Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02.2019 12:00 - 1166# Методика за диагностика нивото на изразеност на агресивни тенденции в поведението на учениците (А.В.Микляева)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 586 Коментари: 0 Гласове:
0



 


                  1166# Методика за диагностика нивото на изразеност на агресивни

                             тенденции в поведението на учениците (А.В.Микляева)

 

Описание: Тестът позволява да се оценят нивата на изразеност на агресивни тенденции в поведението по 11 параметъра.

Инструкция: „Предлагаме Ви 55 твърдения, отнасящи се към различни житейски ситуации. От вас се иска да се запознаете с всяка една от тях и да прецените, дали твърдението се отнася за Вас, ако е така, то отбележете знак „Х” в колонка „да”, ако не се отнася до Вас, отбележете същия знак, но в колонка „не”.

Въпросник

1.Понякога внезапно се взривявам от гняв и злоба към някого/нещо.

2.Ако видя, че моето раздразнение и злоба се предава и на другите, то обикновено аз се опитвам да се „взема в ръце”, да се самоконтролирам.

3.За да се избавя от натрупания си яд, аз съм измислил особен ритуал: периодично боксирам стената, възглавницата, удрям в масата, излизам и бягам навън, слагам възглавницата на лицето си и крещя.

4.На училище (в работата си или навън) обикновено се въздържам, но в къщи съм непоносим.

5.Понякога разбирам, че предизвиквам в другите злоба, раздразнение, гняв, но ми е трудно да променя поведението си или просто не искам да го правя.

6.Ако са груби с мен, аз обикновено се сдържам да отговоря със същото.

7.Понякога, честно да си призная, наистина съм много лош човек.

8.Когато се разлютя, обикновено получавам това което искам от другите.

9.Нерядко съм се оказвал въвлечен в една или друга група ученици, нарушители на училищния ред.

10.Понякога ми се иска просто ей така – да наругая някого.

11.Понякога си плащам солено за моята избухливост и грубост.

12.Често нещо напълно елементарно ме изкарва от нерви, ядосва ме.

13.Ядосам ли се, съм в състояние да ударя някого.

14.Когато почувствам прилив на раздразнение, аз мога да се освободя от напрежението върху различни предмети (маса, стол, да ударя във вратата,  да хвърля домакински прибори и т.н.)

15.Позволявам си да изразявам гнева си там, където никой не ме познава или не ме вижда.

16.Зная, че характерът ми не е от най-харесваните.

17.Ако някой от съучениците ми си позволи да говори по мой адрес лоши неща, аз също бих му казал всичко което мисля за него.

18.Имал съм моменти, в които се ненавиждам и презирам.

19.За да се справя с нещо сложно и трудно, което се съпротивява, аз понякога здраво се разлютявам.

20.Случвало ми се е да попадам в лоши компании.

21.Обикновено когато наругая някого и си  излея гнева на него, след това ми е по-добре.

22.Някои хора около мен са ми обидени поради моята избухливост.

23.Когато изоставам от другите, аз лесно започвам да се нервирам.

24.Обикновено гневът ми бързо си отива, ако получа извинение от другия и той признае грешката си.

25.Отдава ми се когато съм раздразнен и съм в голямо напрежение, да се разтоваря чрез активен отдих – спорт, туризъм, среща с приятели, културни мероприятия и др.

26.Имало е случаи, при които, за да изясня отношенията си с някои съм повишавал тон.

27.Имам остър и болезнен език – дори с пръст в устата, мога да си търся правата.

28.Обикновено лесно се оправям (лавирам), когато се сблъскам с грубостта, агресивността и гневът на другите.

29.Много от неприятните неща, които са се случили в моя живот, навярно съм заслужил.

30.Гневът често ми помага в живота.

31.Често ми се случва да ругая, когато съм на някоя опашка.

32.Казвали са ми, че съм гневен човек, но аз не забелязвам това (не мисля така).

33.Зная, че преживяванията ми на гняв и яд ми вредят на здравето.

34.Понякога започвам да се дразня от нещо/някого без видима причина.

35.Когато се разгневя, всички се оттеглят почти мигновено (бягат от мен).

36.За да си успокоя нервната система, аз често специално започвам да занимавам с нещо (гледам телевизия, чета книга, занимавам се с домакинска работа, слушам музика и др.)

37.В автобуса, в магазина, и въобще навън аз съм по-гневен, отколкото в училище.

38.Аз съм много категоричен човек – имам си свои принципи и неотклонно ги следвам.

39.Ако някои се шегува зле с мен, аз много бързо го поставям на мястото му – връщам му го.

40.Често ме е яд на самия себе си просто така, без повод.

41.Когато съм в къщи, аз специално си придавам за пред другите много сериозно и сурово лице.

42.Ако в един момент някой каже, че трябва да се защити нещо със сила, аз веднага ще отида и ще се включа.

43.Обикновено когато се разгневя, ставам много активен.

44.Имал съм случаи, при които в продължение на няколко дни преживявам последиците от моята несдържаност и избухливост.

45.Имал съм случаи, при които ненавиждам всички около мен.

46.Когато чувствам прилив на злоба и агресия, аз често излизам някъде, крия се от другите, за да не ме видят.

47.Аз често се успокоявам с думите, че този който обижда и ругае, ще си го получи някога, животът ще му го върне.

48.Понякога в транспортно средство или на опашка ставам много агресивен, когато видя някой, който не спазва правилата, а после ми е страшно неудобно от себе си.

49.Често съм несговорчив, непослушен, инатя се.

50.Лесно се оправям с хората, които провокират в мен  грубост и ме ядосват.

51.Ако някога Бог ме накаже за моите грехове, то това наказание ще е заслужено.

52.За да въздействам на околните, аз често показвам колко много съм ядосан, но всъщност не изпитвам такъв яд. 

53.Аз бих приел да участвам в някой спонтанно организиран протест, за да защитя своите интереси.

54.След като избухна и покажа яда си, известно време след това обикновено се чувствам спокоен.

55.Моята раздразнителност влияе зле върху отношенията ми с близките и приятелите.

 

Обработка на данните

Тестът позволява да бъде определен индексът на агресия по 11 параметъра, всеки от които се оценява отделно в интервали от 0 до 5 бала. За всеки отговор, съответстващ с ключа се начислява по 1 бал; колкото е по-голяма сумата, толкова по-изразен е показателя на агресивност.

Ключ:

1.Спонтанна агресия:  

+1, +12, +23, +34, +45;

2.Неспособност да се удържи агресията (избухливост):

-2, +13, -24, -35, -46;

3.Неумение да се обърне агресията към някаква физическа дейност или предмети:

-3, -14, -25, -36, -47;

4.Анонимна агресия:

+4, +15, +26, +37, +48;

5.Провокация на агресия в другите:

+5, +16, +27, +38, +49;

6.Склонност към отклоняване на агресията:

-6, +17, +28, +39, -50;

7.Автоагресия:

+7, +18, +29, +40, +51;

8.Ритуализация на агресията:

+8, +19, +30, +41, +52;

9.Склонност да се заразява от агресията на другите (тълпата):

+9,+20,+31,+42, +53;

10.Удоволствие от агресия:

+10, +21,+32, +43, +54;

11.Разплата за агресия (отмъстителност):

+11, +22, +33, +44, +55;

 

Интерпретация на данните

Отсъствието или много ниското ниво на агресия (от 0 до 8 бала) обикновено свидетелства за неискреност на изследваното лице и към стремеж да се представя в невярна светлина и роля (социална желателност).  Такива показатели се срещат при лица, които са с ниско ниво на самокритичност и завишени претенции.

Невисокото ниво (норма) на агресивност (от 9 до 20 бала) е нормално за повечето от хората. Сумата се обуславя най-често от спонтанна агресия и от неумение да превключват тези състояния на гняв към някаква физическа дейност или неодушевени предмети.

Средното ниво на агресивност (от 21 до 30 бала) обикновено се изразява в спонтанност, неспособност за удържане на влечението (импулса) да избухне човек.

Повишеното ниво (от 31 до 40 бала) включва показатели от предишното и към тях се добавят желание за разплата и провокативни реакции.

Високото ниво (от 41 и повече бала) е свързано с получаване на удоволствие от агресивните прояви, с лекота се приема агресията от тълпата, (човек лесно може да бъде заразен с масови емоции, т.е. налице е ирационалност) и проява на поведение, провокиращо агресия в другите.

image

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815070
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031