2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Тренинг за емоционално лабилни, импулсивни и със затруднения в концентрацията на вниманието деца - втора част
7. „Баскетбол с шишарки”
Възраст: от 5 до 10 години
Цел: Усвояване на способности за контрол на движенията.
Стимулен материал: използват се набор от шишарки (на човек по 2-3 броя); 2 броя пластмасови кошчета – по едно за всяка група;
Форма: групова или индивидуална
Ход на играта: Групата се разделя на две подгрупи. Децата се строяват в две колони, като всеки получава по 3 шишарки. Кошчетата (баскетболен кош) се поставят да отдалечение 3-5 метра. От децата се иска за определено време да вкарат колкото се може повече шишарки в коша. Накрая се броят успешните голове и се обявява групата победител.
8. „Подслушване”
Възраст: от 5 до 10 години
Цел: Развитие на вниманието и умението за себеконтрол.
Форма: групова
Ход на играта: Децата сядат в кръг. Избират се (може и по желание) 4-5 деца, които получават задача по сигнал да тичат, скачат, пеят, викат в стаята. Останалите в кръга по същия сигнал започват оживен разговор помежду си. При втори сигнал „тичащите” бързо трябва да заемат местата си и за време от 10 сек. да разберат колкото се може повече от това, което се говори в групата на седящите. След това „бягащите” споделят това което са чули.
9. „Направи така”
Възраст: от 5 до 10 години
Цел: Развитие на мускулния контрол и умението за координация на движенията..
Стимулен материал: Използват се картички, изобразяващи различни телесни пози и дейности.
Форма: групова
Ход на играта: Водещият показва преди играта част от картичките на децата, а след това ги поставя на маса пред черната дъска. По негов сигнал децата трябва да станат и всеки да вземе по една картичка. При втори сигнал всеки за време от 10 сек. трябва да изобрази с тялото си тази поза, която е нарисувана на неговата картичка. Например, ако на картичката има седящ човек – детето сяда на чина; ако човекът танцува – детето също танцува; ако човекът е с вдигнати нагоре ръце и един крак – детето прави същото. След изтичане на времето, децата връщат картичките на бюрото. Играта може да се проведе няколко пъти.
10. „Малката птичка”
Възраст: от 4 до 8 години
Цел: Играта развива мускулния контрол.
Стимулен материал: малка пухена играчка (птица)
Форма: групово и индивидуално
Ход на играта: Водещият предлага на детето да събере пред себе си двете си ръце във вид на гнездо и му подава малка пухена играчка (птичка или друго животно). След това дава следната инструкция: „ При теб е прелетяла птичка, тя е малка, нежна и беззащитна. Тя толкова много се бои и иска да я гушнеш и милваш, да и кажеш хубави думи, да я успокоиш. Опитай да направиш това за нея.
Забележка: В следващ етап, по време на занятия при повишена активност в поведението на детето, водещият може само да напомни на ученика за необходимостта да успокои малката птичка.
11. „Отговори на въпроса когато получиш сигнал”
Възраст: от 7 до 10 години
Цел: Играта развива умения за контрол на импулсивните действия.
Стимулен материал: Списък от въпроси за участниците.
Форма: групово и индивидуално
Ход на играта: Децата са в кръг или на чиновете си. Водещият дава следната инструкция: „Деца, аз ще ви задавам прости и сложни въпроси. Вие имате право да отговаряте на тях само по моя команда „Говори!”. Нека да потренираме: „Кой сезон от годината сме в момента?”. Водещият изчаква 5-10 сек. и подава команда „Говори!”. След това продължава с други въпроси от типа:
o „Какъв ден от седмицата сме днес?”
o „Колко прави 2 плюс 2?”
o „Как се казва училището в което учите?”
o „Как е името на класния ви ръководител?”
o „Колко на брой са джуджетата в приказката за Снежанка?”
o „Колко дни има седмицата?”
o „Как се нарича момчето – дете на майка си?” „А момичето – дете на бащата?”
o „Самолетът излетя преди вертолетът. Кой излетя пръв?”
o „Коя е първата буква от азбуката?”
o „Как се нарича сестрата, която е по-голяма от своя брат?”
o „Колко месеца има една година?”
o „В кой клас сте?”
o „Колко прави 5 и 5?”
o „Как се нарича горското животно, което има дълги уши и бяга бързо?”
o „Кое е това горско животно, което ръмжи, има дебел кожен кожух и му казват „Баба …?”, А това, на което му казват „Кумчо …?”
По време на играта водещият обръща внимание на поведението на децата с подчертана импулсивност на реакциите. Освен това, по време на играта се съблюдава правилото децата да правят заявка за отговор само с вдигане на ръка и да отговаря само това дете, което е било посочено.
Забележка: За повишаване на мотивацията за участие и създаване на състезателна атмосфера, могат да се образуват две групи и всяка допусната грешка да се отчита като наказателна точка. В края на играта се излъчва победител.
12. „Брауново движение”
Възраст: от 5 до 12 години
Цел: Играта е насочена към развитие свойството разпределение на вниманието.
Стимулен материал: набор от топки за тенис на маса (около 10 броя)
Форма: групово
Ход на играта: Децата са подредени в кръг. Водещият пуска една топка за тенис на маса в центъра на кръга и дава инструкция: „От вас се иска да си подавате тази топка от човек на човек, като използвате ръце и крака, но така че тя да не напуска очертанията на кръга. Всяко напускане на очертанията се води за наказателна точка”. След първата топка водещият последователно въвежда в играта още и още топки, докато децата не допуснат грешка или определя време за игра и се броят допуснатите грешки. За създаване на състезателна атмосфера могат да бъдат оформени две групи, които да се съревновават.
13. „Шапка моя триъгълна”
Възраст: от 7 до 15 години
Цел: Играта помага за развитие на волевото внимание и концентрацията, способностите за осъзнаване от детето на своето тяло, развитие на умения за контрол на движенията и цялостното поведение.
Форма: групово
Ход на играта: Децата седят в кръг. Водещият дава инструкцията за правилата на играта. Всеки един от кръга трябва да каже фразата: „Шапка моя триъгълна, триъгълна моя шапка. А ако не е триъгълна, значи не е моя шапка”. При второто завъртане, децата трябва да заменят думата „шапка” с ръкопляскане”, при третото завъртане думата „моя” с вдигане нагоре на двете ръце. Така при всяко едно завъртане по една дума от фразата се заменя с някакво движение.
Забележка: Ако фразата е трудна за запомняне, водещият може да я съкрати.
14. „Весела игра със звънче”
Възраст: от 7 до 15 години
Цел: Развитие на слуховото възприятие и слухова ориентация.
Стимулен материал: звънче и превръзка за очи.
Форма: групово
Ход на играта: Децата заемат местата си в кръг, държейки ръцете си зад гърба. Един от участниците застава в средата с вързани очи. Водещият дава на някое дете от кръга звънче и по негова команда то започва да звъни. Детето, намиращо се в средата трябва да се ориентира за посоката на звънене и да установи у кого е звънчето. След това подава сигнал с вдигане на ръка, че е готово, водещият сваля превръзката на очите и детето прави избор за притежател на звънчето.
15. „Морски вълни”
Възраст: от 7 до 10 години
Цел: Развитие на свойството за превключване на вниманието от един към друг вид дейност и снижаване на мускулното напрежение.
Форма: групово
Ход на играта: Децата се намират на чиновете си. Водещият обяснява правилата на играта, като дава следната инструкция: „При моя команда „Лед!” – всички замират на своите места. Когато подам команда „Вълни!”, тези които стоят на първия чин стават прави. След 2-3 сек. стават прави и тези от втория чин, след 2 сек. – тези от третия и така докато целия клас застанат прави. Когато всички се изправят целия клас трябва да започне да ръкопляска.
Втората част на играта е по-динамична, като при сигнал „Буря!” децата започват да стават по двойки и чинове без да изчакват 2-3 минути.
Как да определите, дали детето има трудн...
Как училището може да помогне на ученика...