Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.04.2018 07:00 - Психодиагностика в училище. Диагностика на семейни взаимоотношения. Въпросник за социализация на подрастващите „Моето семейство“
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1329 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


           Психодиагностика в училище. Диагностика на семейни взаимоотношения.

                   Въпросник за социализация на подрастващите „Моето семейство“

 

Методиката е предназначена за изучаване на мнението на учениците (анализ на взаимоотношенията в семейството, методи на възпитание) и на родителите (самоанализ на същите аспекти), като дава възможност да се направят по-обективни изводи за организацията на семейното възпитание на детето.

Преди провеждането на изследването, с учениците или с техните родители се провежда инструктаж, при който се обяснява целта на настоящото изследване и правилата за отговаряне на въпросите.  

Инструкция за тийнейджъри: „Ученици, предлагаме ви 24 въпроса, чийто верни отговори ще ви дадат възможност да преодолеете някои трудности при общуването си с родителите“.

Инструкция за родители: "Уважаеми родители, предлагаме ви набор от въпроси, които ще ви помогнат да разберем колко благополучни или неблагополучни са взаимоотношенията с децата Ви и да разрешите някои от проблемите, които възникват при общуването с тях".

Тъй като в бланката на методиката въпросите са формулирани за ученици, при прилагане към родителите, някои от въпросите следва да се перефразират.

Например:
1.Сърдят ли се родителите Ви, ако спорите с тях?

2.Сърдите ли се на детето, ако спори с Вас.   

На дъската (флипчарт) е необходимо да напишат възможните отговори (трябва да изберете само един):

-разбира се, да (разбира се, майка ми).

-очевидно, да (очевидно майка ми)

-не зная (разбира се, баща ми)

-очевидно, не (очевидно баща ми)

-разбира се, не (и двамата родители)

 

На бланката учениците трябва да напишат име, фамилия и името (имената) на този (тези), с който живеят. Не е необходимо да се пренаписват въпросите, необходимо е да се отбележи само номера на въпроса и номера на отговора (например 1-5, 2-1 и т.н.). (За някои въпроси (има само три такива), трябва да се избере отговор, в които да се посочи майката или бащата.)

Въпросник

1.Сърдят ли се родителите Ви, ако спорите с тях?

2.Родителите често ли Ви помагат при подготовката за училище?

3.С кой по-често се съветвате: с майка Ви или с баща Ви, когато трябва да вземете някакво решение?  

4.Родителите често ли се съгласяват с Вас, когато твърдите, че учителите са били несправедливи с Вас?

5.Вашите родители често ли Ви наказват?  

6.Истина ли е, че родителите не винаги разбират Вашето състояние (проблеми)?  

7.Вярно ли е, че участвате заедно с родителите си при решаване на въпроси на домакинството?

8.Наистина ли членовете на Вашето семейство нямат общи интереси и занимания?  

9.В отговор на Вашите молби, често ли родителите се съгласяват (разрешават) или отговарят, че не са съгласни (забраняват)? 

10.Случвало ли се е родителите Ви да настояват, да не поддържате отношения с един или друг ваш приятел?  

11.Кой се явява главен във Вашето семейство: майка Ви или баща Ви?  

12.Надсмиват ли се родителите Ви над един или друг от Вашите учители?  

13.Родителите често ли разговарят с Вас с раздразнен тон?  

14.Имате ли усещането, че отношенията между родителите Ви са хладни, неприятелски?  

15.Вярно ли е, че членовете на Вашето семейство малко си помагат един на друг в домашните дейности? 

16.Истина ли е, че родителите Ви не обсъждат с Вас телевизионни предавания, прочетени книги, новини, филми, театрални постановки, техни житейски ситуации и др.?  

17.Родителите считат ли Ви за капризно дете?

18.Често ли родителите настояват да постъпите така, както те искат, като твърдят, че по един или друг въпрос разбират по-добре отколкото Вие?

19.С кой от родителите си общувате повече? 

20.Често ли родителите не одобряват и не поддържат мероприятия и инициативи, които се организират в училище?  

21.Наказват ли Ви по-сурово, отколкото другите деца?  

22.Често ли разговаряте с родителите си с „отворена душа“, съветвайки се с тях по лични въпроси?  

23.Вярно ли е, че Вие нямате никакви ежедневни домашни задължения? 

24.Истина ли е, че родителите не Ви взимат с тях, когато посещават: филми, концерти, изложби, театри и други места за информация, изкуство и култура?  

 

Показатели и ключ

Степента на изразеност на семейното възпитание се изучава по 8 фактора (показатели):

1.Строгост (гъвкавост) на възпитателните нагласи (въпроси 1, 9, 17).

2.Възпитание в самостоятелност, инициативност (въпроси 2, 10, 18).

3Доминантност на бащата, майката или равно участие на двамата родители във възпитанието (въпроси 3, 11, 19).

4.Отношение към училището, учителите (въпроси 4, 12, 20).

5.Твърдост (гъвкавост) на методите за възпитание (въпроси 5, 13, 21).

6.Взаимоотношения в семейството: неприятелски или топли (въпроси 6, 14, 22).

7.Взаимоотношения в семейството: наличие или отсъствие на общи дейности  
(въпроси 7, 15, 23).

8.Общност на интересите (въпроси 8, 16, 24).

 

Отговор „5“, (разбира се, не) – показва максимално положително проявление на фактора. Максималната сума бал по един фактор е 15.  

Отговор „1“, (разбира се, да) – показва педагогическо отрицателно проявление на дадения фактор. Минимална сума бал по един фактор е 3. 

Максималната сума от балове по всички фактори – 120, минимална – 24.

 

Нива на взаимоотношение в семейството:  

-благополучно (високо) – 120-96 бала;

-по-ниско от благополучно (малко над средно) – 95-72 бала;

-удовлетворително (средно) – 71-47 бала;

-неблагополучно (ниско) – 46-24 бала;

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3869112
Постинги: 2189
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930