2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
Методика „Учебна дейност”
(за деца в предучилищна и начална училищна възраст, автор Л.И. Цехански)
Цел: Определяне нивото на овладяване елементи от обучението на ученика:
а) способности да подчинява действията си на правила и инструкции;
б) способности да поддържа активно произволно внимание при изпълнение на задачи;
Ход на изследването:
На ИЛ се предоставя задача - съставяне на модел (образец) под диктовка на екзаминатора, чрез съединяване на разположени редове от фигури, придържайки се към определени правила.
Материали:
На ИЛ се предоставят 4 отделни страници. На всяка страница са изобразени по 3 реда малки геометрични фигури с размер 2х2 мм. Горният ред се състои от триъгълници, средният - от кръгове, а долният – от квадрати. Фигурите от горния и долния ред са разположени една под друга, а средните – между тях (виж. рис. 1, б). В горната част на първата страница е разположен ред с примера за изпълнение на задачата (рис.1, а).
На детето се предлага да начертае няколко модела под диктовка, като съедини геометричните фигури, следвайки 3 правила. Първата страница е предназначена за тренировка и запознаване с правилата, както и да се научи ИЛ да работи под диктовка.
Инструкция: „Днес ще се учим да чертаем модел. Пред теб се намира лист с редове от триъгълници, кръгове и квадрати. Ти ще трябва да съединяваш тези фигури.Трябва много внимателно да слушаш инструкцията, която аз ще ти казвам. Ще следваме 3 правила:
Погледни сега първия лист най-горе (показва се образеца). По този начин ще трябва да работиш. Тук на този лист ще се учим да усвоим правилата”
След това психологът може да подаде инструкция ИЛ да съедини два квадрата, два триъгълника, триъгълник с квадрат и пр.
В процеса на обучението, ИЛ прави 4 съединения, а психологът проверява изпълнението и в случай на необходимост поправя грешките, като обяснява на детето. След като са усвоени правилата, психологът подава следната инструкция:
Инструкция: „Сега ще чертаем на втория лист. Ти трябва внимателно да слушаш и да съединяваш фигурите , които аз ще казвам, без да забравяш за правилата. (Отново може да се повторят правилата за съединяване). Ако сгрешиш, не поправяй грешката си, а започни от следващата фигура”.
Психологът диктува бавно, като не повтаря два пъти една и съща инструкция. След първата серия следва втора и трета, които се различават по характера на модела (виж. рис.2).
Грешките могат да бъдат два вида:
-Неправилно изпълнение на инструкцията – неточно избрани елементи за свързване; повторение на някои елементи; пропускане на елементи;
-Общо нарушение на правилата – съединяване на фигури, намиращи се една до друга (на един ред); свързване на горен и долен ред без да преминава линията през среден ред;
Количествена оценка:
Всяко правилно съединение се оценява с 2 бала. Правилно съединение е онова, което съответства на инструкцията.
Наказателни точки се начисляват при излишни съединения, извън диктовката (освен тези в началото и края на модела, а също и при пропуск между правилни съединения (пропуски в зоната на съединяване – средна зона).
Всички останали грешки не се отчитат, тъй като те автоматично ще снижат количеството начислен бал.
Реалното количество бал при всяка серия ще бъде равно на разликата между събрания и наказателния бал. Максималното количество бал за всяка серия е 24, а за цялото задание – 72.
Интерпретация полученных результатов:
-60-72 бала — достаточно високо ниво на умения да работи по правила (диктовка; инструкция). Може едновременно да спазва няколко изисквания.
-48-59 бала — уменията не са формирани достатъчно. Може да се придържа само към едно изискване.
-36-47 бала — ниско ниво на способности за действие по инструкция (диктовка). Постоянно греши и нарушава правилата, въпреки усилията на психолога да го ориентира.
-по-малко от 36 бала — уменията да работи по правила (инструкция) не са формирани;
Стимулен материал:
Примерна схема (анкета) за характеристик...
Анкета за определяне необходимостта от п...