2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. varg1
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Семейна Терапия. Методика „Семейна социограма”
(автори Е.Г. Ейдемиллер и В. Юстицкис)
Цел: Методиката „Семейна социограма” позволява да се установи положението на субекта в системата на междуличностни отношения и да се определи характера на комуникацията в семейството – директна или опосредствана.
Описание на методиката: Методиката се отнася се към рисунъчните проективни методики. За провеждане на теста на изследваните лица се предоставят формализирани бланки: на всяка бланка е нарисуван кръг с диаметър 110 мм. Членовете на семейството изпълняват задачите индивидуално.
Инструкция: Пред вас на листа е изобразен кръг. Нарисувайте себе си и членовете на семейството с формата на малки кръгчета и напишете в тях имената им.
Интерпретация: Авторите предлагат критерии, по които се извършва оценяване на резултатите:
(1) Число на членовете на семейството, попадащи в рамките на големия кръг.
(2) Големина на кръгчетата (членовете на семейството).
(3) Разположение на кръгчетата - съотношение едно към друго.
(4) Разположение на кръгчетата - дистанция между тях..
При оценяване резултатите по първия критерий, психологът съпоставя числото на членовете на семейството изобразени на бланката с реалния им брой. Възможно е някой от членовете на семейството, с който изследваното лице се намира в конфликтни отношения, да не попадне в големия кръг или да бъде забравен въобще. Освен това, изследваното лице може да изобрази като членове на семейството: домашни любимци, любими предмети и пр.
При оценяване резултатите по втория критерий, психологът обръща внимание на големината на кръгчетата. По големия собствен кръг („Аз”) в сравнение с останалите говори за неадекватно висока самооценка, а по-малкия – за неадекватно ниска самооценка. Големината на кръговете на останалите членове на семейството характеризират тяхната значимост в очите и представите на изследваното лице.
При оценяване резултатите по третия критерий, психологът обръща внимание на разположението на кръговете по критерия близост/дистантност (кой от кого на какво разстояние е поставен) и разположение един спрямо друг (кой до кого е поставен). Разположението на собствения „Аз-кръг” в центъра на големия кръг идва да покаже известна егоцентрична насоченост на личността, а разположението на „Аз-кръга” ниско долу или в страни от останалите кръгчета, може да се интерпретира като преживяване на емоционална отхвърленост.Възможно е членове на семейството да бъдат изобразени с по-големи в сравнение останалите кръгове или да бъдат поставени над другите – символ за тяхната значимост за изследваното лице.
При оценяване резултатите по четвъртия критерий, психологът обръща внимание на разстоянието между кръгчетата. По-голямата отдалеченост на едно кръгче от останалите (или от друго) може да говори за конфликтни отношения в семейството, за емоционална отхвърленост на респондента от другия (другите). Наличието на неестествено малка дистанция (слепване) или частично препокриване е показател за неидентифициран „Аз”, или вмъкване на кръг в кръг е израз на неидентифициран „Аз” и наличието на симбиотична връзка.
Пример : От практиката е известно, че около 3% от тестираните случаи на здрави, социално адаптирани родители се среща графично изобразяване на взаимоотношенията им с детето именно „кръг в кръг” (Феномен на матрьошката, при който всички членове на семейството могат да изобразени „кръг в кръг”). Елена — дъщеря, Петър — баща, Аз — майка на дъщерята (рис. 1).
Друг пример: В началото на психотерапията майката изобразява себе си, сина си и своите родители на една „линия” (със съпруга си тя е в развод). При интерпретацията се стига до извода, че пациентът е с недостатъчно диференцирани отношения с членовете на семейството и поддържа опосредствани отношения (чрез бабата или майка си) с бащата. (Виж рис. 2)
При завършване на семейната терапия, майката на момчето е споделила, че "тя има свое семейство – тя и сина си”. Към вас родители изпитвам уважение, но моето семейство е по-важно.
Прилагането на методиката „семейна социограма” позволява за няколко минути в ситуация „тук и сега”, до началото на самия терапевтичен сеанс, нагледно да бъдат представени взаимоотношенията в семейството, а след това по време на самата сесия да започне обсъждането на материала.
Методиката с успех се прилага в семейната психотерапия и семейно консултиране „за екзистенциално несъзнавания контекст на взаимоотношения между членовете на семейството”. Има схващане, че използването на тази методика за научни изследвания представлява трудност.
Бланка за „Семейна социограма”
Инструкция: Пред Вас на листа има кръг. Моля, нарисувайте на него Вас и членовете на Вашето семейство с кръгчета, в които да запишете името на всеки един.
Инструкция към родителите:
Уважаеми родители!
Моля, да участвате в психологическо изследване на детето Ви. От Вас се иска, да предложите на детето попълването на тестовата бланка – нищо повече.
Идеята е то да работи върху задачите по Ваша инициатива и под Ваше наблюдение, но без да го съветвате или подпомагате под каквато и да е форма. Оставете детето да се справи само с графиката. За нас е Важна неговата представа.
След попълването на бланката, ученикът трябва да я върне на училищния психолог.
Източник:
984# Методика за оценка на мисленето „Пр...
1038& Методика за оценка отношението...