2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. varg1
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. samvoin
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 2813 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.10.2018 13:02
Методика за изследване на паметта при възрастни (MIS)
Методиката е предназначена за предварителна оценка за работата на паметта. Тя, заедно с Mini-Cog и GPCOG, е една от трите най-популярни и често прилагани скрининг-методики, използвани в САЩ, за оценка на когнитивния статус при възрастни пациенти в рамките на ежегодните медицински прегледи.
Редица проучвания са доказали, че MIS е по-ефективна при откриването на когнитивни нарушения, дори в сравнение със стандартния тест MMSE („Кратка скала за психичното състояние“).
Преимуществата на MIS включват:
-не изисква пациентът да записва отговорите си, което му позволява да се прилага при пациенти с нарушения на двигателната функция;
-отнема не повече от четири минути;
-не е чувствителна към нивото на образование;
-успешно се адаптира за представителите на различни езикови и културни групи;
-не изисква специално обучение от лицето, провеждащо изпитването.
Към недостатъците се отнасят:
-не е възможно да се прилага към пациенти, които не са в състояние по една или друга причина да четат;
-неспособност да се оцени с негова помощ изпълнителната функция (функцията за контрол на действията), които могат да бъдат засегнати в ранните етапи на някои видове деменция, включително съдови и фронтално-темпорални;
-невъзможност за оценка на зрително-пространствената способност, която също може да бъде засегната при деменция.
Не трябва да се забравя, че MIS е инструмент за скрининг, а не за окончателна диагноза. Ниските резултати, показват само необходимостта от по-задълбочено изследване на когнитивния статус.
Инструкция по прилагане
1.Покажете на пациента лист хартия с четири думи, които да запомни, като ги прочете на глас. (Думите са написани с главни букви, размерът им е най-малко 24 кегела).
2.Кажете на пациента, че всяка дума принадлежи към отделна категория. Дайте пример за категория и помолете пациента да посочи коя от думите принадлежи към нея (например "Какво е това – игра?"). Допускат са до 5 опита. Неспособността да изпълни тази задача показва възможни когнитивни нарупения.
3.Когато пациентът категоризира всичките 4 думи, приберете демонстрационния лист. Кажете на пациента, че след няколко минути ще го помолите да си припомни и назове думите.
4.От този момент специалистът поставя други разсейващи задачи в рамките на 2-3 мин., като например броене до 20 и обратно; серийно изваждане на седем от сто; изричане на думата ЗЕМЯ обратно и пр.
5.СВОБОДНО ПРИПОМНЯНЕ – всяка правилно възпроизведена дума се оценява с 2 бала. Помолете пациента да назове толкова от думите, колкото може да си припомни. Осигурете му най-малко 5 секунди за свободно припомняне на всяка дума. Преминете към стъпка 6, ако пациентът не назове следващата дума в рамките на 10 секунди.
6.ПРИПОМНЯНЕ С ПОДСКАЗВАНЕ – всяка правилно възпроизведена дума се оценява с 1 бал. Сега прочетете (подскажете) съответната категория, към която може да бъде отнесена всяка дума, която не е била посочена по време на свободното припомняне (например, „Каква беше играта?“).
Изчисляване на баловете
Максималната оценка по скалата е 8 бала.
(5–8 бала): няма когнитивни разстройства;
( ≤ 4 бала): възможни са когнитивни разстройства;
Методика за изследване на паметта при съ...
Методика за оценка обема на кратковремен...
Между живота и смъртта
Американски учен: Украинската армия е в ...