Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2017 21:00 - Методика за оценка на емоционалната и когнитивно-поведенчески сфери при деца с тежко нарушение в развитието (В.В. Ткачева)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1124 Коментари: 0 Гласове:
0





                Методика за оценка на емоционалната и когнитивно-поведенчески
                   сфери
при деца с тежко нарушение в развитието (В.В. Ткачева)

 

Методиката е разработена във връзка с необходимостта от прилагане на подобен диагностичен инструментариум за изучаване на деца с изразени нарушения в развитието.

Необходимостта от изучаване на емоционално-личностната сфера произтича от факта, че в процеса на корекционна работа с деца, страдащи от тежки нарушения в развитието, именно първо в тези области  може да се наблюдава позитивна динамика.

Въпросникът позволява да се разкрият особеностите на контакта между детето и значимите за него възрастни и заедно с това позволява да се определят перспективите в развитието по редица параметри.

Особеностите на личностните и емоционални контакти се изучават с помощта на 9 скали.

Оценката на резултатите се извършва чрез просто събиране на баловете. При изразено снижение на интелекта, ниско ниво на общуване или тежки двигателни разстройства,квалификацията на резултатите от дейността на детето се извършва на база достъпните му психофизически възможности за изпълнение на задачите. Анкетата се попълва от специалистите (учител, психолог, ресурсен учител) и се явява емпирична оценка за особеностите в развитието на емоционално-личностната сфера на детето.

Анкета

1.Отношение към пребиваването в училище и обучението. 

=0 бал – отказ да отиде на училище;

=1 бал – съгласие да отиде на училище, само защото възрастният иска това;

=2 бала – желание да отиде на училище, за да може да играе;

=3 бала – желание да отиде на училище, за да учи и общува с други деца и възрастни.  

 

2.Способи за взаимодействие с възрастните (учителите).

=0 бал – прояви на открита агресия, при опит възрастния да установи контакт;

=1 бал – прояви на упорство и негативизъм при опит възрастния да установи с детето преднамерено позитивен контакт;  

=2 бала – прояви на радостно оживление (усмивка, прегръдка, докосване, смях) при поява на конкретен възрастен;

=3 бала – проява на желание да бъде в час и да се занимава с конкретен възрастен (учител; психолог; възпитател).

 

3.Приемане и достъпно изпълнение на инструкции.

=0 бал – отказ от приемане и изпълнение на инструкции (откровен негативизъм);

=1 бал – прояви на упоритост (инат);

=2 бала – частично изпълнение на инструкции;

=3 бала – пълно изпълнение на инструкции;

 

4.Спазване (придържане) на определени правила на поведение.

=0 бал – нарушения на нормативните правила (крясъци, викове, сблъсъци или агресия спрямо други деца или предмети), през целия период на пребиваване в училището;

=1 бал – нарушения на поведението по време на час (отсъствие на умение да слуша учителя; да седи спокойно  за определено време; постоянни и необосновани молби да отиде до тоалетна; честа загуба на внимание и отвличане към други обекти и др.);

=2 бала – частични нарушения на правилата на поведение (в случай на загуба на интерес към урока и правилно поведение, ако интересът се възстанови);

=3 бала – нормативно поведение в течение на целия урок и по време на междучасието.

 

5.Емоционални реакции.

0 бал – сълзи, крясъци, викове, желание за сблъсък, изразени страхове от хора (предмети) или напрежение (в началния адаптационен период в учебното заведение);

1 бал – общо затваряне и инхибиране;

2 бала – състояние на покой, нормализация на състоянието;

3 бала – смях, усмивка на лицето като проява на положителна реакция.

 

6.Продължителност на заниманията.

=0 бал – отсъствие на способност да изпълни възможна задача;

=1 бал – изпълнение на възможна задача в течение 5 мин;

=2 бала – изпълнение на възможна задача в течение 5-10 мин;

=3 бала – изпълнение на възможна задача в течение 10-15 мин.

 

7.Установяване на достъпни контакти с други деца.

=0 бал – отсъствие на желание за взаимодействие с другите деца (наличие на агресия, упорство, неотстъпчивост за играчки, пособия);

=1 бал – демонстрация на желание за игра с играчки, които се намират в ръцете на други деца;

=2 бала – проявление способност да изчака, докато другото дете е заето с предмета, който го интересува;

=3 бала – демонстрация на молба с искане на играчки;

 

8.Придобиване (формиране) на нови навици (в течение на учебната година).

=0 бал – отсъствие на навици;

=1 бал – формиран един навик;

=2 бала – формирани два навика;

=3 бала – формирани два и повече навици.

 

9.Взаимодействие с майката.

=0 бал – отхвърляне на майката (открита агресия);

=1 бал – отсъствие на топли отношения с майката; прояви на устойчив стремеж с искане за удовлетворяване на собствени желания;

=2 бала – прояви на послушание и стремеж да установи връзка с майката;  

=3 бала – прояви на близост и нежност по отношение на майката.

 

Изчисление на баловете и нива на изразена сформираност:

=високо ниво– 24-27 бала;

=средно ниво – 16-23 бала;

=ниско ниво – 8-15 бала;

=много ниско ниво – по-малко от 8 бала; 

image



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3814811
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031