 

април 2011г.

С о ф и я


 




Гласувай:
0
0



1. анонимен - С молба да получа файла
28.07.2011 11:38
С молба да получа стимулния материал на e-mail: kami_vavo@yahoo.com
цитирай
2. анонимен - Моля да ми изпратите файла
10.10.2011 15:29
e-mail : mihaila_86@abv.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1279579
Постинги: 1485
Коментари: 116
Гласове: 1097
Архив
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30