Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.10.2017 11:00 - Невропсихологическа диагностика в детска възраст - пространствен гнозис
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2802 Коментари: 0 Гласове:
0



       Невропсихологическа диагностика в детска възраст - пространствен  гнозис

 

I. Пространствен гнозис

1. Проба „Огледални букви” – Експериментаторът дава указание: „Покажи коя от буквите е написана правилно”. По-сложен е вариантът, при който детето трябва да открие „неправилни” цифри и букви в срички и думи (виж рисунката).
image

2. Проба  „Слепият часовник” – Експериментаторът закрива еталонния циферблат и моли детето да каже колко часа показват стрелките на „слепият часовник”.  При изразено затруднение може да бъде показан отново еталона за сравняване.

 

Тук следва да се обърне внимание дали детето ома вече натрупан опит с подобен вариант на часовник (виж рисунката).

image

3. Проба на Бентън – Експериментаторът показва на детето един от образците, за да го види и запомни. След това го закрива и показва цялото табло, като иска от детето да посочи кой образец е видяло.  В случай на затруднение образецът може да не бъде закрит, т.е. да остане открит за сравнение.

 

В приложението е показан стимулен материал със сложност за 7-8 годишни деца. 

image

II. Самостоятелни рисунки

На детето се предлага неограничен избор  до цветни моливи (флумастери), молив, писалка.  Цветовите предпочитания при интерпретацията се приближават до тези при цветовия тест на Люшер. Освен това, на анализ се поставят топологическите, конструктивни и стилистични особености на рисунката с лява и дясна ръка.

1. На детето се предлага (първо с дясна, а след това с лява ръка) да нарисува: цвете, дърво, къща, велосипед.

2. Проба „Килим” – Пред детето се поставя стандартен бял лист хартия (формат А4), сгънат на две, като всяка една половина представлява дълъг правоъгълник (листа се сгъва по тясната страна). Експериментаторът дава следното указание: „Представи си, че това е килим. От теб се иска да го оцветиш”. След завършване на работата с едната ръка, листът се обръща и поставя същата инструкция, но упражнението се изпълнява с другата ръка. Върху листа в единият ъгъл, експериментаторът записва с коя ръка е изпълнено упражнението. Вариант на този тест е да се даде на детето лист, без да се сгъва, т.е. без рамка.

3. Проба „Мандал” – Пред детето се поставя лист хартия  (А4) с начертан в центъра кръг с диаметър 10 см.  Експериментаторът дава указание: „Оцвети сега това”.  На всеки въпрос на детето, касаещ как, с какво да нарисува, изследователят не дава повече инструкция, а казва: „Направи го така, както на теб ти харесва”. След завършване на теста с едната ръка, процедурата се повтаря на обратната страна на листа с другата ръка, където също предварително е начертан кръг.

 

4. Проба „Хомункулус” – Задачата се изпълнява с водещата ръка. Пред детето се поставя образец бланка (виж рисунката), във формат А4. Работи се в същата последователност както при проба „Мандал”.

image

След завършване оцветяването на рисунката, се задават следните въпроси:

= Кой е нарисуван тук? Как се казва? На колко е години?

= Какво прави той (тя) сега? С какво въобще се занимава?

= Кое е неговото (нейното) любимо и нелюбимо занимание?

= Страхува ли се той (тя) от нещо?

= Къде живее? С кого живее?

= Кой най-много обича? С кого е приятел (играе, разхожда се)?

= какво е неговото настроение? Кое е неговото най-силно желание?

= Ако той (тя) имаше избор, как би се защитил (а) от неприятелите си?

= Той (тя) здрав (а) ли е?  Какво и колко често той (тя) изпитва болка?

= Какво у него (нея) е най-хубавото, най-лошото? На кого ти напомня това човече?

5. Проба „Рисунка на човек” –  Изпълнява се с водещата ръка. Пред детето се поставя бял лист хартия (А4) и следва инструкция: „Моля те, сега нарисувай един човек”. След завършване на рисунката, на детето се поставят същите въпроси както при проба „Хомункулус”.

III. Копиране

1. Тест на Денман  –  Пред детето се поставя картинка с изображение на фигури и чист лист хартия. Следва инструкция: „Нарисувай тези фигури”.  Копирането се изпълнява първо с едната ръка, а след това (от едната страна на листа хартия) с другата.

 

Тестът е най-ефективен при деца на възраст до 5-6 години (виж рисунката).

image

2. Тестове на Тейлър и Рея-Остерица –  Тестовете са предназначени за 6-годишни деца. Пред детето се представя фигурата на Тейлър и под нея се поставя чист бял лист (А4).

 

Изследователят дава инструкция: „Нарисувай същата фигура”.  За регистриране на стратегиите за копиране, на детето се предлага набор от цветни моливи, които в процеса на копиране експериментаторът сменя (по реда на цветовете на дъгата). Манипулацията на детето с белия лист е строго фиксирана. Експериментаторът се въздържа от всякакви забележки или указания.  Добре е да се регистрира времето за изпълнение на задачата (виж рисунките).

image

След завършване копирането на фигурата на Тейлър, на дерето се предлага следващата задача – копиране фигурата на Рея-Остерица, но с другата ръка (виж рисунките).

image

3. Копиране на проекционни изображения –  На детето се предлага с дясна и лява ръка да прекопира две фигури – „куб” и „дом” (виж рисунките).

image
4. Копиране на изображения със завъртане на 180 градуса   Експериментаторът и детето сядат един срещу друг, а между тях се намира лист хартия. Експериментаторът рисува обърнато с главата надолу схематично „човече” (виж фигурата). 

image

Инструкция:  „Нарисувай за себе си същото човече, но така, както аз я виждам”.След като детето изпълни първия етап на задачата, се поставя указание: „А сега на моята рисунка аз ще закрия едната ръка, къде на твоята рисунка е тази ръка?”. Ако детето изпълни заданието неправилно, експериментаторът му обяснява грешките. След като детето разбере как да копира, тогава му се предлага „сложен триъгълник”. 

image

Инструкция: „А сега обърни към себе си фигурата по същия начин”.  




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816112
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031