Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2019 11:18 - 1204# Методика за диагностика на пространствена ориентация „Графична диктовка“ (Даниил Борисович Елконин)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1068 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                     1204# Методика за диагностика на пространствена ориентация  

                               „Графична диктовка“
(Даниил Борисович Елконин)     
         

Описание:
Методиката е предназначена за изследване способностите за ориентация в пространството (ляво, дясно, горе, долу в равнинна плоскост) на ученици в предучилищна и начална училищна възраст.   Позволява да се оцени умението внимателно да се слушат (концентрация на вниманието) и точно да се изпълнят указанията на възрастния за възпроизвеждане посоката (насочеността) при чертане на линиите, като се работи както по указания (инструкция), така и самостоятелно.  

За провеждане на изследването,  на детето се предоставя формализирана бланка с клетки (квадратчета) и нарисувани върху листа четири точки, една под друга. Може да се използва лист от тетрадка по математика за първи клас.  Първоначално с детето се провежда тренировка, като му се дава следната
предварителна инструкция:

„Сега ние с теб ще рисуваме различни модели.  Пред теб има лист, на който са нарисувани клетки и в тях са поставени четири точки (показва се). Ти трябва да се постараеш да рисуваш така моделите, че да ги  направиш точни и красиви. От теб се иска внимателно да слушаш това, което аз ти казвам, за да разбереш как да чертаеш – в коя посока, през колко клетки ти трябва да начертаеш линия. Ще рисуваш само такава линия, която аз ти казвамСледващата линия трябва да започне от там, където е завършила предишната, без да вдигаш молива от листа.“

След като представи предстоящата задача, психологът заедно с изследваното лице уточняват коя е дясната и коя лявата ръка на детето и му се показва на образеца как точно да рисува линиите вляво и вдясно.  След това започва работа върху тренировъчен модел за усвояване и разбиране на задачата.

Първа задача – инструкция за тренировъчния модел:            

„А сега, започваме да рисуваме първия модел. Първо слушай инструкцията и след като свърша, тогава започваш да чертаеш. Сега постави молива върху точката най-горе. Внимание, започваме! Начертай линия с една клетка надолу, като не вдигай молива от хартията.
           
-начертай линия една клетка надясно;
           
-начертай линия една клетка нагоре;
-една клетка вдясно;
-една клетка надолу;
-една клетка вдясно;
-една клетка нагоре;
-една клетка вдясно;
-една клетка надолу;
-една клетка вдясно.
Така сам продължи да чертаеш до края на реда.“            

При диктовката между отделните инструкции се правят достатъчно продължителни паузи. След приключване на инструкциите и с началото на самостоятелната работа, на детето се отделя време от 1 до 1,5 минути. При изпълнение на тренировъчния модел психологът помага на детето да поправя допуснатите грешки, а в работните модели – не.

Втора задача – инструкция за основен модел:

„Сега постави молива върху втората точка (посочва се). Внимание, започваме!
-една клетка нагоре;
-една клетка надясно;
-една клетка нагоре;
-една клетка надясно;
-една клетка надолу;
-една клетка надясно;
-една клетка надолу;
-една клетка надясно;
Така продължи да чертаеш сам до края на реда.“

Трета задача – инструкция за основен модел:

„Сега постави молива върху следващата точка (посочва се). Внимание, започваме!
-три клетки нагоре;
-две клетки надясно;
-една клетка надолу;
-една клетка наляво (при указанието „ляво“, интонацията се променя);
-две клетки надолу;
-две клетки вдясно;
-три клетки нагоре;
-две клетки надясно;
-една клетка надолу;
-една клетка вляво;
-две клетки надолу;
-две клетки надясно;
-три клетки нагоре;
Така продължи сам.“

Четвърта задача – инструкция за основен модел:

„Сега постави молива върху най-долната точка. Внимание, започваме!
-три клетки надясно;
-една клетка нагоре;
-една клетка вляво;
-една клетка нагоре;
-три клетки надясно;
-две клетки надолу;
-една клетка вляво;
-една клетка надолу;
-три клетки надясно;
-една клетка нагоре;
-една клетка наляво;
-две клетки нагоре Сега продължи сам.“  

Бланка с образците на четирите задачи.

image

Оценка на резултатите

Резултатите от изпълнението на тренировъчния образец не се оценяват.

Всеки от основните модели задачи се оценява отделно.

Използват се следните критерии за оценка в балове:

-4 бала – точно възпроизвеждане на модела (неравности при линиите и изтриванията не се отчитат);  

-3 бала – възпроизведеното съдържа грешки в една линия;

-2 бала – възпроизведеното съдържа само няколко грешки;

-1бал – налично е сходство само с отделни елементи;

-0 бал – отсъствие на сходство.

Оценява се както работата под диктовка, така и самостоятелната работа, т.е. по всяка задача (модел) се поставят две оценки. По този начин за всеки модел изследваното лице получава по две оценки, колебаещи се от 0 до 4 бала.  Общата крайна оценка за изпълнението на всяка диктовка се получава от сумирането на минималните и максималните оценки за изпълнението на 3 модела (средната стойност не се взема предвид). Аналогично се изчислява и оценката за самостоятелната работа. Сумата от двете оценки дава общ резултат, който може да варира от 0 до 16 бала. Резултатът се интерпретира като ниво на развитие на способностите за ориентация в пространството по скалата:

-0-3 бала – ниско ниво;

-3-6 бала – по-ниско от средното;

-7-10 бала – средно;

-11-13 бала – по-високо от средното

-14-16 бала – високо ниво.

 

Превод от руски, Кунчев.

Източник: https://psylist.net/praktikum/grafdikal.htm

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3861231
Постинги: 2185
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930