2. planinitenabulgaria
3. wonder
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. iw69
8. zahariada
9. reporter
10. getmans1
11. zaw12929
12. kordon
13. kunchev
14. patriciq1111
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. mimogarcia
5. hadjito
6. iw69
7. savaarhimandrit
8. rosiela
9. varg1
10. djani
Когато родителския стил на възпитание води до десоциализация на детето
1.Социално-значими фактори за въздействие
-формиране системите от ценностни ориентации;
-възприемане и прилагане на социални норми на поведение;
-изграждане на такива социални взаимоотношения, които се оказват решаващи за приобщаването на правонарушителите към общата схема на социални отношения.
2.Значими социални институции за въздействие на подрастващите.
-семейството с типологията на взаимоотношенията между членовете му;
-училището с моделирането на социалните образци на поведение;
-приятелската среда (референтната група), която е мястото, в което моделите и системите от социални възприятия се прилагат.
3.Семейството – най-значимата среда за развитието на социалните нагласи и социално-структурните отношения на младия човек.
-семейно благополучие;
-семейно неблагополучие.
В съдържателната си страна те се основават на:
-емоционалните оценки, които младите хора дават за това, как се чувстват в семейната общност и кои са доминиращите чувства спрямо нейните членове;
-характеристики на взаимоотношенията в семейството, в което те са израснали.
В семейства с отклонение във взаимоотношенията се наблюдава:
-ограничена емоционална близост между членовете;
-атмосфера на неразбиране, стремеж за доминиране и безпомощност от страна на родителите;
-наличие на постоянни конфликти;
-наличие на насилие върху някои от членовете на семейството, употреба на спиртни напитки или други психоактивни вещества.
-отношенията са оценени като хладни, а отчуждението и самотата са средства, чрез които младите хора преориентират потребностите от близост към друга социална общност;
-психическото и физическото здраве са застрашени и отклоняващите се форми на поведение, които са средство, чрез което детето се противопоставя на разсъжденията, оценката и стереотипното поведение на своите родители и търси емоционална подкрепа сред връстници или приятели, които също оценяват неблагополучието в семейството;
По този начин постепенно се формира малка социална общност от неудовлетворени от семейството порастващи, които в основата на своето поведение поставят т.н. антиценности, които са противоположни на системите от социални ценности.
Проведени изследвания през последните години дават информация за по-конкретните фактори, влияещи върху социалния риск и оказващи отрицателно въздействие върху репродуктивните функции на семейството. Към тези фактори се отнасят:
-социално-икономическите условия, включващи нисък материално-финансов стандарт на живот на семейството и лоши жилищни условия;
-медико-санитарни условия – неблагоприятни условия на живот; хронични заболявания на родителите, генетична обремененост; неправилно репродуктивно поведение;
-социално-демографски фактори – многодетни семейства със силно развити родови взаимоотношения, повторни бракове, доведени деца;
-социално-психологически фактори – семейства с деструктивни емоционални конфликтни отношения между съпрузите; семейства, в които родителите са с нисък образователен ценз и социална изолация; семейства, в които ценностните ориентации имат архаичен характер;
-криминални фактори – употреба на алкохол от родител; прояви на насилие и садизъм; подсъдими членове в семейството или родители, които са в затвора; членове на семейството, свързани с престъпна субкултура.
4.Функционалната несъстоятелност и десоциализиращото влияние на родителският модел – типология
Семейните отношения, породени от гореспоменатите фактори, носят в себе си голяма доза риск от възникване на социални отклонения, както в поведението на родителите, така и на техните деца.
Стойността на социалния риск се изразява в това, доколко тези отношения влияят върху цялостното поведение на детето и доколко това влияние има временен или постоянен характер.
а) Семействата с пряко десоциализиращо влияние (особености):
-демонстрират асоциално поведение и антиобществени ориентации;
-открито изказват негативно мнение за хората, за обществените институции;
-негативно оценяват социалните си роли и функции, които изпълняват, и държавата като цяло;
-за тях моралът има стойността на ограничителна мярка и противообществените нагласи са ориентирани към точно определени хора или институции;
-криминалната субкултура е тази, която ги противопоставя на реалните социални отношения;
-те често откриват враг в лицето на всеки, който е по-различен от тях;
-демонстрират оценяването си на жертва от несъвършените структури на социални отношения.
б) Семействата с косвено десоциализиращо влияние (особености):
-затруднения в системите от съпружески и родителски взаимоотношения;
-насилие на деца или безотговорно отношение към техните потребности;
-в децата възникват затруднения при формиране поведенчески модели, които са противоположни на тези на родителите;
-животът на децата в такива семейства също е подложен на риск и ако дезадаптацията не е социално ориентирана, тя има себезащитен характер;
-децата са чести свидетели на сексуалната разпуснатост на своите родители; липсва ангажираност от тяхна страна относно подсигуряването на храна и облекло;
-тези родителски модели на поведение се оценяват негативно от децата, но в невъзможността си да ги променят, те постепенно привикват към тях и ги възприемат като даденост;
-децата се чувстват недооценени и излишни в семействата си и поддават на криминализиращото въздействие от страна на чужди за семейството фактори.
в) Асоциално-аморални семейства.
-в такива семейства липсват регламентирани, социално приети форми на поведение, които да моделират стереотипния образ на жената или мъжа, а оттам на социалната значимост на отделния човек в цялостната система на социални взаимоотношения;
-към тях се отнасят и свръхпротективни семейства, при които придобиването на материалното в живот е основен принцип на поведение;
-за тях целта оправдава средствата и ако моралните норми не отсъстват, то те се предлагат на децата в неприемлив за общността вид;
-в подобни семейства постигането на материална задоволеност стои над системите от духовни ценности, завишеното потребителско (консуматорско) отношение поражда силен стремеж за надмощие, за доминиране и демонстриране на принадлежащото;
-в подобни семейства липсва наситен позитивен емоционален живот;
-в подобни семейства успехът се превръща в самоцел единствено и само за облагодетелстване;
-децата от подобни семейства рядко проявяват противообществени прояви, но техните антиценностни ориентации ги правят лесно податливи на въздействието на алкохола и наркотичните вещества.
г) Криминално-аномални семейства.
-подобни семейства имат затворен характер – контактите са засилени единствено с родовата общност, но са ограничени в своя социален диапазон;
-животът на децата е изпълнен с жестоки обръщения на родителите към тях;
-налице са прояви на агресия и насилие, сексуална разпуснатост на родителите;
-децата, освен че моделират антисоциални форми на поведение, стават жертви на неконтролируемото поведение на своите родители;
-липсата на емоционален комфорт ги подтиква към търсене на варианти за собствено благополучие, тъй като липсва семейно такова.
д) Класификация на семействата при които конфликтите съпътстват ежедневието
-Шумни:
-скандали и разправии с деструктивен характер;
-емоционални изблици и раздразнителност;
-вербалната агресия често преминават в телесна.
-Тихи:
-взаимоотношения, основаващи се на отчуждение и стремеж за избягване на всякакво взаимодействие;
-емоционалната глухота и липсата на емпатийност резултират върху детската психика и моделират това, че детето се затваря в себе си;
-при подобни семейства установяването на емоционален контакт между родителите е затруднено и срещата на психолога с тях първоначално се установява много трудно, тъй като липсват самообвинения, а се търси негативното в отношението и поведението на другата страна.
-много често такива взаимоотношения се определят като несъвместими и с течение на времето приключват с разтрогване на брака.
5. Основни стилове на родителски отношения, реализирани спрямо децата:
1.Пропускливо-снизходителен стил:
Родители:
-не придават значение на проявите на асоциално поведение на своите деца;
-считат, че децата им задължително приемат поведението от детството им;
-приемат, че детето винаги има право, то е такова, каквото е;
-проявяват агресивност и негативизъм към всяка оценка за детето им, различна от тяхната;
-отхвърлят всяка вероятност за вина на детето си.
Деца:
-страдат от тежки дефекти на моралното съзнание;
-служат си лесно с лъжа;
-проявяват жестокост спрямо животни или хора.
Превантивна дейност
Силно затруднена от факта, че родителите трудно приемат дезадаптивното поведение на своето дете и го оценяват като необходимо за момента.
2.Демонстративен стил:
Родители:
-проявява се, когато един от родителите, най-често майката, без да се стеснява, се жалва и оплаква на всеки от своето дете;
-майката разказва за неговите постъпки с неохота и преувеличава тяхната опасност;
-оценяват своето дете като „пройдоха“, „бандит“ и постоянно го клишират с обидни епитети.
Деца:
-капсулиране и тъй като то е нарочено като лошо дете, трудно преживява срама;
-занижава самоконтрола си в резултат на чувството на разкаяние за собствените постъпки,
-озлобява се към своите родители и възрастните хора, които определя като „тъпи и ограничени“.
3.Педантично-подозрителен стил:
Родители:
-родителите не се доверяват на своите деца.
-опитват се да ги изолират от връстниците им, подлагат ги на оскърбителен контрол;
-определят приятелите им като недостойни или неподходящи за тях;
-контролират свободното им време, както и кръгът на техните интереси и занимания;
-всеки външен човек, когото те не одобряват, е заплаха за тяхното дете.
Превантивна дейност
Превантивната работа с подобен тип родители изисква промяна на техните нагласи спрямо детето им, оценяване и възприемане на неговите потребности и интереси.
4.Твърд авторитарен стил:
Родители:
-прилагат физически наказания спрямо своите деца;
-според тях физическата разправа и телесното наказание са част от формите на възприемане на мъжко поведение;
-приемат, че момчетата трябва да са устойчиви, както физически, така и психически и тъй като животът е борба, те трябва да имат умение да оцелеят в него.
Деца:
-агресивни, проявяват жестокост и се стремят да се наложат над по-слабите, по-малките и по-беззащитните;
-жестокото отношение на бащата провокира негативно отношение към мъжа и стремеж да се моделира друг тип поведение, което да бъде печелившо, но в което егоистичните черти за самосъхранение са доминиращи.
Превантивна дейност :
Работата с тези родители се съгласува с ОЗД, както и с РПУ-МВР. Осъзнаването на правовата норма е фактор за промяна на личностното отношение.
5.Уговарящ стил:
Родители:
-противоположен на твърдо авторитарния стил и се свързва с пълна безпомощност от страна на родителите.
Деца:
-установените от тях негативни прояви в поведението водят до използването на уговорки, безкрайни обяснения, получаване на уверения от страна на децата за неповторяемост на постъпките, и което е много характерно – пасивност по отношение на промени в поведението;
-децата в такива семейства не се страхуват от нищо от гледна точка на родителския контрол, не обмислят последиците от своето поведение, живеят за мига и знаят, че винаги могат да обещаят нещо, без да го изпълнят;
-такива деца варират и много често лъжат.
Превантивна дейност
Превантивната работа е ориентирана към актуализиране на родителските роли, както и семейно-статусните позиции. Тъй като прошката е често срещано явление в родителските отношения спрямо детето, се работи и с морално-ценностните характеристики на взаимодействието между хора от различни поколения.
6.Отстранено-равнодушен стил:
Родители:
-родителите са изцяло погълнати от проблемите на своя личен живот;
-не са в състояние да осъществят емоционален контакт със своето дете, тъй като личните им проблеми са доминиращи;
-проявяват равнодушие към поведението на децата.
Деца:
-децата от подобни семейства се чувстват излишни, ненужни, с болка възприемат незаинтересоваността на своите родители и много лесно се насочват към улицата;
-те много бързо се привързват към общност, в която има динамика на отношенията или динамичност в действията.
Превантивна дейност
Насочена е към актуализиране на родителските роли и тяхната съдържателна страна. Провокира се отговорност спрямо детето чрез заинтересованост и контрол от други институции.
7.Възпитание от типа „кумир в семейството“:
Родители:
-най-често се проявява при деца, които се раждат в по-късни години от брака;
-за тях то е детето чудо, което се е появило на бял свят, поради което е обградено с много внимание, безрезервна любов и възприемане и положително оценяване на всяко негово действие;
-родителите търпят лишения, за да може тяхното дете да се чувства добре;
-подобна ситуация може да се среща и при разделени родители, при които детето от ранна възраст е присъдено на майката;
-постоянно се проявява снизхождение към детето;
-среща се при родители с много високо ниво на претенции;
-детето е „гений“ в семейството, на когото всичко му се прощава и чието поведение постоянно се стимулира;
-трудно приемат асоциалното поведение на детето си.
Деца:
-егоисти, със силно изразен егоцентризъм, високо ниво на самоуважение и самооценка;
-постепенно детето само разбира, че определената му гениалност е нереалистична; този разрив дълбоко се преживява от него – то се затваря в себе си и търси допълнителни стимули за преживяване на комфорт.
Превантивна дейност :
Превантивната работа с родители с подобно отношение е ориентирана към психокорекция на личностните и социалните нагласи спрямо детето. Работи се с елемента на самоуважение на родителите, както и актуализиране на социално-статусната роля в семейството.
8.Непоследователен стил:
Родители:
-среща се при родители, които са ориентирани към бърза промяна на ситуативното поведение;
-много често изпадат в афективни състояния, след което започват да изпитват силно чувство за вина;
-от сълзите и ругатните те лесно преминават към умилено ласкаво поведение и започват да се извиняват на своето дете;
-при установяване на асоциални негови прояви родителите реагират буйно, с налагане на ограничения и наказания, за които обаче бързо забравят;
-за тях детето е почти виновно и почти невинно.
Деца:
-непредсказуемост на поведението, което е следствие от липсата на устойчивост в поведението на родителите;
-подобен стил на поведение затруднява тъй важния за периода на пубертета стадий на изграждане на полово-стереотипно поведение и детето възприема единствено възможността за оценяване и преживяване на ситуацията;
-формира непреодолим стремеж всяка ситуация, в която попадне, да се окаже печеливша за него;
-подобни егоистични нагласи формират антисоциално отношение към хора или институции, които изискват строго спазване на правила на поведение.
Превантивна дейност :
Превантивната работа трябва да бъда насочена към ориентиране, към моделиране на положително отношение към социално-ценностните норми на поведение от гледна точка на тяхната приложимост в междуличностните отношения. Психологът последователно и целенасочено коригира неустойчивостта на поведенческите отношения.