2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Методика за самооценка на онлайн кибервиктимизиране и
кибертормоз при учениците
(J.Patchin, S.Hinduja)
Методиката е предназначена за изследване степента на онлайн кибервиктимизиране и кибертормоз при учениците на възраст от 10 до 18г.
Инструкция: За всяко от дадените по-долу твърдения, описващи възможни ваши и на други хора поведения, отбележете със знак „Х” в колонките вдясно, колко често сте го правили или са ви го правили на вас. Ако не се е случвало – оставяте съответното квадратче празно, ако се е случвало – поставяте знак „Х” в едната или и в двете колонки: „през последния месец” и „някога в живота ми”
Забележка: под „онлайн” се разбират всички начини на ползване на интернет, както и на (мобилните) телефони.
Обработка на резултатите
Ключ:
1.Скала "Cyber Victimization" (Онлайн /Кибер/ Виктимизиране) включва 9 айтема:
(1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)
2. Скала "Cyber Bullying" (Онлайн /Кибер/ Тормоз) включва 9 айтема:
(10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18)
Интерпретация:
Наличието на две скали - за онлайн (кибер) виктимизиране (вкарване в ролята на жертва) и за онлайн тормоз (активно причиняване на проблеми на друг човек) дава възможност за класифициране на изследваните ученици в 4 групи, категории:
1) нито жертва, нито насилник - стойностите едновременно и за двете скали са под средната/сумата.
2) кибержертва - стойността по виктимизиране е над средната/сумата, а по тормоз - под средна/сума.
3) кибернасилник - стойността по тормоз е над средната/сумата, а по Виктимизиране - под средна/сума.
4) и жертва, и насилник - стойностите едновременно и за двете скали са над средната/сумата.
Дадените по-горе нормативни стойности по скалите са ориентировъчни.
Като интерпретация, 4-те описани по-горе категории имат следната прогноза и превенция:
-категорията „и жертва, и насилник” е най-важната, защото учениците попадащи в тази група са най-рискови и за другите и за себе си, затова работата и превенцията на тази група е най-приоритетна
-категорията „кибернасилник” е втората по важност и приоритетност, защото учениците от тзи група, дори и да са малко, могат да вредителстват на голям брой съученици и други деца и юноши
-категорията „кибержертва” е следващата по важност. Учениците от тази група се нуждаят от подкрепа и съдействие за да преодолеят негативните последствия от кибертормоза изеършен върху тях
-категориятя „нито жертва, нито насилник” е относително най-малко повлияна от кибертормоза.
Примерна схема (анкета) за характеристик...
Анкета за определяне необходимостта от п...