2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Психологическа корекция на агресивното поведение при децата
(Смирнова. Т.П)
Психологически практикум – диагностични критерии; корекционна работа; психологически методики.
(четвърта част)
Упражнение 1 ПЛАСТИЧНО ИЗОБРАЖЕНИЕ НА ГНЕВА, ОТРЕАГИРАНЕ НА ГНЕВА ЧРЕЗ ДВИЖЕНИЕ (може да се изпълни групово и индивидуално)
1. Помолете детето да стане и да заеме произволна поза (или да седне). След това го помолете да помисли за такава ситуация (или човек0, която предизвиква в него най-силно чувство на гняв.
2. Помолете го да се съсредоточи върху своите усещания и да обърне внимание в кои части на тялото ги усеща най-силно.
3. След това го помолете да стане (ако е било седнало) и да започне да извършва движения по такъв начин, че максимално да даде воля и да изрази чувствата си (негативните си усещания), които изпитва.При това, подбудителният импулс за движенията трябва да произлиза от онази част на тялото, където негативните чувства (усещания) са били най-силни. При това не е нужно да контролира движенията си, важно е да изрази чувствата си.
4.Обсъдете упражнението:
-леко ли му е било по време на изпълнението;
-в кое е срещнал затруднение;
-какво е почувствал по време на изпълнението на упражнението;
-променило ли се е състоянието му след изпълнението на упражнението.
Упражнение 2 РИСУВАНЕ НА СОБСТВЕНИЯ ГНЯВ (моделиране с пластилин или глина) – изпълнява се индивидуално).
За изпълнение на упражнението са необходими лист хартия за рисуване, цветни моливи, флумастери (пластилин, глина).
1.Помолете детето да помисли за такава ситуация (човек), която предизвиква в него чувство на гняв, агресия.
2.Помолете детето да забележи в кои части на тялото то усеща най-силно своя гняв. Обсъдете това с детето.
3.Когато детето започне да разказва за своите усещания, попитайте го: „на какво прилича твоя гняв?“, „Можеш ли да го изобразиш във вид на рисунка или да го моделираш във фигурка с пластилин?“
Обикновено децата с желание откликват на рисунката. Често чувството на гняв се асоциира с огнена лава, избухнал вулкан, черен ураган, дракон, разярен тигър, пантера или с конкретния агресор, който е предизвикал най-силни негативни чувства.
4.Важно е да се обсъди с детето рисунката, проявявайки към него искрен интерес и да се отбележи:
-какво е нарисувал;
-какво чувства детето, когато рисувал своя гняв;
-може ли да поговори от името на рисунката (за откриване скрити мотиви и преживявания).
-променило ли се е неговото състояние, когато напълно е довършил рисунката (виж рис. № 1)
5.По-нататък може да попитате, какво иска да направи с тази рисунка.
Някои деца крият рисунката, други плачат или я захвърлят – всяко постъпва различно, но повечето от тях отбелязват, че „тяхната рисунка сякаш е станала друга“ (като правило се променят цветовете, размера, а понякога и самото съдържание в позитивна посока (виж. рис. № 1а). В този случай е добре да се помоли детето, да изобрази новия променен вариант (виж. рис. № 1а) и да се направи ново обсъждане (например, огънят от рис. № 1 се е превърнал в цвете):
-какво чувства, когато е рисувал втория път;
-да се попита би ли желал да говори от името на новата рисунка;
-какво се е променило в неговото състояние сега.
6.Често в хода на рисуването (моделирането) на своя гняв (ярост, агресия), детето прави изказвания (коментари) за всичко, което той мисли по повод всяка ситуация и всеки агресор. Не е нужно да се прекъсва, защото колкото по-пълно детето се изрази, толкова повече това ще способства за промяна на образа в позитивна посока, а следователно, позитивно ще се промени състоянието му като цяло (И. Фурманов, 1997).
Пример:
Альоша, 10 години:
„Този огън е смесен с тъмнината. Когато аз се ядосам, той става голям. Искам да го залея с вода и водата да бъде много-много. Тогава пламъкът и тъмнината ще изчезнат и вместо тях ще порасне красиво цвете.“
Разказ от името на изображението (рисунката):
„Това цвете е добро. То расте нас вълшебна поляна. Всеки копито го докосне, става добър. Това цвете иска да бъде обичано и да бъде поливано (неудовлетворена потребност“)
Упражнение 3 ГАЛЕРИЯ НЕГАТИВНИ ПОРТРЕТИ (за деца на 9-12г. – групово и индивидуално).
Упражнение 3а:
1.Помолете детето да седне удобно, да се отпусне, да вдиша/издиша дълбоко 3-4 пъти и да затвори очи. След това помолете да си представи, че е попаднало в малка галерия (изложба): „В нея са поставени фотографии (или рисунки) с лица на хора, на които детето е разгневено,, които предизвикват в него злоба – хора, които са постъпили с него несправедливо.
2.Разходи се сега в тази изложба, разгледай портретите и обърни внимание как изглеждат (цвят, размер, изражение на лицата, разстояние (отдалеченост). Избери един от тези портрети и се съсредоточи върху него. Какви чувства предизвикват в теб портрета на този човек?
3.Сега изрази мислено тези свои чувства, адресирайки ги към портрета. Не сдържай чувствата си, а кажи всичко което ти се иска, не се срамувай от това, което ще кажеш. А сега си представи, че можеш да направиш с портрета всичко което пожелаеш. Как се чувстваш сега? Направи дълбоки вдишвания/издишвания 3-4 пъти.
Следва обсъждане на упражнението с детето:
-какво беше лесно и какво трудно в това упражнение;
-какво ти хареса и какво – не;
-как се промени състоянието ти в процеса на изпълнение на упражнението;
-с какво се различават чувствата ти в началото и в края на упражнението.
Упражнение 3б :
1.Помолете детето (подрастващия) да седне удобно, да се отпусне, да направи дълбоко дишане 3-4 пъти и да затвори очи. След това изпълнете инструкцията от упражнение 3а (посещение в галерия/изложба). След това, когато детето направи избор на определен портрет (обикновено най-актуалния за него), помолете да си представи, че човекът изобразен на портрета прави (казва) такива неща, от които детето се дразни, страхува, гневи (възможно е да се представи реална ситуация). След това поискайте детето да си представи, че говори на този човек.
2.В хода на въображаемия диалог е необходимо да си представи, че човека, с който детето говори постепенно става все по-малък и по-малък, а гласът му става все по-слаб и по-слаб (тих).
След това помолете самото дете да си представи, че наблюдава този разговор като страничен наблюдател и попитайте:
-как се вижда сега в качеството си на страничен наблюдател;
-как възприема цялата ситуация;
-как се е чувствал в процеса на изпълнение на упражнението;
-как се е променяло състоянието му в хода на упражнението.
Направете цялостно обсъждане с групата (при групово провеждане).
Упражнение Зв: (групов вариант)
1.Помолете децата да се разделят на двойки и да седнат един срещу друг. Предложете инструкцията от упражнение 3а (галерия/изложба с портрети).
2.Попитайте децата:
-какво конкретно не харесват в този човек, представен на портрета срещу всяко от тях;
-какво най-много ги дразни и гневи;
-какво биха направили в отговор на този човек;
3.От децата се иска да изрекат всичко на висок глас един по един на партньора срещу когото седят, като започват с фразата:
„В този човек на мен не ми харесва ……… /това и това/ и да завършва с думите „И затова аз съм му обиден (разгневен, раздразнен, зъл); „И затова аз искам да го обидя“, „И затова ми се иска да го ударя (причиня болка/страдание) и т.н. (описва точно какво би направил). След изпълнение на упражнението обсъдете с децата:
-лесно или трудно е било да говорят за своите чувства на партньора си;
-лесно или трудно е било да слушат чувствата на партньора си;
-променило ли се е емоционалното състояние по отношение на тези хора, за които всеки един е съобщил на своя партньор.
Упражнение 4 ПИСМО НА ГНЕВА (за деца по-големи от 9 години; индивидуално)
1.Помолете детето да помисли за този човек, който предизвиква в него най-голям гняв и неприязън, а също така и за ситуациите, свързани с този човек, при които това чувство се проявява особено остро.
2.Помолете детето да напише писмо до този човек (често това е един или двамата родители, съученик, учител). Нека в това писмо детето честно и искрено да разкаже какво преживява, когато види този човек, когато слуша неговите думи: упреци, забележки, заплахи, съвети, а е възможно и оскърбления по свой адрес и какво му се иска в тези моменти да направи. Важно е детето да изрази напълно своите чувства, да се освободи от тях (предупредете детето, че освен него, това писмо никога и никъде няма да бъде изпратено и прочетено).
3. След като напише писмото, попитайте детето какво би му се искало да направи с писмото (да го разкъса; захвърли; изгори; смачка; привърже към въздушен балон или птица; да го постави в бутилка и хвърли в морето и пр.). важно е обаче да не му се предлагат варианти за действие, а да се изчака то да направи избор. Много често децата искат да унищожат писмото, като символично се освобождават от негативните чувства.
4.Обсъдете с детето:
-трудно ли му е било да напише това писмо;
-всичко ли е казал в писмото си или е останало нещо неизказано (ненаписано);
-променило ли се е неговото състояние след написване на писмото.
Следващите две упражнения мога да се използват както за отреагиране на гнева на децата, така и за целите на обучението за контрол на своите агресивни импулси.
Източник:
Анкетна карта. Въпросник № 3 – агресивно...
Анкетна карта. Въпросник № 5 – тормоз и...