Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.01.2019 14:00 - 1188# Методика за диагностика особености на Аз-концепцията (12-17г.) (Е.Пирс и Д. Харис) - втора част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 906 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

               1188# Методика за диагностика особености на Аз-концепцията  (12-17г.)

                                                   (Е.Пирс и Д. Харис) - втора част.


Тестови материал за момичета  (инструкцията е същата):

1.Моите съученици често ми се присмиват.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

2.Аз съм щастлив човек.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

3.Трудно създавам приятелства

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

4.Често съм натъжен.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

5.Изобретателна съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

6.Винаги изпълнявам обещанията си.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

7.Срамежлива съм (стеснителна).

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

8.Изнервям се, когато излизам по време на изпит на дъската пред всички.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

9.Бедзпокои ме това как изглеждам.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

10.Когато стана възрастна, ще заема важно положение в обществото.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

11.Силният страх, който изпитвам на контролни и тестове ми пречи да се справям добре.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

12.Съучениците ми не се съобразяват с мен,  не ме уважават.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

13.В училището се държа примерно.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

14.Обикновено аз съм виновна, когато нещо не ми се получава.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

15.Често клюкаря.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

16.Моите родители са огорчени от поведението ми.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

17.Обаятелна съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

18.Имам интересни идеи.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

19.Вкъщи считат, че съм умна и се вслушват в мнението ми.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

20.Харесва ми да правя нещата така както искам.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

21.Сръчна съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

22.Отстъпчива съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

23.Не се уча много добре.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

24.Винаги казвам истината.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

25.Никога не се дразня и не се сърдя.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

26.Често постъпвам лошо.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

27.Умея да владея себе си.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

28.Съобразителна съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

29.Вкъщи се държа лошо.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

30.Дълго седя и работя върху домашните за училище, но така или иначе никога не мога да ги изпълня.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

31.Имам авторитет в класа.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

32.Обикновено съм абсолютно спокоен човек.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

33.Мисля, че имам красиви очи.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

 

34.В състояние съм да направя отличен доклад по време на час.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

35.Когато съм на училище, постоянно ми се спи.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

36.Често не мога да понасям брат (сестра) ми или други роднини.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

37.Приятелите ми харесват моите идеи.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

38.Често се случва така, че попадам в неприятни ситуации.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

39.Държа се така, както считам за правилно.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

40.Късметлийка съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

41.Безпокоя се само тогава, когато наистина има сериозна причина.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

42.Винаги слушам родителите си и други мои родственици.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

43.Моите родители очакват от мен изключително много, а аз не мога да отговоря на изискванията им.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

44.Харесвам се такава, какъвто съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

45.Сред родствениците си често се чувствам като излишна.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

46.Имам красиви коси.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

47.По време на час често се случва сам да вдигна ръка за да отговоря.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

48.Иска ми се  да бъда друга.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

49.През нощта спя добре.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

50.Ненавиждам училището.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

51.Когато съучениците ми избират някой за разходка, учене или игра, аз обикновено съм последната.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

52.Често се чувствам неуверена и слаба.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

53.Понякога не ми се ходи на училище.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

54.Аз съм интелигентен човек – много зная и много умея.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

55.Често се съмнявам в доброто отношение на другите към мен.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

56.Съчучениците ми мислят, че да се общува с мен е интересно.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

57.Не съм щастлива.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

58.Имам много приятели,

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

59.С весел характер съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

60.Никога не се изказвам за нещо, което не познавам добре.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

61.Мисля, че изглеждам добре. 

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

62.Изпълнявам съветите на родителите ми и други възрастни хора.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

63.Аз съм активна, бодра и енергична.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

64.Често предизвиквам конфликти и скандали.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

65.Сред съучениците ми, момичетата ме уважават.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

66.Често другите се обръщат за съвет към мен, уважават мнението ми.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

67.Семейството ми са разочаровани от мен.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

68.Имам симпатично лице.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

69.Когато много се старая над нещо, обикновено не се получава.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

70.Вкъщи на всички досаждам и преча.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

71.Винаги съм отпред, мога да увлека след себе си другите.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

72.Никога не нагрубявам другите.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

73.Тромав човек съм (мудна, неподвижна).

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

74.Другите не искат да са приятели с мен.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

75.Забравям лесно това, което уча.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

76.Разбирам се добре с другите.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

77.Лесно „излизам от кожата си“ (лесно се паля).

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

78.Момчетата ме харесват.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

79.Обичам да чета.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

80.Лесно ми е да уча по всички предмети.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

81.Харесвам брат (сестра) си и другите от роднините си.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

82.Имам добра фигура.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

83.Нерядко се похвалвам.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

84.Рядко изпитвам страх.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

85.Така се случва, че през цялото време нещо чупя или разбивам.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

86.Може да се разчита на мен.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

87.Имам лош характер.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

88.Често мисля за лоши неща.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

89.Често ми се иска да поплача.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

90.Добър човек съм.

вярно

по-скоро вярно, отколкото невярно

по-скоро невярно, отколкото вярно

невярно

 

3.Обработка и оценка на получените резултати.

-Обединяват се отговорите „вярно“ и „по-скоро вярно, отколкото невярно“ (обозначени в ключа със знак „+“. Отговорите „по-скоро невярно, отколкото вярно“ и „невярно“ също се обединяват (обозначени със знак „“).

-Установява се наличието на тенденция за социална желателност.

 

-Отговорите по скалата за социална желателност се съпоставят с ключа (виж таблица 1)

image

В случай, че по скалата бъде получен 7 и повече бал, резултатите на изследваното лице се приемат за повлияни от стремеж да дава социално желани отговори.  В този случай към резултатите следва да се подхожда внимателно и да се използват само за ориентиране. Необходимо е да се проведе допълнително изследване с други методи (проективни методики, беседа, наблюдение и др.).

-Полученият сумарен бал е показател за нивото на общата удовлетвореност от себе си, (за нивото на позитивност на самоотношението или самооценката).  За тази цел резултатите се съпоставят с ключа (виж таблица 2), като всяко съвпадение носи 1 бал.

image

-Полученият резултат се проверява в графа „Суров бал“ (Сб).

-Суровият бал се трансформира стенове (стандартна десетка) в скална оценка, в съответствие с която  се определя нивото на самоотношение. Установени са 5 нива на самоотношение (виж таблица 3).

image

-Стеновете са записани в графа „Ст“.

-Нивото на самоотношение в графа „НС“.

Знанчения на „нивото на самоотношение“.

-I – много високо ниво на самоотношение;

-II  – високо ниво, съответстващо на социалните норми;

-III  – средно ниво на самоотношение;

-IV  – ниско ниво; неблагоприятен вариант за самоотношение;

-V  – извънредно високо ниво на самоотношение (може да е признак за защитно високо самоотношение) или пределно ниско ниво на самоотношение – група „риск“.

-Изчисляват се баловете по отделните фактори (виж приложение 1), като съвпаденията с ключа се оценяват с 1 бал.

 

 

Приложение 1

I. Фактор „ПОВЕДЕНИЕ“  (П)

Всичко 13 пункта: 13+, 14-, 16-, 26-, 27+, 29-, 38-, 39+, 64-, 70-, 77-, 85-, 96+.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 4 бала – разглежда своето поведение като несъответстващо на изискванията и очакванията на възрастните;

б) от 5 до 9 бала – обикновено свидетелства за реалистична оценка на поведението;

в) от 10 до13 бала – оценява своето поведение като напълно съответстващо на изискванията;

За групите „а“ и „в“ е полезно допълнително да се установи отношението му към своето поведение (то може да се характеризира с негативно отношение към изискванията –  „държа се лошо, но съм доволен от това“; подрастващият може да преживява и факта, че продължава да следва изискванията на възрастните (като малко дете) и да възприема това за крайно отрицателно; възможна е и оценка, съответстваща на оценката на възрастните.

Във всички случаи трябва да се има предвид, че сумарната оценка в общия ключ (таблица 1) предполага, че подрастващият разглежда положително съответствието на поведението си с изискванията на възрастните.

II. Фактор „ИНТЕЛЕКТ“ (И) (състояние в училището).

Всичко 15 пункта: 5+. 10+, 18+, 19+, 23-, 28+, 30-, 34+, 37+, 47+, 54+, 66+, 75-, 79+, 80+.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 5 бала – ниска самооценка за интелекта (на собствените умствени способности) и за успеваемостта в обучението.

б) от 6 до 10 бала – средно ниво за интелектуални възможности и успеваемостта;

в) от 11 до 15 бала – висока самооценка;

Самооценката в тази област е целесъобразно да се съпостави с нивото на реалните успехи  и да се анализира отношението на детето към училищната си успеваемост/неуспеваемост.

III. Фактор „СИТУАЦИЯ В УЧИЛИЩЕТО“  (Су).

Всичко 7 пункта: 8-, 11-, 13+, 31+, 35-, 50-, 56+.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 2 бала – подрастващият оценява ситуацията в училището като неблагополучна; училището предизвиква у него неприязън, тревожност, страхове;

б) от 3 до 4 бала – неутрално отношение към училището;

в) от 5 до 7 бала  – позитивно възприятие за училищните ситуации;

Необходимо е да се анализират причините за негативното възприятие на ситуациите в училището.

IV. Фактор „ВЪНШНОСТ, ФИЗИЧЕСКА ПРИВЛЕКАТЕЛНОСТ, ФИЗИЧЕСКО РАЗВИТИЕ“  (В)

Всичко 11 пункта: 9-, 17+, 33+, 44+, 46+, 61+, 68+, 73-, 78+, 82+, 85-.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 3 бала – ниска самооценка за външността си; за физическите си качества;

б) от 4 до 7 бала – средна самооценка;

в) от 8 до 11 бала – висока самооценка;

Ниската (а не рядко и средната) самооценка за външността в тази възраст е рисков фактор; тя може да се окаже причина за ниска обща самооценка на детето и една обща неудовлетвореност от себе си.

V. Фактор „ТРЕВОЖНОСТ“ (Т).

Всичко 11 пункта: 4+, 7+, 8+, 11+, 32-, 41-, 43+, 49-, 55+, 84-, 89+.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 4 бала – високо ниво на емоционално благополучие; ниско ниво на тревожност; налице е адекватна адаптация;

б) от 5 до 7 бала – средно ниво на тревожност;

в) от 8 до 11 бала – високо ниво на тревожност;

Учениците от група „в“ се нуждаят спешно от психологична помощ.

VI. Фактор „ОБЩУВАНЕ“  (О) – популярност сред връстниците; имение за общуване.

Всичко 19 пункта: 1-, 3-, 7-, 12-, 17+, 22-, 31+, 37+, 45-, 51-, 55-, 56+, 58+, 65+, 66+, 71+, 74-, 76+, 78+.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 6 бала – ниска самооценка за уменията си да общува и за популярността си сред връстниците си; свидетелство за неудовлетворени потребности от общуване с приятелския кръг.

б) от 7 до 13 бала – средна самооценка;

в) от 14 до 19 бала – висока самооценка в общуването, характеризираща висока удовлетвореност в тази сфера;

Тези сведения е необходимо да се съпоставят с резултатите от обективни изследвания сред връстниците (приятелския кръг).

VII. Фактор „ЩАСТИЕ И УДОВЛЕТВОРЕНОСТ“ (ЩУ) – популярност сред връстниците; умение за общуване.

Всичко 9 пункта: 2+, 40+, 44+, 50-, 57-, 59+, 67-, 88-, 90+.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 2 – преживяване на неудовлетвореност от житейските ситуации;

б) от 3 до 5 – реалистично отношение към житейските ситуации;

в) от 6 до 8 – пълно усещане за удовлетвореност от живота;

VIII. Фактор „ПОЛОЖЕНИЕ В СЕМЕЙСТВОТО“  (С).

Всичко 8 пункта: 16-, 19+, 29-, 36-, 43-, 67-, 70-, 81+,

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 до 2 бала – детето не е удовлетворено от положението в семейството си;

б) от 3 до 5 бала – средно ниво на удовлетвореност;

в) от 6 до 8 бала – висока степен на удовлетвореност;

Ниската степен на удовлетвореност може да се разглежда като фактор „риск“.

IX. Фактор „УДОВЛЕТВОРЕНОСТ ОТ СЕБЕ СИ“  (Ув).

Всичко 18 пункта: 5+, 9-, 10+, 14-, 18+, 20+, 21+, 28+, 39+, 40+, 48-, 63+, 69-, 85-, 86+, 87-, 90+.

Интерпретация на количеството бал:

а) от 0 д0 5 бала – неудовлетвореност от себе си;

б) от 6 до 15 бала – средно ниво на удовлетвореност от себе си; реалистична самооценка;

в) от 16 до 18 бала – извънредно високо ниво на увереност в себе си, което често има компенсаторно-защитен характер. При учениците в начална училища възраст може да свидетелства за инфантилност на отношението към себе си, към собствените си възможности, недостатъчна критичност.

От психологична помощ се нуждаят както неуверените в себе си, така и извънредно уверените.

 

Превод от руски, Кунчев.

 

Източник: Прихожан А.М., Психология тревожности. Дошкольный и школьный возраст.

image
 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815885
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031