Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.02.2019 09:00 - 827# Въпросник „Многомерно-функционална диагностика на лъжа“ (В.П.Прядеин, И.А.Церковникова)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1092 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                    827# Въпросник „Многомерно-функционална диагностика на лъжа“

                                                 (В.П.Прядеин, И.А.Церковникова)

 

Цел: Методиката има многофункционално приложение. С нея може да се диагностицира широк спектър от симптомокомплексни качества – от алтруизъм, отговорност и съвестност на субекта до наглост, грубост, ригидност, склонност към корупция.

Инструкция: Предлагаме Ви списък с твърдения, които се отнасят до някои страни от Вашата личност. Сред списъка няма добри или лоши твърдения. Всяко едно от тях има право на съществуване.  При отговорите е важна първата Ви реакция. За една минута трябва да дадете 5-6 отговора. Отговорите си нанасяйте в бланката за отговори. Пристъпвайки към работа помнете, че за целия списък с твърдения имате на разположение не повече от 25-30 минути.  Следете номера при нанасяне отговорите в бланката да отговаря на номера на твърдението от списъка. Постарайте се колкото е възможно по-рядко да използвате неутрален (междинен) отговор „нито едното – нито другото“. Предварително Ви благодарим за искрените отговори и коректната работа. За отговори използвайте следната скала:

Скала за отговори:

-отговор „абсолютно не“;

-отговор „не“;

-отговор „по-скоро не“;

-отговор „нито едното –  нито другото“;

-отговор „по-скоро да“;

-отговор „да“;

-отговор „абсолютно да“.

Стимулен материал:

1.Никога не отлагам за утре това, което трябва да свърша днес.  

2.Винаги се радвам да получа  трудна задача.  

3.Никога не вярвам на слухове.

4.Винаги ми харесва работа, изискваща бързи действия.

5.Никога не предавам на друг слухове.

6.Винаги говоря на хората хубави неща. 

7.Възникващите трудности пораждат у мен желание да ги преодолявам. 

8.Мога да кажа, че като ученик с радост излизах на дъската, не съм се страхувал.

9.Винаги изпълнявам поставените ми задачи сам.  

10.На мнение съм, че повечето свидетели казват истината, дори и да не е много лесно за тях. 

11.Никога не съм имал такива мечти или фантазии, за които някои хора, ако ги имаха, не биха казали на никой. 

12.Харесвам всички мои познати.  

13.В живота си винаги всичко извършвам самостоятелно.  

14.Винаги съм изпитвал удоволствие, когато от мен зависи успеха на някаква отговорна работа.  

15.Малко се влияя от мнението на другите.  

16.Мога да кажа, че винаги казвам истината в очите на хората.

17.Винаги взимам думата и се изказвам за неща, по които съм компетентен.

18.Никога не говоря за другите лошо.  

19.Винаги всичко правя сам, без допълнителен контрол от някой.  

20.Изпълнението на отговорна работа винаги ми доставя радост и удоволствие.  

21.Винаги постъпвам съгласно принципа „седем пъти мери и веднъж режи“. 

22.Готов съм да пожертвам всичко за добра идея.

23.Такъв човек съм, че може да ми се довери всякаква тайна. 

24.Когато взимам решение, винаги отчитам мнението на другите.  

25.Много хора ме познават като изключително отговорен човек.  

26.Щастие е хората да ти доверяват своите постижения и успехи.

27.Към изпълнението на каквато и да е задача пристъпвам веднага, а не я отлагам, оставяйки я да отлежи.   

28.Винаги съм поставял обществените и групови интереси над личните.

29.Мога и винаги взимам самостоятелно решения. 

30.Мисля, че не всеки може да излъже, за да избегне неприятности. 

31.Когато изпълнявам някаква работа не се успокоявам докато не я изпълня качествено  до най-малките детайли.

32.Винаги изпитвам радост от това, че при изпълнение на отговорни задачи, около мен винаги има верни приятели (колеги). 

33.Към всяка дейност се отнасям с чувство за отговорност, дори никой да не ме контролира. 

34.Никога не влизам в конфликти.

35.Моите постъпки винаги са били почтени.

36.Често трябва да се срещам с хора, които се смятат за експерти, но всъщност те не знаят нищо повече от мен.

37.Когато изпълнявам някаква задача, винаги се справям по-добре от другите.

38. Винаги имам радостно настроение при  извършване на отговорна работа.

39.Винаги сам съм намирал решения за проблемите си.

40.Винаги съм се отказвал от собствени изгоди с една единствена мисъл, да успее общото дело.  

41.Такъв човек съм, че винаги предвиждам последиците от всяко мое решение.  

42.Когато лъжа, то това е заради другите, заради групата и никога в моя лична изгода.  

43.Никога не съм обвинявал някой за нещо, за което всъщност съм бил виновен аз.  

44.Такъв човек съм, че никога не се дразня.  

45.Мога да бъда много отговорен човек, но обстоятелствата винаги се оказват по-важни и определящи от мен.  

46.Когато се заема с някаква работа, никога не се надявам на успех. 

47.Лъжата е винаги някакво зло.  

48.Финализирането на всяка работа, с която съм се заел винаги е повишавала самооценката ми.  

49.Според мен, когато бях ученик никога не шумях в клас, дори и да нямаше учител.  

50.Мога да кажа, че никога не съм клюкарствал.

51.Когато поемам отговорност, тя никога не е била забелязвана от другите.  

52.Най-щастлив се чувствам в собствената си самота.  

53.Никога не съм могъл да си обясня защо съм толкова упорит и мърморещ.

54.Мисля, че моята висока отговорност е повлияла върху силата на волята ми.  

55.Дори да не съм заплашен от глоба или дори наблизо да няма автомобили, аз не мога да пресичам улицата просто така, там където ми се иска.  

56.Към  родителите си никога не съм бил груб.  

57.Постоянно подозирам, че хората, с които съм в приятелски отношения, може и да не са приятели зад гърба ми.

58.Не обичам хората около мен да знаят мнението ми. 

59.Никога не правя усилия да обосновавам решенията си.

60.В дейността си никога не се опитвам да се самореализирам.  

61.Неприятно ми е да имам сред обкръжението си голям брой хора, дори това да ми придава тежест или величие в собствените ми очи.  

62.Мога да кажа, че не си спомням случай да се самоизтъквам (хваля). 

63.Такъв човек съм, че никога не изпълнявам обещанията си.  

64.Не се тревожа въобще от служебните ми проблеми или ангажименти.  

65.Принципно не правя никога планове за утрешния ден. 

66.Според мен никога не съм се замислял върху въпроса за личното ми благополучие.  

67.Случвало се е при обсъждане на някакви въпроси, винаги да се съгласявам с мнението на другите.  

68.Когато споря с някой, никога не се ядосвам.  

69.Когато съм си вкъщи се държа много по-добре, отколкото когато съм навън.  

70.Никога не се правя на много отговорен, защото не искам да имам излишни усложнения.  

71.Никога не налагам мнението си. 

72.Дори да се намирам в затруднено положение, никога не се търся помощ. 

73.Когато бях дете винаги незабавно и безропотно изпълнявах всичко което искаха от мен. 

74.Не помня някога да съм се ядосвал.

75.Когато обсъждаме някакъв въпрос в група, никога не мисля, а направо се съгласявам с мнението на другите.  

76.Когато върша някаква работа, за да избегна евентуално наказание, никога не довършвам нещата до край.

77.Никога не мога да направя своя избор.

78.Когато играя някаква игра, никога не го правя за да печеля.   

79.Участвайки в групова дейност, винаги предпочитам да съм изпълнител. 

80.Никога не се ядосвам, ако някой не изпълни обещанието си. 

81.Когато общувам с някой винаги си придавам вид, че го разбирам, за да не показвам, че съм некомпетентен.

82.Никога не се тревожа за други хора.  

83.Никога не се стремя да налагам себе си над другите. 

84.Не съм толкова любопитен, че да проявявам интерес към непознати, екзотични неща. 

image
 

Скала за отговори:

-отговор „абсолютно не“ – оценява се с 1 бал.    

-отговор „не“ – оценява се с 2 бала.                       

-отговор „по-скоро не“ – оценява се с 3 бала.              

-отговор „нито едното –  нито другото“ – оценява се с 4 бала.

-отговор „по-скоро да“ – оценява се с 5 бала.

-отговор „да“ – оценява се с 6 бала.

-отговор „абсолютно да“ – оценява се с 7 бала.

 

Ключ

Изчислява се сумата балове  по  всеки от съответните раздели (фактори), характеризиращи различни аспекти на искреността, съгласно ключа:

Компоненти:

1.Динамичен:

-ДЕ – динамична ергичност.          

-ДАЕ – динамична аергичност.      

2.Емоционален:

-ЕС – емоционална стеничност.      

-ЕАС – емоционална астеничност.      

3.Регулативен:

-РЕ – регулаторна екстерналност.   

-РИ – регулаторна интерналност.

4.Мотивационен:

-МС – мотивационна социоцентричност.

-МЕ – мотивационна егоцентричност.

5.Когнитивен:

-КО – Когнитивна осмисленост.

-КОСВ – Когнитивна осведоменост.

6.Резултативен:

-РП – Резултативност предметна.

-РС – Резултативност субективна.

Сумата от балове по всяка скала свидетелства:

-от 34 до 49 бала – висока изразеност на дадения параметър;  

-от 19 до 33 бала – неутралност, ситуативни прояви;

-от 7 до 18 бала – липса на изразеност.

Интерпретация на получените резултати

1.Динамическая ергичност – неискреността се манифестира в прекалена активност, издръжливост, поносимост, оперативност, висока функционалност, самостоятелност, стремеж да бъде най-добрия и пр.

2.Динамична аергичност – неискреността се проявява в отричане на самостоятелността, независимостта, страховете от разобличаване, срамежливост от излагане пред другите. 

3.Емоционална стеничност – неискреността се демонстрира чрез усилване (хиперболизиране) на позитивните емоции: радост, удовлетворение, удоволствие и др.

4.Емоционална астеничност – неискреността се проявява в отричане на негативните емоции: гняв, грубост, озлобение, завист, враждебност и др.

5.Регулаторна интерналност – неискреността се проявява в самокритиката, в сериозността на собствените решения, в демонстрация на независимост от другите, в собствената си значимост.  

6.Регулаторна екстерналност – неискреността се проявява в отричане на своята зависимост  от други хора или  външни обстоятелства, при неизпълнение на собствените задължения и отговорности, при отричане на собствената си значимост.

7.Мотивационна социоцентричност – неискреността се демонстрира посредством подчертаване на собствената значимост при решаване на обществени въпроси, конфликти.

8.Мотивационна егоцентричност неискреността се проявява при отричане на своята значимост в зависимост от външните обстоятелства.

9.Когнитивна осмисленост – неискреността се проявява при демонстрация на самостоятелност при вземане на решения, базиращи се на собствено мнение и преценка. 

10.Когнитивна осведоменост – неискреността се манифестира при отричане на своята неосведоменост, когато обосновава свои решения и планове.

11.Резултативна предметност – неискреността се проявява при демонстрация на насоченост към социално-значим резултат, при стремеж за самореализация, желание за постигане положителни взаимоотношения с другите.

12.Резултативна субектност – неискреността се проявява при отричане на своята насоченост към личностно-значим резултат, в условия на липса на способности за самореализация.

Допълнителни бележки:

При описание на методиката (виж http://www.dissercat.com/content/mnogomerno-funktsionalnoe-issledovanie-lzhivosti-kak-individualno-psikhologicheskoi-osobenno), един от авторите Ирина Анатольевна Церковная посочва следното:

В резултат на корелационнен и факторен анализ на параметрите на лъжливостта с психофизиологичните, психологическите, социално-психологическите характеристики на личността, сравнени със средните значения чрез разделяне на квартилите по процентен метод според общия показател за лъжливост, могат да се направят следните изводи:

1.Съпоставянето на параметрите за лъжливост с психофизиологичните характеристики на личността позволява да се установи, че демонстрацията на лъжливост в активността, в проявите на положителни емоции, в осмислеността, в насочеността към социално-значими резултати, е свойствена на личността с висока потребност от движение, с високо ниво на интелектуални възможности, с проява на стремеж към лидерство, а също и с високо ниво на психомоторна, интелектуална и комуникационна скорост и с ниска емоционална чувствителност.  Лъжливо отрицание на оперативността и ефективността, проявите на негативни емоции  на неосведоменост и резултативност се наблюдават при личности, при които има изразена повишена склонност към монотонна работа, стереотипни подходи към решаване на проблемите, ниска потребност от общуване, ниско ниво на психомоторна, интелектуална и комуникационна скорост и с висока емоционална чувствителност.

2.Съпоставянето на параметрите на лъжливост  с психологичните характеристики на личността показва, че лъжливата демонстрация на активност и осмисленост са свойствени за отговорните, открити, доверчиви, емоционално устойчиви, жизнерадостни, морални, дружелюбни, екстравертни, с висок контрол на поведението, стремящи се да се проявят в подходяща изгодна социална светлина, отричащи песимизма, с ниско равнище на вътрешни преживявания и с активна личностна позиция хора.  Лъжливото отрицание на пасивността, неосведомеността, насочеността към личен резултат, се наблюдава често при хора с ниско интелектуално ниво, емоционално неустойчиви, зависими, озлобени, хитри, самоуверени, консервативни, самодостатъчни, със съзерцателна позиция, склонни към размишление, с тенденции към драматизация, интровертни лица.

3.Съпоставянето на параметрите на лъжливост  със социално-психологичните характеристики на личността, позволява да се разкрие, че лъжливата демонстрация на активност, осмисленост, насоченост към социално-значими резултати, проявявани при личности, които са отговорни към семейния живот, способни да контролират междуличностните и професионални отношения, притежават високо ниво на субективен контрол във всякакви ситуации.  Лъжливостта при отричане на пасивност, зависимост, неосведоменост, е характерна за личности, които не са способни да формират свой кръг за общуване, да контролират семейния или обществен живот, те приписват своите успехи на късмет и случайност и имат съвсем естествено ниско ниво на субективен контрол.

От гледна точка на многомерно-функционалния анализ, лъжливостта се разглежда: в операционалната сфера със своите: динамични, емоционални, регулаторни компоненти;  в съдържателната сфера – мотивационни, когнитивни, резултативни компоненти и техните съставляващи (ергичност-аергичност, стеничност-астеничност; интерналност-екстерналност; социоцентричност-егоцентричност; осмисленост-осведоменост; предметност-субективност).

Установено е, че лъжливостта при лицата от мъжки и женски пол има както общи, така и специфични моменти. Установено е, че общата структура на лъжливостта се проявява  в съвпадение по факторна тежест на показателите лъжлива демонстрация на активност (ергичност); преживяване на положителните емоции радост, удоволствие (стеничност); независимост от обстоятелствата (интерналност); осмисляне на собственото мнение (осмисленост); насоченост към социално-значими резултати (предметност).  

Различията се изразяват в следното: при мъжете: лъжливите твърдения за собствената им активност, положителните емоции, интерналността и лъжливото отрицание на собствената им пасивност и отрицателните емоции са групирани в един фактор. При жените – лъжливите твърдения за собствена активност, стеничност и други хармонични променливи са в един фактор, но лъжливите отрицания за собствен пасивност, отрицателните емоции и други нехармонични  променливи са в други фактори. Това показва по-голяма диференциация на лъжливостта при жените, отколкото при мъжете. Мъжете лъжат, отричайки своята неосведоменост, зависимост от обстоятелствата, неспособността си за самореализация, постигането на личностни и обществено-значими резултати.  Жените по-често лъжат при постигане на обществено-значими резултати. 

Анализът на психологичните различия показва, че параметрите на лъжливостта при лицата от мъжки и женски пол се намират в зоната на средните значения, въпреки че при мъжете се наблюдава по-изразена интерналност, екстерналност и осмисленост. С други думи, при тях (мъжете) се наблюдава по силно изразена лъжливост при отричане на негативните емоции (гняв, раздразнение, враждебност, омраза) и при оценка ефективността на собствените им решения и лично мнение.

Установено е, че демонстрацията на лъжливост по отношение параметрите: активност при проявите на положителни емоции,  при осмислянето и насочеността към социално-значими резултати са  свързани:

а) с психофизиологичните характеристики на личността – с високата потребност от движение;  с високото ниво на психомоторна, интелектуална и комуникативна скорост; с ниска емоционална чувствителност;

б) с психологичните характеристики: отговорност, откритост, доверчивост, емоционална устойчивост, жизнерадост, дружелюбие, екстравертност, ниско ниво на вътрешни преживявания, с активна личностна позиция, ;

в) със социално-психологичните характеристики: отговорност към събитията в семейния живот, способност да контролира междуличностните и професионалните отношения, високо ниво на субективен контрол във всяка дейност, проява на негативни емоции към неосведомеността,

 

Превод от руски, Кунчев.

 

Източник:

 

http://www.dissercat.com/content/mnogomerno-funktsionalnoe-issledovanie-lzhivosti-kak-individualno-psikhologicheskoi-osobenno

image 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816313
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031