Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3859459 Постинги: 2184 Коментари: 116
Постинги в блога от 22.09.2018 г.
 


                  Програма за развитие на мислене и реч на тема „Диви животни”

                              за деца в
предучилищна и начална училищна възраст

Описание: Програмата е предназначена за прилагане в училищни и домашни условия за учениците първокласници и тези, за които са налични затруднения при създаване на свободен текст по подаден стимулен визуален материал.           

1.Домашна задача – упражнение на лексическа тема

Описание: Задачата е предназначена за деца с умствена възраст 5-7 години.  Практическият стимулен материал дава възможност за разширяване и обогатяване на словесния запас,  развитие на навиците за свързана реч, усъвършенства психичните процеси (внимание, памет, мислене, въображение), спомага за постепенното преодоляване на нарушения в граматичния строеж на речта.

Инструкция за прилагане:

1.Разгледайте заедно детето картините. Запознайте го с дивите животни. Убедете се, че детето е запомнило трайно техните названия.

2.Покажете части от телата на животните (туловище, глава, крак, рога, копита и др.) и поискайте от детето да назове животните, на които тези части принадлежат.

Упражнение № 1 – „Познай на кого принадлежат”

Упражнението е вербално. Обучаващият назовава части от тялото на животното и пита детето: „Познай на кого принадлежат тези части от тялото?”

-Крака, копита, рога – отговор: елен, лос;

-Пискюлчета на ушите  – отговори: катерица, рис, белка;

-Иглички по гърба – отговор: таралеж;

-Дълга пухкава опашка – отговор: лисица;

-Дълги наострени уши – отговор: заек;

Инструкция: Водещият запознава децата с диви животни, показвайки им табло с рисунки (кои са, къде живеят, с какво се хранят, особености).

image

Упражнение № 2 – „Избери, назови, запомни”

От детето се иска да завърши предложени му изречения, в които липсва дума. На детето се показва картина на дивото животно и се иска да изпълни следните задачи:

= да назове животното на картата;

= да опише външния вид;

= да посочи къде живее (обитава – хралупа, гнездо)

= да посочи с какво се храни;

= какви звуци издава;

= как се движи;

Пример:

Мечка – кафява, голяма, рошава, силна, лакома; живее в хралупа; храни се с плодове, корени, храсти, но понякога и с месо; реве силно; тромава,  но може и да бяха бързо;

Упражнявайте за други животни: заек, катерица, лисица, вълк, таралеж и др.

 

Упражнение № 3 – „Кажи обратно и завърши изречението”

Упражнението развива мисленето и способността на детето да борави с думи с противоположни значения.

-Мечката е тежка, а катерицата е …

-Заекът е бърз, а мечката е …

-Вълкът е силен, а катерицата е …

-На вълка шията е дълга, а на мечката …

-Еленът е голям, а таралежът е …

Възможни са различни варианти, като целта е както правилното посочване на противоположни значения, така и различаването на животните по признаци.

 

Упражнение № 4 – „Кой с кого е дошъл”

Упражнението има за цел да развие в детето способности за използване на умалителни имена.

-Водещият предлага картината и прочита текста на детето: Дошла зимата. Станало много студено. Сняг затрупал гората. Трудно се намирала храна, а реките и езерата замръзнали. – нямало вода. Животните се простудили и тръгнали да търсят доктор Ох-боли. Една сутрин Доктор Ох-боли забелязал, че на полянката пред къщата му се били събрали животните от гората.

-Водещият пита детето и иска то да посочи на картината животното: „разгледай картината и кажи кой с кого е дошъл при Доктор Ох-боли? (отговори: зайчето със заека; катеричката с катерицата; мечето с мечката и т.н.)

 

Упражнение № 5 – „Назови ласкаво в множествено число”

Водещият иска детето на назове животните с техните умалителни имена, така както ги е наричал Доктор Ох-боли, но в множествено число:

-Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „лисиче”, а всички деца на лисицата – „лисичета”.

-Доктор Ох-боли наричал детето на мечката „мече”, а всички деца на мечката – …

-Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „зайче”, а всички деца на заека – …

-Доктор Ох-боли наричал детето на таралежа „таралежче”, а всички деца на таралежа – …

-Доктор Ох-боли наричал детето на елена „еленче”, а всички деца на елена

Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „вълче”, а всички деца на вълка – …

Упражнението може да продължи с други животни.

 

Упражнение № 6 – „Криеница ”

Упражнението развива мисленето, способността за свързана реч и създаване на смислено цялостно изречение и способства за усвояване на предлози.

image

Водещият показва стимулния материал (картата) и прочита текста: Малката катеричка много се бояла от Доктор Ох-боли и се криела от своята майка.  Хайде да помогнем на мама катерица да намери своето дете!


image

Упражнение № 7 – „Нелепици ”

Водещият обяснява на детето смисъла на думата „нелепица”, след което предлага: разгледай тази картина. Виж какво се случва тук. Правилно ли е това което виждаш? Ако мислиш, чене е правилно, кажи как трябва да бъде.

image

От детето се иска:

-да назове животните на картината;

-да посочи какво правят животните;

-да открие кое е объркал художника на картината;

-да разкаже кое е правилно;

 

Упражнение № 8 – „Назови семейството ”

Упражнението има за цел да формира в детето способности за разбиране и употреба на мъжки, женски род. Водещият подава съществителни имена в мъжки род и ска от детето да назове същото животно в женски род.

= бащата е мечок, а майката е …

= бащата е вълк, а майката е …

= бащата е заек, а майката е …

= бащата е лъв, а майката е …

= бащата е тигър, а майка е …

= бащата е котарак, а майката е …

Упражнението може да продължи с други животни и промяна на родовете, например от женски в мъжки или от мъжки в среден род, както и да се тренира детето за привеждане на съществително от единствено в множествено число.

 

Упражнение № 9 – „Кой какъв глас има? ”

Упражнението позволява по-нататъшно запознаване на детето с животинския свят в една специална област – звуковете, които животните произнасят. Чрез него детето разширява словесния си запас и активизира мисловни процеси за генериране на думи, които не се срещат често в ежедневието при описание на животни.

Водещият задава въпроса на детето: „Какви звуци издава … (назовава животното).

Например: мечката реве; котката мяука; кучето лае; вълкът вие; лисицата джафка;

 

Упражнение № 10 – „За кое животно се отнася думата? ”

Водещият назовава отделни думи, а от детето се иска да определи точно тази дума за кое животно се отнася.

Примери: плаши се;  скача;  хитрува; краде; бяга бързо; реве силно;  гали се; пази се с бодли; живее се в хралупа;  храни се с жълъди; обича моркови; вие;

 

Упражнение № 11 – „Кое животно къде живее? ”

Водещият назовава животно и пита детето къде живее.

Примери:

= лисицата, мечката – в бърлога;

= мишката – в дупка;

= катерицата –в хралупа;

= пицата – в гнездо;

 

Упражнение № 12 – „Кое животно с какво се храни? ”

Водещият назовава животно и пита детето с какво обича да яде.

 

Упражнение № 13 – „Коя храна  кое животно обича? ”

Водещият назовава видове храна и пита кое животно обича да го яде.

малини за мечката; картофи за дивото прасе; мед за мечката; мед за пчелите; морков за заека; орех за мишката;  ябълка за таралежа; жито за птиците; месо за лисицата;

 

Упражнение № 14 – „Познай кои животни са на картината? ”

Упражнението установява способностите на възприятието за анализ на зрителен материал.

image
Описание за буквите

А Ъ О У Е И

Б – „аз съм втората от азбуката“

В - Трета съм, но съм Велика

Г – Чуеш ли Га-Га ти, за мене се сети

Д – Аз съм петата буквичка от азбуката

Ж – в азбуката съм след „е“

З – Звънлива буква, обща съм за Зеле, Заек и Зелено

Й – Веднага след И ще ме забележиш ти

К – Брой –от азбуката съм 11 буква

Л – В азбуката се намирам веднага след К

М – В думата ламарина съм трета

Н – Аз съм точно преди О

П – Аз съм безвучното другарче на Б

Р – Намирам се веднага след П

С – Сссссъскам много

Т – Беззвучното приятелче на Д

Ф – Намирам се ПРЕДИ буква Х

Х – В думата „вихър“ съм трета

Ц – Ако кажеш „дз“ без глас ще ме намериш ти тогаз

Ч – Веднага след Ц, ще ме намериш в Чаша и Чиния

Ш – а аз съм беззвучното другарче на Ж

Щ – Една съм буква, но в моята къЩа са скрити два звука

Ъ – С мен започва САМО една дума в българския език, но никога не мога да съм в края на думите...

Ю, Я, ь, - Омагьосаните букви

image

Категория: Други
Прочетен: 3065 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 22.09.2018 22:37
 


                         Анализ на жизнен стил (Бостънски тест за стресоучтойчивост).

 

 

Тестът е разработен от медицинския център на Бостънския университет. От изследваното лице се иска да отговори на списък с твърдения, като отбележи доколко те се отнасят до него, използвайки скала със степени на честота, като всяка степен отговаря на определен бал по тежест.

-винаги – 1 бал;

-често – 2 бала;

-понякога – 3 бала;

-почти никога – 4 бала;

-никога – 5 бала;

Обработка на резултатите

Сумират се получените балове и от общия сбор се изважда 20.

-при резултат по-малък от 10 бала – отлична устойчивост на стресови ситуации;

-от 11 до 30 бала – нормално ниво на стрес, който съответства на нивото на напрежение при активна личност;

-над 30 бала – стресовите ситуации оказват значително влияние върху живота, при ниско ниво на съпротива;

-над 50 бала – висока уязвимост на стрес;

Ако резултатите по което и да е твърдение надвишават определените с 3 бала и повече, то се препоръчва промяна в поведението по този показател. Например, ако оценката по твърдение № 19 е 4 бала, то е добре чашите с кафе да бъдат поне с една по-малко.

image

image

Категория: Други
Прочетен: 1753 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                       Тест за деменция SAGE (Self Administrated Gerocognitive Exam)

 

Тестът е разработен от американски невролози, като се приема за най-резултативен и елементарен за провеждане. Времето за работа е около 15 мин., макар че няма формални ограничения. Прилага се в четири взаимнозаменяеми варианта, като основния включва 22 задачи за памет, логика, визуално възприятие, способности за прости изчисления.

Тестът има за цел да идентифицира умерено нарушение на паметта и мисленето, както и ранни симптоми на деменция. Тестът показа висока чувствителност и малка вероятност от погрешна диагноза. При когнитивния тест MMSE тези показатели са с по-ниска чувствителност. Важно предимство на този тест е, че се провежда от самия пациент без участието на лекар, което значително опростява откриването на първоначалните прояви на деменция. 

Ред за провеждане на теста SAGE

Пациентът трябва самостоятелно да изпълни предложените задачи с писалка. Лекар или роднина е необходимо само да обясни, че по време на теста не може да се използва календар или часовник. Ако пациентът се затруднява да изпълни задачите и поиска помощ, то трябва да му се отговори: „Опитайте се да направите максимално количество упражнения“. Тук е представен един от вариантите.

Инструкция: Моля, изпълнете (попълнете) предложените на  бланката задачи, без да използвате външна помощ.

 

Задачи по тест № 1

1. Вашето име ______________

2. Дата на раждане ______________

3. Вашия пол _______________

4.Преди колко години сте завършили училище? _______________

5.Изпитвате ли проблеми с паметта и мисленето?

 Да; Понякога; Не;

6. Имате ли родственици, които изпитват (или са изпитвали) проблеми с паметта и мисленето?
Да; Не;

7.Случва ли се да загубите равновесие? 

Да; Не;

8. Ако да, то знаете ли причината за това?  

Да (опишете причината) _______ ; Не _______

9. Претърпявали ли сте инсулт? 

Да; Не;

10.Имали ли сте микроинсулт?  

Да; Не;

11. Чувствате ли някакви промени в личността Ви?


Да (опишете, какви) ________;  Не_______;

12.Изпитвате ли чувство на тревога, депресия, апатия ?

Да; Не;

13.По-трудно ли се справяте с ежедневните си дейности, поради промени в паметта и мисленето?

Да; Не;

 

Задачи по тест № 2

1.Коя дата сме днес? (каквото си спомните, без да гледате никъде) – ……

-ден – ……

-месец – ……

-година – ……

2.Как се наричат обектите, изобразени на рисунките (напишете имената им)?
image

3.Какво е общото между розата и лалето? (при едното и при другото)

………………………………..

4.Колко по 50 има в 3 лева?

………………………………..

5.Плащате на касата 3 лева и 5 стотинки. Колко ще Ви върнат, ако дадете на касиера 5 лева?

………………………………..

6.Тази задача изпълнете в самия край на тестирането.

В самия край на теста запишете „Завърших!“

7.Копирайте рисунката такава, каквато я виждате.

image

8.Тест за рисуване

-Нарисувайте циферблат на часовник и разположете цифрите върху него.

-Нарисувайте стрелките така, че да показват 11 часа без 10 минути.

-Върху голямата стрелка напишете буквата „Г“, а върху малката буквата „М“

9.Напишете имената на 12 различни държави.

image

10.Първо разгледайте този образец и след това пристъпете към изпълнение на задача №10.

Образец:

image

Задача №10:

Начертайте линии между кръгчетата, започвайки с числото 1, след това редувайте числа и букви и завършете с буква „Е“ (пример: 1 – А – 2 – Б …..)

image

11. Първо разгледайте този образец и след това пристъпете към изпълнение на задача №11.

Образец:

image

Решете следната задача:

-На първата рисунка има 4 триъгълника. Премахнете 2 от линиите (зачертайте ги по Ваш избор).

-След премахването им трябва да се получат 3 триъгълника (премахнатите линии не трябва да се рисуват в отговора).

image

12.Изпълнихте ли всички задачи?

……………………………………

 

Обработка на резултатите

При изчисляване на баловете попълнената личната информация не се оценява.

1.Ориентация(максимум 4 бала)

-дата: правилен отговор – 2, приблизителен отговор (+/-3 дни) -1, всеки друг –  0.

-месец: правилен отговор –1, неправилен отговор – 0;

-година: правилен отговор –1, неправилен отговор – 0;

 

2. Название на предмети. (максимум 2 бала).

За всяка рисунка:

-правилен отговор – 1;

-неправилен отговор – 0;

 

3. Търсене на сходства. (максимум 2 бала).

-по абстрактни категориални признаци – 2;

-по външни физически признаци – 1;

-всеки друг отговор – 0.

 

4. Изчисляване. (максимум 1 бал)

-правилен отговор – 1;

-неправилен отговор – 0

 

5. Изчисляване. (максимум 1 бал)

-правилен отговор –1;

-неправилен отговор – 0.

 

6. Памет. Баловете се изчисляват по точка 12 (виж по-долу).

 

7. Рисуване на триизмерна фигура. (максимум 2 бала)

-триизмерната фигура е изобразена вярно, с правилни форми, с паралелни линии, с отклонение не повече от 10 градуса – 2 бала;

- триизмерната фигура е изобразена, но с неправилни форми или с непаралелни линии, с отклонение повече от 10 градуса – 1 бал.

-друго – 0 бал.

 

8. Рисуване на часовник. (максимум 2 бала).

Оценяват се 4 компонента:

-циферблат, цифри (всичките 12 са в правилен ред и на относително точни позиции);

-позицията на стрелките (показват правилните числа и се намират в центъра);

-размер на стрелките (голяма и малка). 4 компонента от 4х – 2 бала, 3 компонента от 4х – 1 бал (правилното разположение на стрелките задължително трябва да бъде спазено);

-друго – 0 бал.

 

9. Оценка на речниковия запас. (максимум 2 бала)

Граматическата правилност на написване не се оценява.  

-при 12 правилни отговора – 2 бала;

-при 10-11 правилни отговора – 1 бал;

-при по-малко от 10 правилни отговора – 0 бал;

 

10. Построяване на последователности (максимум 2 бала)

-за грешка се счита всеки път, когато са съединени два елемента, които не трябва да се съединяват или не са съединени два елемента, които трябва да бъдат съединени.

-без грешки (дори с корекции) – 2 бала; 1 или 2 грешки – 1 бал; повече от 2 грешки – 0 бал.

 

11.Задача за трансформация. (максимум 2 бала) 

За фигури 1 и 2: оценка – 1 бал, ако:

-фрагментите за преместване са избрани вярно, но финална фигура не нарисувана;

-фрагментите за преместване са избрани вярно, но финалната фигура е нарисувана невярно;

-фрагментите за движение не са маркирани и не са преместени, но финалната фигура е нарисувана вярно.

-всички останали варианти – 0 бал.

За фигури 3 и 4:  

-подчертани са правилните линии и финалната фигура е правилна – 2 бала; оценка – 1 бал, ако:

-подчертани са правилните линии, но финалната фигура не е нарисувана;

-подчертани са правилните линии, но финалната фигура е нарисувана невярно;

-линиите не са подчертани, но финалната фигура е нарисувана вярно;

-всички останали варианти  – 0 бал.

 

12. Памет. (максимум 2 бала) 

Варианти 1 и 2:

-при точно възпроизвеждане на думите, без добавяне на други –- 2 бала;

-присъства думата „завърших“, но фразата е възпроизведена неточно -1 бал;

-други варианти – 0 бал.

Варианти 3 и 4:

-при точно възпроизвеждане на думите, без добавяне на други – 2 бала;

-присъства думата „завърших“, но фразата е възпроизведена неточно – 1 бал;

-други варианти – 0 бал.

 

Оценка на резултатите:

Максимален бал по теста – 22 бала.

-17-22 бала – когнитивните функции (най-вече памет и мислене) са в норма;  

-15-16 бала – налични са умерени когнитивни нарушения. Препоръчва се консултация с лекар.

-14 и по-малко – изразени когнитивни разстройства. Необходима е задължителна консултация с лекар.

image 

Категория: Други
Прочетен: 7986 Коментари: 0 Гласове: 0
 


         Кратка скала за оценка на когнитивни функции (психичен статус/състояние).

                                             (Mini-Mental State Examination – MMSE)

 

Предназначение: Краткият въпросник от 30 пункта се прилага за скрининг на възможни когнитивни нарушения, в частност – деменция, т.е., ако пациентът  се оплаква от възникнали проблеми в когнитивната сфера и има подозрения за деменция, е необходимо да се предприемат мерки за обективизация на нарушенията в когнитивната сфера. Прилага се също  за оценка на изменения, настъпили при развитие на болестта или за оценка въздействието на терапията.

Скалата е разработена през 1975 г., а през следващите години в нея са внесени изменения. За провеждане на изследването са необходими около 10-15 минути.

Оценяването на когнитивните функции е много важна процедура при психодиагностичния преглед. Понякога е по-добре да се изследват когнитивните функции в началото на беседата. Желателно е въпросите да се задават по време на целия разговор (беседата), вместо да се поставят в единичен блок. Какво трябва да попита пациента се определя предварително, като се отчитат особеностите на лицето. Например, тревожният пациент обикновено е разсеян, лесно се отвлича вниманието му. Той може първо да отговори на всички въпроси, които определят когнитивните му способности, но може и да възникне подозрение по повод  разговора със специалиста. В този контекст, пациентът може да се чувства по-добре, ако специалистът насочи усилията си преди всичко към това, което е приятно за пациента и след това да започне да поставя въпросите, които изглеждат трудни или заплашителни.

Много е важно, когато се работи с пациентите, специалистът да направи изследването възможно най-приятно. За всички отговори, правилни или неправилни, пациентът трябва да получи обратното положително подкрепление. Когато интервюиращият не може да каже „правилно“ или „вярно“, той винаги може да каже „благодаря“.

Има няколко области на когнитивно функциониране, които трябва да бъдат обхванати: ориентация във времето, мястото и терена; внимание и концентрация; фиксиране на нов материал и неговата последваща  промяна във времето (след разсейване); проста аритметика; узнаване на предмети и лица; демонстриране на адекватно използване на ежедневните предмети, използване на писмено и устно съобщение; възпроизвеждане в паметта на общоизвестни факти, както от миналото, така и скорошни.

Има много тестове за оценка на когнитивните функции. Най-широко използваният тест е Mini-Mental State Examination (MMSE), който е представен в таблицата по-долу.

image

image

Инструкции

1.Ориентировка за време.   

На пациента се предлага последователно да назове днешния дата, месец, година, ден от седмицата, сезон.  Максималният бал е 5, ако бъдат правилно посочени дата, месец и година.  Ако бъдат зададени допълнителни въпроси, се поставя оценка 4 бала. Допълнителни въпроси могат да са: ако пациентът назове само коя дата сме днес, тогава се пита: Кой месец сме?, „Кой ден на седмицата сме?, Коя година сме? Всяка грешка или отсъствие на отговор намалява оценката с 1 бал.

2.Ориентировка за пространство.

Задава се въпроса: Къде се намираме?  Ако пациентът отговори непълно, се задават допълнителни въпроси. Пациентът трябва да назове: държавата, областта, гардът, учреждението, в което се намира в момента, номер на стаята (етаж), в която е настанен. Всяка грешка или отсъствие на отговор намалява оценката с 1 бал.

3.Възприятие.

Дава се инструкцията: „Повторете и се опитайте да запомните три думи: молив, къща, стотинка“. Думите трябва да се произнасят възможно най-отчетливо и ясно, с  темп една дума в секунда. Правилното повторение на всяка дума се оценява с 1 бал. Процедурата се повтаря докато пациентът назове правилно думата, но се оценява само първото повторение.

4.Концентрация на вниманието.

На пациента се предлага да изважда от 100 числото 7 и всеки път да назовава отговора. Аритметичното действие се повтаря 5 пъти до достигане на разликата „65“. Всяка грешка намалява резултата с 1 бал.  Друг вариант е искане да се изрече думата „земя“ но на обратно. Аналогично – всяка грешка намалява оценката с 1 бал.  Например, ако назове „ямзе“, вместо „ямез“, където грешката е една –  се поставя оценка 3 бал; ако назове „язлем“, където грешките са две – 2 бала.

5.Памет.

На пациента се предлага да си спомни и възпроизведе думите, които е заучил (виж задача 3). Всеки правилен отговор се оценява с 1 бал.

6.Реч.

-Показва се химикал (молив) и се пита: Какво е това?, аналогично – за часовник.  Всеки правилен отговор се оценява с 1 бал.

-На пациента се предлага да повтори по-горе посочената сложна в граматическо отношение фраза. Правилното повторение се оценява с 1 бал.

-Подава се инструкция, която предвижда запомняне и изпълнение на три последователни действия. Всяко правилно действие се оценява с 1 бал.

 

Вариант на MMSE с допълненията на Folstein и McHugh

Тази схема е адаптирана за работа с пациенти в модерна клиника. Въпросите, които са добавени към първоначалната схема на MMSE на Folstein и McHugh са обозначени с буквата "А". Оценките на MMSE се обобщават отделно отделно от оценките "А".

image

image

Интерпретация на резултатите

Крайният резултат се извежда чрез сумиране на резултатите за всеки от пунктовете. Максималната стойност в този тест може да бъде 30 бала, което съответства на оптималното състояние на когнитивните функции. Колкото по-нисък е крайният резултат, толкова по-изразен е когнитивният дефицит. Резултатите от теста могат да се тълкуват както следва:

-28 - 30 бала – няма нарушения на когнитивните функции;

-24 - 27 бала – преддементни когнитивни нарушения;

-20 - 23 бала – деменция с лека степен на изразеност;

-11 - 19 бала –  деменция с умерена степен на изразеност;

-0 - 10 бала – тежка деменция.

 

Броят на задачите MMSE значително надвишава тестовете, описани по-горе, и отнема повече време за провеждане. Въпреки това, чувствителността му при леки форми на деменция е ниска: общият резултат може да остане в рамките на нормалния диапазон. В този случай лекарят може да прецени наличието на заболяването чрез динамиката на резултатите (сравняване показаните резултати с интервал от няколко месеца): ако пациентът развива деменция, резултатите ще се влошат; при липса на болест показаният резултат ще бъде стабилен.

Този тест показва най-голяма чувствителност при деменция с преимуществено нарушение на подкоровите структури или челният дял на главния мозък. За тези случаи лекарите прилагат друг набор от методики.

image 

Категория: Други
Прочетен: 15499 Коментари: 0 Гласове: 0
 


                                 Тест „Открий своите заложби“ (Ранди Б. Нойес)

 

            Отбележете онези думи, които най-добре описват вашите умения и заложби. В това, което обичате да правите се крие вашата сила.

 

                        Да чета                                  Да планирам

                        Да пиша                                Да организирам

                        Да пояснявам                       Да убеждавам

                        Да превеждам                       Да говоря

                        Да прилагам                         Да уча наизуст

                        Да изписвам                         Да помня

                        Да описвам                           Да действам

                        Да избирам                           Да събирам

                        Да извличам                          Да се движа

                        Да създавам                          Да присъствам

                        Да започвам                          Да използвам

                        Да комуникирам                  Да допринасям

                        Да проучвам                         Да работя в екип

                        Да анализирам                      Да ръководя

                        Да решавам                           Да дискутирам

                        Да подреждам                       Да преценявам

                        Да продавам                         Да пояснявам

                        Да опростявам                      Да откривам

                        Да координирам                   Да формулирам

                        Да координирам                   Да давам

                        Да изчислявам                      Да идентифицирам

                        Да насърчавам                      Да предвиждам

                        Да съветвам                          Да илюстрирам

                        Да предоставям                    Да делегирам

                        Да оценявам                         Да подобрявам

                        Да събирам                           Да разраствам

                        Да служа                               Да играя с

                        Да нареждам                         Да решавам

                        Да категоризирам                Да забавлявам

                        Да променям                         Да уча

                        Да продавам                         Да правя обобщение

                        Да скицирам                         Да забелязвам

                        Да класифицирам                Да интервюирам

                        Да разпознавам                    Да локализирам

                        Да дефинирам                      Да ориентирам

                        Да демонстрирам                 Да проверявам

                        Да конструирам                   Да комбинирам

                        Да събирам информация     Да питам

                        Да рисувам                           Да меря

                       Да модифицирам                 Да подготвям

                       Да оперирам                         Да отбелязвам

                       Да давам заповеди               Да реорганизирам

                       Да изяснявам                        Да докладвам

                       Да взимам участие

 

            Повече информация за вас

            Отбележете думите, описващи това, което чувствате, добавете свои собствени думи, ако не ги намерите тук:

            Ориентиран към детайлите

            Ориентиран към хората

            Ориентиран към групите

            Инат, неотстъпчив

            Полезен

            Независим

            Ориентиран към конкуренция

            Практичен

            Авторитарен

            Говорител на промените

            Обичам да планирам

            Мечтаещ

            Не се предавам

            Обичам да получавам заповеди

            Обичам да координирам

            Систематично ориентиран

            Зависим

            Прецизен, точен

            Техничен

            Артистичен

            Социално обвързан

            Мотивиращ

            Изпълнителен

            Работя усилено

            Обичам да подкрепям другите

            Добре организиран

            Обичам да контролирам и да доминирам над хората

            Организатор

            Обичам да взимам решения

            Ориентиран към идеи

            Ориентиран към игри

            Консервативен

            Аналитичен

            Пълен с фантазия

            Социално необвързан

            Мързелив

            Систематичен

            Работя стабилно

            Прям

            Вербален

            Мислител с богато въображение, креативен

            Лесно се предавам

            Обичам да давам заповеди

 

Вашият личен ресурс

Когато сте нахвърляли своите собствени заложби, можете да се опитате да намерите думи, с които да опишете силните си страни и някои от нещата, които сте направили и които са ви доставили много голямо удовлетворение. Вашият „диамант” се крие в това, което най-много обичате да правите, това, което копнеете да правите.

Изградете живота и работата си върху това, което наистина обожавате да правите, защото в противен случай ще бъдете посредствени. Така ще достигнете до повече смисъл и ще се радвате на по-голям успех, отколкото някога сте мечтали.

Дайте си достатъчно време и бъдете откровени със себе си!

image
image
Категория: Други
Прочетен: 958 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3859459
Постинги: 2184
Коментари: 116
Гласове: 1324
Календар
«  Септември, 2018  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930