2. planinitenabulgaria
3. wonder
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. iw69
8. zahariada
9. reporter
10. getmans1
11. zaw12929
12. kordon
13. kunchev
14. patriciq1111
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. mimogarcia
5. hadjito
6. iw69
7. savaarhimandrit
8. rosiela
9. varg1
10. djani
Ролята на бабата и дядото в разширеното семейство
С раждането на първото внуче родителите на младото семейство получават роли на „баба” и „дядо”. Новият им статус автоматично отключва процес по създаване на нови отношения и преустройство на семейните граници. По пътя на това преустройство се срещат редица капани. Например, млада жена, която наскоро е родила (детето е на 1,5-2 години) и оставя детето си на бавачка за да се върне на работа, е оценена от свекърва й като „лоша майка”.
Когато става дума за компонента „граници“ в семейната система, трябва да се отбележи, че обикновено се срещат два основни типа оплаквания – баби, които твърде много се намесват по въпросите на отглеждането и възпитанието на детето или обратно – пасивни баби (недостатъчно помагащи или помагащи не както трябва). Има разбира се и комбинации от варианти: „Не иска да помага, а когато всички решат да помагат, тя прави това, което не е нужно” или „Твърде много се намесва и контролира, а когато и кажа за това, тя се обижда и отказва помощ”.
Младите родители следва да разбират, че любовта на старото поколение към внуците е сродна на родителските им чувства, но това е една друга любов – свободна от тежестта на родителската отговорност, много по-приемаща любовта на внучето.
Добрите баби са тези, които мислят: „О, тя (майката) не прави това което трябва!”, но намират сили в себе си да замълчат, да не критикуват, да не съветват, а да са готови да поддържат и да стимулират младите родители (те наистина се нуждаят от поддръжка!)
Много представители на старото поколение признават, че с появата на внучето за тях започва съвсем нов живот. Получават възможност да развият отношенията си и да се сближат със своите вече пораснали дъщери и синове. Сега те получават възможност с пълна сила да реализират своя житейски опит, своя родителски потенциал.
Обикновено родителите (особено родителите на съпруга) по-рядко сами предлагат своята помощ, а младата майка се затруднява да моли за помощ – „Не искам да съм им длъжна”. Това отношение свидетелства, че майката е успяла да постигне успех при отделянето си от родителското семейство, когато по-старото поколение не се намесва без позволение в живота на младото семейство. Тогава една молба към бабата да погледа или поразходи детето всъщност се явява едно вежливо изразяване на разрешение спрямо бабата, да се включи с помощта си за семейството по определено време и определена роля – нищо повече.
Раждането на бебето може да се яви пусков механизъм на съперничество между двете прародителски семейства за това, чий опит е по-добър. Главният възпитател на бебето в повечето случаи е майката и тя тази, която предава на детето това, която е научила в родителското си семейство. Освен това, майката е ориентирана по разбираеми причини по-скоро към собствената си майка, отколкото към свекървата (Множество наблюдения показват, че благодарение на майката, внуците изграждат много по-устойчива емоционална връзка с родителите на майката, отколкото с тези на бащата). Поради това ситуацията на съперничество обикновено се представя като спор между младата майка и свекървата, като последната често е много активна в ухажването на бебето и последващото му възпитание.
Подобен спор трудно може да бъде разрешен с убедителни аргументи. Работата е там, че в много случай партньорите, създали семейство, практически съвсем наскоро са се отделили от родителите си (някои дори все още са психологически споени), признати са за възрастни и самостоятелни личности, които могат да взимат свои решения, да правят своите грешки и да извличат своите поуки от тях.
Често може да се види една особена ситуация на съперничество – това е играта на чувства, в която всеки се интересува към кого детето е най-привързано. Най-често това е онзи, който повече му позволява, държейки се по начин, отговарящ на потребностите на детето. Майката често може да каже: „Ревнувам собственото си дете от майка ми! Тя не го дисциплинира, позволява му всичко и то я боготвори!”
Ако основното ви оплакване от бабата и дядото е: „Те неоснователно глезят детето ми!” – добре е да успокоите. Всяко поколение има своята роля във възпитанието и общуването с децата – заема своето място в техния живот. Когато бабите и дядовците купуват повече играчки, когато разрешават на децата повече да полудуват – това не е най-ужасното.
Детето попада в различни житейски ситуации, взаимодейства с различни хора. Нужно ли е всички, които общуват с вашето дете, да имат едно и също поведение, да се превърнат в една единствена възпитателна фигура? И още, нужно ли е още в най-ранна детска възраст да претоварвате крехкия ви наследник с цялата тежест на собствения ви житейски опит, превръщайки го във възрастен, отнемайки му детството? Отговорите на тези въпроси естествено са отрицателни.
По-добре е да се опитате да превърнете ситуацията на съперничество във взаимодопълваща се. Има общи правила, но има и ситуативни. Съвършено естествено, когато сте на ваша територия да следвате вашите правила и в същото време е нормално при бабите и дядовците тези правила да са по-различни. Именно тези различия се свързват с чувството за отговорност – вие стриктно следвате и налагате правилата, постъпвате практично и рационално, забранявате, лишавате, санкционирате, предпазвате и пр.; бабите и дядовците не са натоварени с тежестта на родителската отговорност и те могат да си позволят да общуват с внуците си предимно емоционално, несанкциониращо и по-свободно. От възрастните детето взима това, което вие сте пропуснали да дадете. Известно е, че свободата и приемането помагат на детето да расте уверено в себе си
Ето един примерен списък с приоритети:
-Бабите и дядовците имат правото да общуват със своите внуци, те също са близки родственици на детето.
-Вашите родители не са задължени да ви помагат във възпитанието/отглеждането на детето и затова всяка помощ е добре дошла.
-Старите поколения участват във възпитанието на внуците си в рамките на своите сили, компетентност, възможности и готовност, а родителите на детето са тези, които регулират обема на тази помощ и определят правилата.
-Колкото повече възрастни хора обичат и ценят вашето дете и са привързани към него, толкова по-добре за него.