Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.12.2018 10:00 - 1062# Тренинг на ученици за формиране на умения за адекватна реакция при възникване ситуация на тормоз. "Kак да реагирам при ситуация на тормоз?"
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1512 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

         1062# Тренинг на ученици за формиране на умения за адекватна реакция

                                         при
възникване ситуация на тормоз.

                                   "Kак да реагирам при ситуация на тормоз?"

 

Цел: Да получат знания и формират умения за адекватна реакция при възникване ситуация на тормоз, в която  играят ролята на жертва или наблюдател.

Основни задачи:

1.Придобиване на знания за алгоритъма на механизма за противодействие на тормоза.

2.Формиране на умения за разпознаване признаците на тормоз и усвояване на навици за реагиране при тормоз.

3.Практическо отработване на реда за действие в ситуация на тормоз.

Форма за обучение:

-Лекционна част, съпроводена с презентация –  изнася се от класния ръководител.

-Решаване на казуси  – участват всички ученици.  Основната цел на казусите е да се създаде възможност учениците практически да отработят въпроса за разпознаване на тормоза от класическото насилие (агресия).

-Ролева игра – учениците се разделят на двойки в няколко  групи. Основните цели са: първо, да отработят практически теоретичния материал, отнасящ се за реда, по който следва да постъпят в ситуация на тормоз и второ, да се извърши проверка на знанията за новите понятия „протокол за тормоз”, „възстановяване на щета” , единен регистър на сигналите за тормоз”.

Време: 120 минути.

Водещи: класен ръководител и училищен психолог.

Възрастова група: V-VI клас.

Стимулен материал:

1.Табло с признаците за разпознаване на тормоза.

2.Табло с надписи за стъпките, които всеки ученик следва предприеме при ситуация на тормоз.

3.Табелки, които се поставят на масите пред участниците в ролевата игра с надписи: „ЖЕРТВИ”, „НАСИЛНИЦИ”, „НАБЛЮДАТЕЛИ”, „УЧИТЕЛИ”.

4.Четири бланки с текст на случай за ролевата игра.

 

ПЪРВА ЧАСТ – ТЕОРИЯ

Водещият представя презентация, включваща 20 слайда. Обучаемите получават знания относно:

-Признаците характерни за тормоза и разграничаването му от други форми на насилие.

-Видове тормоз.

-Задълженията на наблюдателите на тормоз.

-Печелившата поведенческа схема на жертвата, оказала се в ситуация на тормоз.

-Задълженията на учителите, получили сигнал или станали свидетел на тормоз над ученик.

 

ВТОРА ЧАСТ – РЕШАВАНЕ НА КАЗУСИ

Водещият представя пред обучаемите два казуса, всеки от които е ориентиран към получените знания в първата част на обучението.

Какво е тормоз и какво не е тормоз?

Казус № 1

Ситуацията се развива в 5 клас.  Ученичката „Х” е спокойно, старателно миролюбиво, нежно затворено момиче. На външен вид тя е изтънчено и много фино дете, такава е и душевността и – ранима и толерантна. Ученичката е с много добри и отлични резултати в училище. Към съучениците си е доброжелателна, стреми се да има повече приятели.  Родителите и класната ръководителка и се гордеели с нея.  Тя обаче има един проблем, който е възникнал в началото на учебната година и продължавал вече три месеца. Отношенията и с ученика „У” изненадващо за нея се превърнали в истински кошмар.  Почти всяко междучасие „У” извършвал някакви неприятни действия спрямо нея.  Той я намирал или в коридора, или в училищния двор и пред другите ученици я обиждал с нецензурни думи, разпространявал слухове, подигравал външния и вид, и всичко това според „Х” сривало достойнството и.  Всеки път когато се случвало това, „Х” преживявала чувство за унижение, дълго време след това била потисната, не общувала с никого и се затваряла се в себе си. Почти винаги, когато възниквали тези ситуации, „Х” отнасяла лошото си настроение вкъщи, затваряла се в нейната стая и дълго мислела. Питала се: „Защо се случва това с мен, след като никога не е съм показвала лошо отношение към него?“. Нейни приятелки от друг клас споделяли, че след обидите „У” се хвалел пред момчета от класа и се самоизтъквал колко е велик. Някои от тях ръкопляскали и поддържали раздутото като балон самочувствие на самозванеца.

Задача към обучаемите:

-Какъв вид е насилието?

-Според вас за тормоз ли се касае или за обикновено насилие?

-Открийте 8 признака, които можете да приведете като доказателство за избора си.

Ключ:  Вид на насилието – квалифицирано е като типичен психически тормоз обиждал с нецензурни думи, разпространявал слухове, подигравал се с  външния и вид.

Признаци за тормоз:

-преднамереност – той я намирал;

-злонамереност – пред другите ученици я обиждал;

-неравенство на силите – изтънчено и много фино момиче;

-повторяемост – всяко междучасие;

-продължителност – продължавал вече три месеца;

-липса на основание – никога не е показвала лошо отношение към „У”;

-висока чувствителност на жертвата – преживявала чувство за унижение, дълго време след това била потисната, не общувала с никого, затваряла се в себе си;

-емоционална реакция на насилника – хвалел пред момчета от класа и се самоизтъквал колко е велик;

 

Казус № 2

Ситуацията се развива в 3 клас. Ученикът „Х” имал неприятен навик понякога, когато завършвал часа да напуска класната стая по най-бързия начин, бягайки към намиращата се край училището закусвалня. Интересното било, че „Х” не постъпвал така всеки ден, а само 1-2 дни в началото на седмицата.  Когато заставал на опашката той бил крайно нетърпелив, защото винаги се оказвало, че е закъснял и не е по-напред. В тези ситуации „Х” не можел да чака и обикновено гледал да открие по-малки ученици, намиращи се пред него. Тогава „Х” се възползвал от физическата си сила и ръст, отивал напред и без значение кой е наред, хващал ученика за дрехата, раздрусвал го силно и го заплашвал с мускули, ако не му отстъпи мястото си.  Колкото и да съпротивявали срещу несправедливостта, в крайна сметка учениците отстъпвали с нежелание, но  махали с ръка. „Х” постъпвал по същия начин и със свои равностойни по възраст и външен вид ученици.  Връстниците му дори протестирали, като не оставали по назад, а някои от тях го наричали с неприятни думи, когато го виждали в училищния двор.

Задача към обучаемите:

-Какъв вид е насилието?

-Според вас за тормоз ли се касае или за обикновено насилие?

-Открийте признаци, които можете да приведете като доказателство за избора си.

Ключ:  Вид на насилието – квалифицирано е като класическа агресивна проява (не е тормоз).

Признаци:

-вид на насилието  – физическа агресия – хващал ученика за дрехата; раздрусвал го; заплашвал с мускули;

-липсва постоянен обект на насилие – без значение кой е наред;

-липсва неравенство на силите – „Х” постъпвал по същия начин и със свои равностойни по възраст и външен вид ученици.

-липсва продължителност понякога, когато завършвал часа.

 -налице е основание някои от тях го наричали с неприятни думи.

Забележка: При наличие на време и подчертан интерес от страна на обучаемите, класният ръководител е в правото си да приведе и други примери от живота на самия клас (без да посочва имена), за да направи по-достъпна информацията и да затвърди знанията. Препоръчва се да бъдат приведени примери за т. нар. „гадни номера” – префинен и изящен тип психически тормоз, който по правило учениците неглижират и приемат този вид насилие като игра.

 

ТРЕТА ЧАСТ – РОЛЕВА ИГРА

Водещият сформира четири групи от по 3 ученика (по възможност доброволци), които разпределя  по роли на типичните участници в ситуация на тормоз. Групите заемат четири отделни места в стаята, а пред тях на масата се поставя табелка, обозначаваща ролята им. Останалите ученици заемат места в класната стая – те са публика.

Водещият прочита пред целия клас пример за класически тормоз, раздава на всяка една от групите текста и дава следната инструкция:

Инструкция:  „Сега ще прочета пример за тормоз.  От вас се иска следното:

„Слушайте внимателно и записвайте всеки един признак, който откриете в текста, отнасящ се до ролите, които в момента играете.  Колкото повече признаци успеете да доловите, толкова по-добре ще се представите пред аудиторията. След като прочета целия текст, ще имате 5 минути за дискусия вътре в групата, за да вземете решение. През цялото време публиката трябва да пази тишина и да не подсказва.  Всяка една от групите ще излъчи говорител, който ще я представя. След като приключи състезанието публиката ще излъчи свой говорител, който ще обяви коя от групите се е справила най-добре.”

Пример:

 Герман е ученик в 9 клас.  Висок, строен, спретнат, добре изглеждащ, привлекателен младеж.  Миналата година е завършил осми клас с много добри постижения. Той има намерение и родителите му държат да продължи образованието си във ВУЗ.  От началото на тази учебна година Герман е станал неразпознаваем.  Учениците му коментират, че „сякаш не е той”.  Повечето предполагат, че нещо се е случило по време на ваканцията и е променило Герман. Сега всички са разочаровани, а някои, които го харесвали като приятел и добър компаньон били шокирани.  Класният ръководител също недоумявал коя е причината за тази рязка и то в отрицателна посока промяна.

От началото на годината са изминали около 5 месеца. Отшумели са новогодишните празненства, наближава края на срока. През цялото това време Герман е бил обсебен от някакво неясно желание да прави „гадни номера” на съучениците си. От всички в класа той е избрал Анет за обект на тормоз.  Класният ръководител вече няколко пъти получава информация за напрежение в отношенията между двамата, но Анет все още не се е оплакала официално. За всички съученици, които ставали неволни свидетели на случващото се поне три пъти седмично било необяснимо поведението на Герман, тъй като Анет не давала никакви поводи за това, напротив – била крайно предпазлива, тиха и въздържана.  По-късно, едва когато започва да се разплита случая, ще стане известно, че тя дори не била споделила с родителите си. Било я страх, че баща и ще реагира агресивно, ще стане скандал и се опасявала, че Герман можел да стане още по-злонамерен.

Тормозът, на който била подложена Анет се изразявал в следното: тя била обект на необосновани подигравки, разпространяване на слухове за нея и родителите и, на неприятно следене и шпиониране. Герман не се срамувал да я унижава, като омаловажавал успехите и в училище.  Опитвал се да настрои други момчета срещу нея и създаде по-голяма група с единствена цел – да и вредят по този подъл начин.  Имало дори случай, при които без нейно присъствие взимал шапката и или друга вещ, хвърлял  ги на земята, разхвърлял вещите и, изсипвал раницата на чина, а когато все пак  Анет си позволявала да реагира, правейки му забележка с думите: „Герман, ти си вече в 9 клас, а това което правиш е по детски инфантилно”, той я заплашвал, че може да и се случи и нещо още по-лошо.

Водещият повтаря задачите:

1.Всяка една от групите да подготви оценка на случая, в зависимост от ролята, която изпълнява.

2.След 5 минути обсъждане, говорител от всяка група следва да изложи признаците за тормоз.

3.Говорителите на групите „ЖЕРТВИ”, „УЧИТЕЛИ” и „НАБЛЮДАТЕЛИ” обявяват реда, по който следва да се постъпи в случая, в зависимост от ролите им.

4.След това водещият поставя два въпроса:

Относно жертвата: „Какви грешки е допуснала Анет?”

Относно насилника: „Какво според вас се е случило с Герман, какъв човек е той и как да постъпим с него?”

Водещият записва въпросите и отговорите на дъската. Следва свободен разговор-дискусия.

 

Забележка: В случай, че времето за отработване на планираните теми не е достатъчно, класният ръководител може да проведе третата част (ролевата игра) в следващия час на класа.

 

                 Приложение към занятие „Как да реагирам при ситуация на тормоз?”

                                                        (бланка за ролевата игра)

 

От вас се иска:

1.Всяка една от групите да изведе признаците от поведението на своя персонаж, които доказват, че се касае за тормоз – време за работа 5 мин.

2.Всяка от група излъчва свой говорител, който представя оценката на групата.

3. Групата на „ЖЕРТВИТЕ” подготвя отговор на въпроса:

 „Какви грешки е допуснала Анет?”

4. Групата на „НАСИЛНИЦИТЕ” подготвя отговор на въпроса:

 „Какво според вас се е случило с Герман, какъв човек е той и как да постъпим с него?”

5. Публиката оценява и допълва отговорите.

 Казус

Герман е ученик в 9 клас.  Висок, строен, спретнат, добре изглеждащ, привлекателен младеж.  Миналата година е завършил осми клас с много добри постижения, има намерение и родителите му държат да продължи образованието си във ВУЗ.  От началото на тази учебна година обаче, Герман е неразпознаваем.  Учениците му коментират, че „сякаш не е той”.  Повечето предполагат, че нещо се е случило по време на ваканцията и е променило Герман. Сега всички са разочаровани, а някои, които го харесваха като приятел и добър компаньон са дори шокирани.  Класният ръководител също недоумява коя е причината за тази рязка и то в отрицателна посока промяна.

От началото на годината са изминали около 5 месеца. Отшумели са новогодишните празненства, наближава края на срока. През цялото това време Герман е бил обсебен от някакво неясно желание да прави „гадни номера” на съучениците си. От всички в класа той е избрал Анет за обект на тормоз.  Класният ръководител вече няколко пъти получава информация за напрежение в отношенията между двамата, но Анет все още не се е оплакала официално. За всички съученици, които ставали неволни свидетели на случващото се поне три пъти седмично било необяснимо поведението на Герман, тъй като Анет не давала никакви поводи за това, напротив – била крайно предпазлива, тиха и въздържана.  По-късно, едва когато започва да се разплита случая, ще стане известно, че тя дори не била споделила с родителите си. Било я страх, че баща и ще реагира агресивно, ще стане скандал и се опасявала, че Герман можел да стане още по-злонамерен.

Тормозът, на който била подложена Анета се изразявал в следното: тя била обект на необосновани подигравки, разпространяване на слухове за нея и родителите и, на неприятно следене и шпиониране. Герман не се посрамявал да я унижава, като омаловажавал успехите и в училище.  Опитвал се да настрои други момчета срещу нея и създаде по-голяма група с единствена цел – да и вредят по този подъл начин.  Имало дори случай, при които без нейно присъствие взимал шапката и или друга вещ, хвърлял  ги на земята, разхвърлял вещите и, изсипвал раницата на чина, а когато все пак  Анет си позволявала да реагира, правейки му забележка с думите: „Герман, ти си вече в 9 клас, а това което правиш е по детски инфантилно”, той я заплашвал, че може да и се случи и нещо още по-лошо.
image




image


image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816604
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031